Ľudia odkazujú: Internet je drahý

Milan Ištván  /  30. 04. 2003, 00:00

Na tohtoročnom Cofaxe ste sa mohli zúčastniť ankety Partnerstiev pre prosperitu o eGovernmente, ktorej výsedky Vám prinášame na týchto stránkach. Účastníci ankety okrem iného upozornili na korupciu medzi politikmi a štátnymi úradníkmi a neexistenciu konkrétnej štátnej inštitúcie zodpovednej za informatizáciu slovenskej spoločnosti.

Občianske združenie Partnerstvá pre prosperitu (PPP) medzi návštevníkmi výstavy COFAX 2003, ktorá sa konala 23. až 26. apríla 2003 v Bratislave, realizovalo anketu o eGovernmente. Zapojilo sa do nej 247 občanov, ktorých priemerný vek bol 35 rokov. Pozrime sa na jej výsledky:

Zhruba 34% účastníkov ankety pracuje v súkromnom sektore, 32% vo verejnom sektore, zvyšok inde (študenti, dôchodcovia, tretí sektor a podobne). Podľa vyplnených anketových lístkov 48% účastníkov dosahuje vysokoškolské vzdelanie, 32% stredoškolské, zvyšok boli spravidla študenti.

V prvej otázke ankety návštevníci výstavy odpovedali na otázku „Myslíte si, že služby eGovernmentu sú dnes na Slovensku poskytované na dostatočnej úrovni?“ Podľa 42% opýtaných „iba čiastočne, ale výrazne zaostávame za okolitými štátmi“, 34% respondentov odpovedalo „absolútne nedostatočne“, 15% „iba čiastočne, ale nezaostávame za okolitými štátmi“ a podľa 6% sú u nás tieto služby rozvinuté dostatočne („áno, dostatočne“).

V druhej otázke sme sa pýtali „Ktoré služby eGovernmentu by ste ako občan využívali prioritne?“ Účastníci mohli zakrúžkovať aj viac odpovedí. Až 61% z nich zakrúžkovalo „podávanie daňových priznaní“, 56% „platenie miestnych poplatkov“, 47% „zjednotenie štátnych registrov“, rovnakú preferenciu 33% získali možnosti „podávanie prihlášok na vysoké a stredné školy“ a „proces stavebného konania“. Niektorí účastníci ankety využili možnosť napísať iné služby, kde dominovala najmä možnosť elektronickej formy komunikácie s úradmi a vydávanie elektronických výpisov z katastra.

V tretej otázke sme sa zaujímali, či občan už zaznamenal „nejaké aktivity samosprávy v mieste vášho bydliska pri budovaní eGovernmentu?“. 75% účastníkov ankety odpovedalo „nie“, 18% „neviem“ a iba 6% takéto aktivity zaznamenalo. Podľa ich odpovedí sú to najmä webové stránky miest s rôznymi informáciami, prvkami „webocracy“, odpoveďami predstaviteľov samosprávy na otázky občanov a zoznamy miestnych podnikateľov.

V štvrtej otázke účastníci odpovedali na otázku: „Je potrebné, aby Vláda SR zriadila vládny portál, ktorý by občanom v maximálnej miere zjednodušil úradný styk so štátom?“ Odpovede boli jednoznačné – podľa takmer 98% účastníkov ankety „áno“, 2% nevedeli odpovedať a iba jeden účastník odpovedal „nie“.

V piatej otázke sme chceli vedieť, v čom občania vidia problémy rozvoja informačnej spoločnosti v SR. Účastníci aj tu mohli zakrúžkovať viacero možností. Podľa 49% účastníkov ankety je to najmä „nedostatok financií všeobecne“, ďalej nasledovala „nevzdelanosť kompetentných osôb“ s 42%, potom 40% účastníkov zakrúžkovalo možnosť „nie je to politická priorita“, podľa 28% „nedôvera k elektronickej forme komunikácie“ a 8% uviedlo „neexistencia potrebných aplikácií“.

Na záver mohli doplniť iné problémy, kde prevládal názor, že internet je cenovo nedostupný pre väčšinu občanov, najmä kvôli vysokej DPH na telekomunikačné služby. Viacerí občania tiež upozornili na korupciu medzi politikmi a štátnymi úradníkmi a neexistenciu konkrétnej štátnej inštitúcie zodpovednej za informatizáciu slovenskej spoločnosti.

Prinášame Vám aj zopár fotografií zo stánku Partnerstiev pre prosperitu:

Projektová menežérka PPP, Janka Mlynárčiková,  psychicky podporuje prezidenta PPP (a najmä moderátora televízie JOJ), Braňa Ondruša, pri inštalácii loga PPP. 

Výkonný riaditeľ PPP, Milan Ištván, dôsledne dohliadal na správne vyplnenie každého anketového lístka.

Výhercov ankety nájdete na tejto stránke...

Neprehliadnite: