Rado Štiglic / 03. 05. 2010, 13:45
Ako je možné vydražiť notebook, televíziu či zrkadlovku za pár centov alebo eur? Kto by predsa tieto veci nechcel za stotinu ich reálnej ceny na trhu? Avšak, za všetkým sa skrýva nejaký ten háčik. Chcete vedieť aký, tak čítajte ďalej.
Možno ste jeden z tých, čo už niekedy narazili na tento druh aukčného portálu, ktorý bol odlišný od ostatných. Pýtate sa, čím? Odkiaľ tento druh aukcií prišiel? Tento „trend“ prišiel na náš trh pravdepodobne z Ameriky. Jeden zo zahraničných portálov môžete nájsť na adrese www.swoopo.com, slovenské portály môžete nájsť na adresách www.prihadzuj.sk, www.cosmito.sk, www.benefiteu.sk a iné (obr. nižšie). Jedná sa o celkom jednoduchý princíp aukcií. Skúsim Vám ho teraz vysvetliť.
Ako už bolo spomenuté, nejedná sa o typický aukčný portál. Tento typ sa odlišuje spôsobom prihadzovania. Neurčujete sumu, ktorú ste ochotný dať za daný produkt, ale musíte si najprv kúpiť tzv. kliky (Na iných portáloch to kľudne môžu byť „bony“ či „cliqy“, atď). Väčšinou sa dané kliky predávajú v balíkoch, teda po určitých kusoch. Napríklad 30 klikov za 10€, 60 klikov + 5 bonusových za 20€, ...
Potom za dané kliky môžete prihadzovať. Prihadzovanie prebieha formou prebíjania sa, pričom môže byť viacero typov aukcií. Spomeniem len tú najčastejšie vyskytujúcu sa:
Po každom prihodení sa navýši cena produktu o 0.01€ poprípade 0.05€ a na čase sa pripočíta buď 5, 10, 15 alebo 20 sekúnd. Limitom môže byť napríklad „nováčikovská akcia“, ktorej sa môžu zúčastniť iba tí, čo nikdy nevyhrali žiadnu aukciu. Výhercom sa stáva ten, kto prihodí ako posledný, nie ten, kto prihodí v poslednej sekunde.
Prišli ste už na ten „fígel“ v ktorom spočíva tento druh aukcie? Ak nie, možno Vám k tomu pomôže nasledujúca veta. Užívateľ svojím prihodením nesľubuje, že za navýšenú cenu je ochotný si produkt kúpiť, ale platí už len tým, že prihodil – vo výške ceny kliku. T.j. približne vo výške 0,33€ (10,-Sk). Ani sa to moc nezdá, ale skúste si to prepočítať. Je úplne bežné, že človek prihodí niekedy aj viac ako 50, 100, 200 ba aj 1000 či 2000 klikov (teda od 20€ až do niekoľko stovák eur, čo nie je malý peniaz). A čo potom, keď ste už toľko klikov vyhodili a vychádzate stále na prázdno? Nezostáva Vám nič iné, len si dokúpiť ďalšie kliky a dúfať, že Vašeho „kamaráta“, ktorý chce tiež vyhrať to omrzí alebo mu dôjdu kliky a nestihne si dokúpiť ďalšie.
A kedy vlastne končí aukcia? Končí až vtedy, keď niekto prihodí ako posledný a už ho nikto neprebije. Ako to je cez noc, to mám snáď nocovať nad PC? Na väčšine týchto aukčných portáloch prechádzajú všetky prebiehajúce aukcie do režimu „spánku“. T.j. buď o 23:00 alebo 24:00 sa aukcie pozastavia a ráno od 8:00 alebo 10:00 sa odpauzujú a pokračuje sa v prebíjaní. Teda všetko začína od znova, každý jeden deň.
Vravíte si, že aukčný portál z toho nemá veľmi veľký zisk? V tom prípade sa mýlite. Stačí si prepočítať, akú sumu na tom zarobia. Napríklad, zrkadlovka Sony (ukážka), ktorej trhová cena je niečo okolo 459€, bola vydražená za 107,82€. Aukcia bola „centová“, teda dokopy bolo rozdaných 10 782 klikov, čo pri cene 0,33€ za klik robí sumu niečo okolo 3 558€ (107 188,-Sk). Uvažujme ešte s jednou možnosťou – všetky kliky použité v aukcií boli kúpene najväčším balíkom, ktorý aukčný portál ponúka. Teda za 330€ dostanete 1000klikov, plus 300 bonusových. Teda cena za jeden klik je približne 0,25€, čo síce výslednú sumu za kliky robí o „niečo“ nižšou cca. 2 543€ (76 610,-Sk). Ale buďme realisti a zistíme, že kliky si určite ľudia nekupujú za tú najvyššiu možnú cenu, ale bude to niekde medzi, teda asi 3000€ (90 000,-Sk). Odpočítame náklady – cenu zrkadlovky 459€ (13 827,-Sk) a máme prekrásny zisk niečo vyše 2490€ (75 000,-Sk) ku ktorému je ešte nutné pripočítať výslednú sumu za vydražený produkt – ďalších 107€.
Je to síce pekné, že takto prekrásne aukčný portál zarobil, ale pozrime sa na to ešte z pohľadu užívateľov, ktorí sa zapojili do aukcie. Aby Timo111 vyhral, potreboval minúť presne 1 241 klikov. Poďme si to teda prepočítať. Cenu za klik budeme počítať priemernú (0,29€). Výsledná suma za kliky teda robí 360€, ale samozrejme musíme pripočítať aj výslednú sumu aukcie. Teda konečná cena za daný produkt je 472€ s poštovným. A hľa, k čomu sme sa dopracovali. Daný produkt kúpil Timo111 ešte drahšie, ako keby išiel rovno do obchodu a kúpil by si ho tam. Ale lepšie, ako odísť na prázdno, ako zvyšných xy ľudí, ktorí danú aukciu nevyhrali, bohužiaľ. Aby ste si nemysleli, že som sem dal naschvál tento prípad, kedy užívateľ prerobil, stačí sa pozrieť a prepočítať si sumy z nižšie priložených obrázkov (na jednom z nich, prihodil jeden užívateľ na to aby vyhral dokopy 3 149 klikov). Ale zase na druhej strane, niekedy sa stane, že aukciu vyhrá človek za pár klikov, viď obrázky.
Taktiež kolujú fámy, že tieto aukčné portály používajú tzv. autobotov – teda umelo navyšujú cenu, v prípade, že o daný produkt nie je taký veľký záujem alebo potrebujú zarobiť viacej. Myslím, že toto viacej rozvíjať nebudem, keďže sa jedná iba o neoverené fakty, a žiadnym spôsobom sa nedá toto tvrdenie dokázať, ale ani vyvrátiť.
Áno, aj Vám toto všetko niečo pripomína? Nemýlite sa. Je to ako v kasíne, lákavosť ľahko zarobených/získaných peňazí (v tomto prípade produktov) nemá hraníc. Aukčný portál alias „kasíno“ z Vás pomaly ale isto robí svojho vytrvalého hráča, gamblera. Vy sa zúčastňujete na čoraz viac aukciách, prerábate a zároveň zarábate portálu nemalé peniaze.
V priebehu nasledujúcich dní by sme Vás chceli informovať, ako je to s týmto biznisom a priniesť Vám oficiálne vyjadrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky, keďže tento biznis podľa mňa využíva diery v zákone.
Dúfam, že sa Vám môj prvý článok páčil. V prípade, že sa Vám niečo nezdá, alebo sa chcete informovať o niečom bližšie, neváhajte a využite na to diskusiu nižšie.
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk