Tlačový servis / 15. 04. 2010, 00:00
Pozornosť kľúčových hráčov internetového trhu priťahuje už niekoľko rokov dynamický rozvoj internetu v strednej a východnej Európe, rýchly rast týchto trhov a ich špecifické vlastnosti.
Výsledky výskumu gemiusAudience, ktoré dokazujú rast penetrácie internetu na jednotlivých trhoch strednej a východnej Európy a zvýšenie výdavkov na online reklamu, sú pre zadávateľa reklamy znamením rastúceho potenciálu tohto regiónu. Tento potenciál je navyše posilnený vďaka stabilnej pozícii sociálnych sietí v jednotlivých krajinách.
Región strednej a východnej Európy, ktorého rozvoj bol v minulosti obmedzený prekážkami hospodárskeho a technologického rázu, môže teraz dokázať svoj potenciál v oblasti internetového trhu. Aj keď tieto trhy nedosiahli ešte takú úroveň, ako západné štáty, ich výhodou je nepochybne rýchly rast a narastajúca miera penetrácie internetu. Okrem toho tento región môže ponúknuť konkurencieschopné ceny a nové riešenia. Dôvodom rastúceho záujmu o potenciál tohto regiónu môže byť stúpajúce rozšírenie internetu v rokoch 2006 - 2009.
Graf č.1: Rozšírenie internetu v regióne strednej a východnej Európy: 2006-2009
Zdroj: Report "Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009", Gemius/IAB, 2009
V piatich krajinách z regiónu CEE (strednej a východnej Európy) bola zistená viac ako päťdesiatpercentná úroveň penetrácie internetu. Ako je zrejmé z grafu, vo väčšine prípadov vykazujú štáty strednej a východnej Európy rastúci trend penetrácie internetu. Menej vyspelé trhy sa vyvíjajú veľmi rýchlo, napríklad Ukrajina, ktorá má najnižšiu úroveň penetrácie internetu, vykazuje zároveň najvyšší rast počtu internetových používateľov v rokoch 2006-2009 (84 percent).
Ďalším ukazovateľom, ktorý môže slúžiť ako dôkaz rastúceho potenciálu internetových trhov strednej a východnej Európy, je priemerný rast nákladov na online reklamu. Ak porovnáme výsledky regiónu CEE s krajinami západnej Európy, môžeme si všimnúť, aký dynamický je tento vývoj: v období 2007-2008 sa rast výdavkov na online reklamu zvýšil o 52 percent, čo je dvakrát viac než v západných európskych štátoch v rovnakom období.
Graf 2. Priemerný rast výdavkov na online reklamu v regióne CEE a západnej Európe (zmena v období 2007-2008)
Rast výdavkov na online reklamu v regióne CEE a západnej Európe
Región strednej a východnej Európy
Západná Európa
Zdroj: Odhad spol. Gemius na základe dát z externých zdrojov; štáty: región strednej a východnej Európy (Česká republika, Chorvátsko, Litva, Lotyšsko, Slovinsko, Rumunsko, Poľsko, Rusko, Bulharsko, Slovensko, Maďarsko, Estónsko), západná Európa (Rakúsko, Fínsko, Grécko , Španielsko, Nórsko, Dánsko, Belgicko, Taliansko, Veľká Británia, Nemecko, Švédsko, Francúzsko, Holandsko, zahŕňajú tiež údaje z Turecka)
Výrazne nižší rast trhov krajín západnej Európy je pravdepodobne spôsobený vysokou úrovňou rozvoja týchto trhov a ich nasýtenosťou. Oproti tomu, v regióne CEE, kde sú trhy menej vyspelé, nárast objemu a investícií do online reklamy je veľmi výrazný a dokazuje rastúci potenciál týchto štátov.
Ako bolo spomenuté vyššie, nielen rastúca penetrácia internetu či výdavky na internetovú reklamu svedčia o súčasnom potenciáli trhov v strednej a východnej Európe. Lokálne internetové značky, založené a budované v týchto krajinách, súperili s globálnymi gigantmi, názorným príkladom sú sociálne siete. Zaujímavé je sledovať ako v týchto štátoch miestne projekty a riešenia odolali expanzii subjektov, ako napríklad Facebook. Špecifiká internetových trhov v týchto krajinách predstavujú nové oblasti, na ktoré sa môžu zamerať zadávatelia reklamy a prípadné ďalšie zainteresované subjekty.
Tabuľka 1. Najpopulárnejšie sociálne siete – Maďarsko, Poľsko, Rusko, Lotyšsko
Krajina |
Názov |
Počet užívateľov (real users) |
Zásah (reach) |
Pozícia v rebríčku, na základe počtu zobrazení stránok |
Maďarsko |
iwiw.hu |
2 735 340 |
65.66% |
1 |
Poľsko |
nasza-klasa.pl |
10 894 626
|
63.29%
|
1 |
Rusko |
vkontakte.ru |
22 656 212 |
56.74% |
1 |
Lotyšsko |
draugiem.lv
|
711 240
|
59.89%
|
1 |
Zdroj: gemiusAudience, december 2009
Zdrojom dát, ktoré zobrazujú súčasnú situáciu internetových trhov v regióne strednej a východnej Európy je výskumná štúdia gemiusAudience, ktorú Gemius realizuje od roku 2002 vo viac ako šestnástich trhoch v celej Európe a na Blízkom východe. gemiusAudience využíva vo svojich výskumoch unikátnu hybridný metodológiu, ktorú tvorí site-centric výskum, výskumný panel a štrukturálne údaje zozbierané offline. Okrem toho je výskumná metóda tejto štúdie vždy prispôsobená špecifickému stave internetu na jednotlivých trhoch, tak aby umožnila získanie čo najpresnejších údajov (vďaka voľbe medzi cookie panelom a softvér panelom). Výsledky gemiusAudience sú nepochybne nepostrádateľnou pomôckou pre prácu zadávateľov reklamy, vydavateľov, mediálnych agentúr a tiež analytikov či novinárov. Výskum gemiusAudience bol hlavným zdrojom informácií pre prípravu reportu "Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009" spoločností IAB a Gemius, ktorý nájdete na stiahnutie na stránke tretieho ročníka konferencie Internet CEE www.internetcee.com
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk