Reforma elektronických komunikácií v Európe

Rastislav Guľaša  /  25. 01. 2010, 11:24

Európsky regulačný rámec pre oblasť elektronických komunikácií z roku 2002 podstúpil rad zmien, ktoré do polovice roka 2011 budú platiť aj na Slovensku.

Na revízii európskeho regulačného rámca začala Európska komisia (Komisia) pracovať už v roku 2006. Zmeny v pravidlách hry telekomunikačného sektora boli podmienené jednak technologickým vývojom (zavádzanie nových technológií, budovanie optických infraštruktúr a sietí ďalšej generácie na jednej strane a upúšťanie od používania starších technológií), vývojom trhovým (zmeny v súťažnom prostredí na jednotlivých trhoch) ale aj novými politickými požiadavkami (napr. podpora informačnej spoločnosti alebo poskytovanie univerzálnej služby).

Od 18. decembra 2009 platia nové smernice [1], ktoré menia pôvodný regulačný rámec [2]. Jednotlivé členské štáty EÚ teraz musia úpravou svojej legislatívy zabezpečiť všetky ciele, ktoré smernice sledujú. Pre operátorov a bežných zákazníkov tieto zmeny teda “začnú platiť” až v roku 2011, dokedy musí Slovenská republika smernice do našej legislatívy zapracovať.

Nové zmeny majú mať za cieľ zabezpečiť predovšetkým lepšie súťažné prostredie a viac výhod pre spotrebiteľov. Uvádzame niektoré z nich.

Prenositeľnosť telefónneho čísla za jeden pracovný deň

Dnes už známa a fungujúca služba prenositeľnosti telefónneho čísla zaznamená zmeny, ktoré majú účastníkom ešte viac napomôcť pri jednoduchom a lacnom prenose čísla k inému operátorovi. Prenos čísla účastníka, ktorý uzatvoril zmluvu o prenose čísla a následná aktivácia čísla už musí prebehnúť do jedného pracovného dňa.

Podmienky umožnenia prenosu čísla majú byť pritom nastavené tak, aby účastníkov od prenosu neodrádzali: Telekomunikačný úrad SR bude mať naďalej právomoc ovplyvňovať výšku priamych poplatkov, ktoré môže operátor od zákazníka za prenos žiadať a bude tiež môcť operátorom regulovať ceny, ktoré si za prenos čísiel účtujú medzi sebou. Prenosu tiež nebude môcť brániť žiadna zmluvná viazanosť.

Obmedzenie zmluvnej viazanosti a viac informácií pre spotrebiteľa

Operátori budú môcť uzatvárať zmluvy so zákazníkmi – spotrebiteľmi najviac na 24 mesiacov. V ponuke pritom bude musieť byť vždy aj služba s 12-mesačnou viazanosťou.

Texty zmlúv a všeobecných podmienok budú musieť byť pre spotrebiteľa zrozumiteľnejšie a obsahovať viac informácií. Jasne a v ľahko prístupnej forme bude operátor musieť uviesť predovšetkým informácie o cenách a všetkých ďalších poplatkoch, období trvania zmluvy a možnostiach jej predĺženia, podmienkach minimálneho využívania služby ktoré sa musia splniť pre využívanie výhod z akcií podpory predaja, minimálnej úrovni služby ale aj postupoch, ktoré bude operátor používať na sledovanie objemu prevádzky a jeho úpravu.

Ochrana spotrebiteľov pred únikmi osobných údajov a SPAMom

Podľa nových smerníc majú operátori opatrnejšie nakladať s osobnými údajmi svojich zákazníkov a majú tomu prispôsobiť aj svoje informačné systémy a vnútrofiremné procesy. Budú naviac povinní informovať regulátora o stave bezpečnosti dát a ich prenosu a pravidelne sa podrobovať bezpečnostnému auditu.

V prípade vážneho porušenia ochrany osobných údajov alebo súkromia budú operátori musieť bezodkladne informovať nielen príslušné štátne orgány, ale aj zákazníkov, ktorí tým boli dotknutí.

Ak ktorýkoľvek obchodník získa od zákazníka jeho kontaktnú e-mailovú adresu, bude ju môcť použiť na propagovanie vlastných produktov alebo služieb. To však iba vtedy, ak zákazníkovi poskytne už v čase získania adresy možnosť jednoducho vyznačiť, že si komerčnú komunikáciu neželá. Členské štáty však budú môcť zvoliť aj možnosť úplného zákazu priameho marketingu e-mailom bez predchádzajúceho súhlasu adresáta (ako je tomu teraz aj u nás).

Vyššia dostupnosť tiesňových volaní

Volania na tiesňové linky 150, 155 a 158 ako aj volania na jednotné európske číslo tiesňového volania 112 budú po novom musieť byť bezplatne dostupné zo všetkých hlasových služieb ako aj z verejných telefónnych automatov.

V súčasnosti je možné volať na tiesňové čísla iba z klasickej telefónnej linky. Operátori však budú musieť túto službu poskytnúť pri akýchkoľvek službách prenosu hlasu bez ohľadu na použitú technológiu (napr. na báze VOIP), ak sa používajú s telefónnym číslom. Zákazník pritom bude musieť byť v zmluve výslovne informovaný o tom, či v rámci svojej služby tiesňové volania dostupné sú alebo nie.

Podpora špecifických skupín užívateľov

Zdravotne postihnutým, seniorom a osobám s osobitnými sociálnymi potrebami má nová regulácia zabezpečiť ešte jednoduchší prístup k službám v zmysle možnosti výberu služieb, ceny služieb a ich kvality. Národní regulátori budú mať právomoc regulačne zasiahnuť tak, aby takto definované záujmy špecifických sociálnych skupín presadzovali.

Podpora investícií do nových technológií a sietí

Nové smernice majú vytvárať lepšie podmienky pre investície do nových prístupových infraštruktúr a pre zavádzanie nových technológií. Počíta sa s optickými vláknami a bezdrôtovými technológiami ako náhradou za metalické prístupové siete. Regulácia týchto sietí má byť vyvážená tak, aby na neboli ohrozené vynaložené investície do infraštruktúr, boli vynakladané ďalšie prostriedky do budovania nových a zároveň aby nevznikali novodobé monopoly.

Existujúce prístupové siete ďalšej generácie (ale aj ostatná infraštruktúra ako káblovody alebo budovy) majú byť ich vlastníkmi sprístupnené konkurentom, aby na nich mohli poskytovať svoje služby. Pri určovaní podmienok prístupu budú musieť regulátori brať na zreteľ vynaložené investície ako aj potrebu zachovania motivácie konkurentov budovať svoje vlastné siete.

Neutralita Internetu

Nové smernice obsahujú vyhlásenie Komisie týkajúce sa neutrality Internetu. Podľa neho Komisia prikladá veľký význam ochrane otvorenej a neutrálnej povahy Internetu a v plnej miere zohľadňuje vôľu spoluzákonodarcov v súčasnosti zakotviť neutralitu Internetu ako politický cieľ a regulačný princíp, ktorý majú podporovať vnútroštátne regulačné orgány. S tým podľa Komisie súvisí požiadavka na transparentnosť a poskytnutie bezpečnostných právomocí vnútroštátnym regulačným orgánom, aby tak bolo možné predísť zhoršeniu kvality poskytovaných služieb a zabránilo sa spomaleniu prenosu dát vo verejných sieťach.

Do konca roka 2010 má Komisia predložiť Európskemu parlamentu a Rade správu o tom, či v tejto oblasti postačuje iba zakotvenie neutrality Internetu ako regulačný princíp, ktorý musia národné regulačné orgány brať pri svojej činnosti do úvahy, alebo či sú potrebné dodatočné usmernenia.

Nové možnosti regulácie trhu

Národné regulačné orgány budú môcť využiť nové nástroje regulácie telekomunikačných trhov. Národné trhy budú môcť jednoduchšie rozdeliť na menšie časti a uplatniť na nich rôzne regulačné opatrenia. Napríklad budú môcť vytvoriť iné regulačné prostredie (ceny a ďalšie podmienky) pre poskytovanie prístupu do Internetu vo vidieckych oblastiach, kde je tradične menej infraštruktúry a menší počet poskytovateľov a v mestách, kde je konkurencia omnoho vyššia.

Nový európsky superregulátor a väčšie právomoci Komisie

Nariadením Európskej komisie bol zriadený Orgán európskych regulátorov pre elektronické komunikácie (BEREC). Tento má plniť funkciu nezávislého regulátora, ktorý spolupracuje s národnými regulačnými orgánmi, usmerňuje ich činnosť a v spolupráci s Komisiou koordinuje reguláciu sektora v rámci Únie.

Komisia bude mať väčšie právomoci pri harmonizovaní regulačných zásahov jednotlivých členských štátov. Popri možnosti vetovať rozhodnutie národného regulátora bude môcť, s odbornou podporou BERECu, národného regulátora viac usmerňovať pri ukladaní regulačných povinností operátorom v členských štátoch.

 

Namiesto záveru

Toto je iba časť zmien, ktoré náš telekomunikačný trh čakajú. Konečná podoba nových povinností bude závisieť od spôsobu, akým sa Slovenská republika rozhodne smernice zapracovať. Podrobnosti sa teda budeme dozvedať predovšetkým v procese prípravy našej legislatívy v najbližšom poldruha roku.

 

 

 

 

 

[1] Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/136/ES, Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/140/ES a Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1211/2009

[2] Európsky regulačný rámec pre oblasť elektronických komunikácií od roku 2002 pozostáva predovšetkým z piatich smerníc Európskeho parlamentu a Rady: rámcovej smernice, autorizačnej smernice, smernice o prístupe a prepojení, smernice o univerzálnej službe a smernice o ochrane súkromia. Ďalej je to najmä odporučenie EK o relevantných trhoch produktov a služieb vhodných pre ex-ante reguláciu a pravidlá EK pre analýzu trhov a určenie podniku významnou trhovou silou.

Neprehliadnite: