Peter Polakovič / 22. 04. 2003, 00:00
Od začiatku roka sme mali mať na Slovensku plne liberalizovaný telekomunikačný trh. Monopol Slovenských telekomunikácií na hlasové služby mal skončiť 1.1.2003. Aj keď monopol na internet telekomunikácie nemali a nemajú, realitu zákazníci vnímajú úplne inak.
Pre bežného zákazníka, ktorý sa nejako obzvlášť telekomunikačnej problematike nevenuje a zákon o telekomunikáciach nikdy nečítal, znamená pojem „liberalizovaný trh“ možnosť vybratia si zo širokého množstva služieb za podmienok výhodných. Pozrime sa ale na to, aké najčastejšie možnosti pripojenia sa do internetu majú spotrebitelia na Slovensku.
Cenovo prístupné možnosti pripojenia sú na Slovensku obmedzené
Najviac je využívaná bežná telefónna linka od Slovenských telekomunikácií (ST) tzv. dial-up a ISDN. Dial-up sa vyznačuje nízkou rýchlosťou a nespoľahlivosťou spojenia. Kto chce rýchlejší a stabilný internet, priplatí si za ISDN. Najvhodnejšou alternatívou k linke od ST je „mikrovlnné“ pripojenie. To je ale spájané tiež s nízkou rýchlosťou a častými technickými problémami. Výhodou oproti pevnej linke od ST je netarifikované pripojenie do internetu - za paušálny poplatok môžete surfovať na internete koľko len chcete. Ďalšie možnosti pripojenia do internetu pre ich veľmi vysokú cenu nie sú pre slovenské domácnosti aktuálne.
Z cenovo prístupnejších možností pripojenia do internetu si bežný slovenský užívateľ nevyberie a zostáva tak odkázaný na ST. Konkurencia na trhu žiadna. Otázkou je, či sa ST správajú v tomto priestore ako normálna firma v konkurenčnom prostredí a poskytuje kvalitné služby pre všetkých. Odpoveď väčšiny zákazníkov by bola jednoznačná - nie.
Veľké rezervy sú už v spomínaných službách pre zákazníkov. Milióny venované na imidžové reklamné kampane sú zbytočné, pokiaľ firma nevie ani správne nafakturovať svoje služby. Žiaľ, bežný zákazník, aj keď je v práve, radšej zaplatí, aj keď nevie za čo. Ak sa ale zákazník rozhodne podať sťažnosť, môže jej následné riešenie rovno vydať v románovej podobe. A za to, že knižný trh nie je obsadený spomínanou literatúrou môže len fakt, že zákazník si svoju „trpezlivosť“ už dostatočne vyskúšal na vždy ochotnom personáli spomínanej spoločnosti.
Všetko je inak
V posledných týždňoch ST nasadili reklamnú kampaň, ktorá vyvoláva dojem, že práve táto firma poskytuje lacný internet pre všetkých. Využívajú tak aj neznalosti zákazníkov, keďže nie každý má čas zaoberať sa podrobnejšie telekomunikačnou problematikou a študovať konkrétne podmienky služieb ktoré ST poskytujú. V reklamnej kampani dominujú nápisy „Podržte sa. Internet už od 0,24 Sk/min. bez DPH.“ Už desiatky ľudí sa ma spýtali, ako to, že internet tak zlacnel. Ďalším z reklamy vyplynulo, že internet už stojí len okolo 18 Sk za hodinu. Pri pohľade na telefónne účty však mamy upodozrievajú svojich synov, že začali dlhšie surfovať, lebo „však to zlacnelo až o dvanásť halierov za minútu!“ Žiaľ, nie je to celkom tak a slovné spojenie „už od“ bolo v tomto prípade využité naozaj veľmi dobre.
Svojim známym teda vysvetľujem, že internet nestojí 18 Sk za hodinu. Problém je v tom, že v reklame sa neuvádza, že za prvých desať minút nezaplatia 2,40,- Sk ale 7 korún. Danú službu sa teda neoplatí využiť, pokiaľ nesurfujete viac ako 28 minút nepretržite. Samozrejme, ide o cenu bez dane z pridanej hodnoty platná vo večernej a víkendovej prevádzke. Ešte treba pripomenúť, že sa platí nielen za impulzy, ale aj za služby pripojenia do internetu. Keby bolo v reklame uvedené to, čo som tu napísal, stratila by pre veľkú časť záujemcov svoje opodstatnenie.
Vyvolanie dojmu lacného pripojenia do internetu sa ST právoplatne podarilo a môže ním byť cielený aj istý konkurenčný boj. Potenciálny zákazník alternatívneho operátora poskytujúceho napríklad mikrovlné, satelitné alebo iné pripojenie do internetu po vzhliadnutí reklamy nadobudne dojem, že alternatívne pripojenie pre neho nemá zmysel. Pri nedostatočnom oboznámení sa s podmienkami služby sa môže ľahko stať, že až z telefónneho účtu sa zákazník dozvie, že produkt, ktorý si zakúpil, pre neho nemusí byť vôbec výhodný.
Chýba paušálny internet
Vhodným riešením pre rozšírenie služieb v ponuke poskytovateľov internetu by mohol byť neveľký mesačný paušál, ktorý by umožňoval stráviť na internete nepretržité množstvo času cez bežný dial-up či ISDN. Predaj technológie ISDN, ktorá ma vyššie prenosové kapacity ako dial-up, by mohol podporiť napríklad neobmedzený prístup na internet v nočných hodinách za paušálny poplatok tak ako je to napríklad v Poľsku. Bol by to aspoň veľmi zaujímavý štart. Za samozrejmosť je považované vysokorýchlostné pripojenie do internetu cez ADSL, ktoré majú už všetky okolité krajiny.
Za to, že podobné služby ešte na Slovensku nie sú, nemôžu len poskytovatelia služieb internetu. To, čo pociťujú zákazníci, je len výsledkom nedostatku politickej vôle, nedostatočnej legislatívy (zákon o telekomunikáciách) a z toho vyplývajúcej slabej rozvinutosti telekomunikačného trhu. Pokiaľ by tu bol ešte naozaj efektívne fungujúci regulátor trhu, už aby sme sa nemuseli pri surfovaní pozerať na hodinky.
Na porovnanie môžeme použiť príklad zo zahraničia. V Spojených štátoch amerických už za 50 dolárov poskytuje firma LocalLink satelitné pripojenie do internetu (tomuto spôsobu pripojenia sa budeme venovať v niektorom z budúcich čísel Slova – pozn. red.). K službe jednosmerného „skyDSL“ s rýchlosťou 400 kilobitov za sekundu (bez obmedzenia objemu prenesených dát) ponúkajú aj dial-up pripojenie do internetu úplne zadarmo bez akejkoľvek tarifikácie impulzov. Kiežby sa tak v našej časti sveta podarilo nahovoriť nejakú firmu na tento spôsob pripojenia.
Peter Polakovič
autor (1982) je prezidentom občianskeho združenia Internet pre všetkých
polakovic@inet.sk
0907 982 555
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk