Slovak Telecom odoláva zásahom regulátora

Filip Valašek  /  24. 01. 2006, 12:32

V posledných dňoch sa okolo spoločnosti Slovak Telecom udialo toho viacej. Či už je to pokuta v astronomickej výške 885 miliónov korún od Protimonopolného úradu alebo druhostupňové rozhodnutia Telekomunikačného úradu o rozklade. Veľmi zaujímavý je najmä vývoj celej situácie okolo povinnosti pre ST neviazať služby na poskytovanie pripojenia do pevnej verejnej telefónnej siete.

Celý príbeh začína niekde v roku 2003. Ešte vtedy začal Telekomunikačný úrad skúmať postavenie ST a výsledkom bolo rozhodnutie zo dňa 16. februára 2004, ktorým nariadil odstrániť nútené spájanie poskytovania verejnej telekomunikačnej služby ST DSL s poskytovaním verejnej telefónnej služby alebo verejnej telekomunikačnej služby. Proti tomuto rozhodnutie podal Slovak Telecom žiadosť o rozklad a úrad pri rozhodnutí o rozklade svoje pôvodné rozhodnutie vlastne iba potvrdil. ST využil všetky dostupné možnosti, a tak požiadal aj o preskúmanie rozhodnutia Najvyšším súdom.

Najvyšší súd zamietol žalobu ST, čím potvrdil správnosť rozhodnutí TÚ SR. Viac sa dozviete v našom článku Viazanie ADSL s hlasovými službami pokračuje.

Zmenil sa zákon

Od 1.1.2004 sa stal účinným nový zákon 610/2003 o elektronických komunikáciách, podľa ktorého konania, ktoré začali ešte v roku 2003, mali byť dokončené ešte podľa zákona starého. Vzhľadom na túto zmenu legislatívy sa prvé rozhodnutie Telekomunikačného úradu stalo neplatným. A tak úrad začal konať v podstate odznova.

28.1.2004 určil zoznam relevantných trhov. Vrámci všeobecného prieskumu na relevantnom trhu v oblasti elektronických komunikácií úrad v zmysle zákona požiadal listom Slovak Telecom o predloženie podkladov. Ďalej úrad požiadal Slovak Telecom o doplnenie informácií a súčasne mu oznámil, že v zmysle zákona vykoná analýzu relevantných trhov. V nadväznosti na všeobecný prieskum relevantných trhov úrad požiadal spoločnosť o zaslanie informácií slúžiacich ako podklady k analýze trhov číslo 1 až 6.

Pre bytových používateľov je v súvislosti s viazaním služieb zaujímavý práve maloobchodný trh 1 (pripojenie bytových zákazníkov do pevnej verejnej telefónnej siete). TÚ SR na základe podkladov vykonal podľa trinástich kritérií stanovených zákonom analýzu trhu a na základe výsledkov analýzy skonštatoval, že na ňom nie je efektívna súťaž a že spoločnosť ST má na danom trhu významný vplyv a také postavenie, že nie je vystavená efektívnej súťaži a ekonomický vplyv jej v podstatnom rozsahu dovoľuje správať sa nezávisle od konkurentov a používateľov.

Záverom bolo rozhodnutie zo dňa 13. júla 2005, proti tomuto však podal ST žiadosť o rozklad a tak vzniklo konečné rozhodnutie až 20. októbra 2005.

K zdĺhavosti celého procesu sa vyjadril aj hovorca TÚ Roman Vavro:

„ST mal možnosť vyjadriť sa k začiatku správneho konania, navrhovať dôkazy a ich doplnenie, vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia a nahliadať do spisu. Správny orgán (najskôr TÚ SR, neskôr predseda) sa musel ku každému návrhu a vyjadreniu ST vyjadriť, posudzovať dôkazy jednotlivo aj spoločne. Inými slovami, správne konanie je dlhodobý proces, v ktorom úrad nesmie vynechať žiadny z procesných krokov a zároveň nesmie uprieť žiadne z práv účastníka konania (ST). V opačnom prípade by Najvyšší súd (v prípade podania žaloby ST voči rozhodnutiu) rozhodnutie úradu zrušil.“

Ako je to možné?

Celý čas spoločnosť ST argumentuje tým, že technológia DSL je určená na spolužitie s verejnou telefónnou sieťou:

„Spoločnosť Slovak Telecom poskytuje službu ST DSL spolu s hlasovými službami, pretože model bol takto vyvinutý a služby boli takto dlhodobo ponúkané. V obdobnej podobe poskytujú služby širokopásmového pripojenia takmer všetci fixní operátori v Európe. V súčasnej podobe, tak ako službu ST DSL spoločnosť ST poskytuje, nemôže bez pripojenia k pevnej verejnej telefónnej sieti fungovať.“

Ďalej je tiež dosť častým argumentom, že je to obrovský zásah do podnikania. Tu si však treba uvedomiť jednu skutočnosť. Podľa analýz TÚ je ST významný podnik na trhu (maloobchodný trh 1) a pre taký umožňuje zákon uložiť zákaz bezdôvodne a neoprávnene viazať poskytovanie služieb na poskytovanie iných služieb. Z hľadiska celoeurópskeho nejde o žiadnu raritu, pretože práve ustanovenie o možnosti uložiť uvedený zákaz je v našom zákone o elektronických komunikáciách prevzaté zo smernice EÚ 2002/22/ES.

Rozhodnutie TÚ nemožno chápať iba ako povinnosť oddeliť DSL od hlasu, ale ako zákaz:

„bezdôvodne a neoprávnene viazať poskytovanie elektronických komunikačných služieb bytovým zákazníkom na poskytovanie služby pripojenia do pevnej verejnej telefónnej siete ani bezdôvodne a neoprávnene viazať poskytovanie služby pripojenia do pevnej verejnej telefónnej siete
na poskytovanie inej elektronickej komunikačnej služby.“

Teda ide o akúkoľvek elektronickú komunikačnú službu, nie len ADSL.

Čo bude ďalej?

Aj napriek tomu, že Slovak Telecom nesúhlasí s rozhodnutím Telekomunikačného úradu, je pripravený uviesť v prvej polovici tohto roka vysokorýchlostný prístup k internetovej sieti bez nutnosti mať „klasický“ telefón. Uvidíme, ako sa celá situácia napokon vyvinie. No výrazne by slovenskému telekomunikačnému trhu pomohlo uvoľňovanie účastníckych vedení (LLU), ktoré sa zatiaľ nedeje, aj keď už existuje referenčná ponuka. LLU by vyriešilo samozrejme aj postavenie ST na trhu s pripojením bytových zákazníkov do pevnej verejnej telefónnej siete.


Filip Valašek
valasek [at] inet [bodka] sk

Súvisiace články:
Slováci jen krůček od ADSL bez hlasového tarifu. Dopřeje nám ho i Český Telecom aneb proč platit za hlas, když chceme pouze Internet?

Neprehliadnite: