Internet v Strednej a Východnej Európe v roku 2009

Tlačový servis  /  20. 01. 2010, 00:00

Spoločnosť Gemius – európsky líder v oblasti online prieskumov internetu a realizovaných prostredníctvom internetu – pripravila v spolupráci s agentúrou IAB správu s názvom „Do you CEE? Prehľad o online trhoch Strednej a Východnej Európy v roku 2009" („Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009"). Štúdia predstavuje súhrn poznatkov o internetovom trhu pre záujemcov o región Strednej a Východnej Európy.

Uvedená správa bola vypracovaná na základe výsledkov, ktoré poskytla spoločnosť Gemius vďaka svojim prieskumným službám, pričom najvýznamnejšie údaje boli získané prostredníctvom produktov gemiusAudience a gemiusTraffic. Toto umožnilo vytvorenie aktuálneho obrazu internetového trhu v trinástich štátoch Strednej a Východnej Európy, t.j. Bulharsku, Chorvátsku, Českej republike, Estónsku, Maďarsku, Lotyšsku, Litve, Poľsku, Rumunsku, Rusku, Slovensku, Slovinsku a na Ukrajine. Za účelom systematizácie obsiahnutých informácií bola správa rozdelená do nasledovných častí: všeobecný prehľad o internete v Strednej a Východnej Európe, za ktorou nasledujú popisy miestnych trhov, zoznamy organizácií pôsobiacich v oblasti online priemyslu ako aj komentáre miestnych odborníkov ohľadne prebiehajúcich zmien, potrieb a očakávaní užívateľov, najnovších trendov a obmedzení, ktorým trhy čelia na ceste ich ďalšieho rozvoja.

Prvá časť správy prezentuje porovnanie štátov Strednej a Východnej Európy z hľadiska penetrácie internetu, výdavkov na online reklamu a širokopásmového prístupu. Ukazuje, že najvyššou úrovňou penetrácie internetu sa môže pochváliť Estónsko, kde užívatelia internetu predstavujú 68% populácie nad 15 rokov. S výsledkom presahujúcim 40% sa Slovensko dostáva v zozname na siedmu priečku v predstihu pred Maďarskom, Poľskom, Chorvátskom, Rumunskom, Ruskom a Ukrajinou. Krajinou Strednej a Východnej Európy s najväčšou online populáciou je Rusko, zatiaľ čo Ukrajina je štátom s najvyšším percentuálnym rastom počtu internetových užívateľov za posledné tri roky.
 

Graf. Penetrácia internetu v regióne Strednej a Východnej Európy: 2006-2009

 

Zdroj: Gemius SA, IAB, dec. 2009, správa „Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009"


 

Druhá kapitola správy poskytuje komplexný prehľad o jednotlivých trhoch rozdelený do troch častí. Prvá časť každého prehľadu obsahuje popis hlavných hráčov, t.j. webových stránok, portálov a spoločenských sietí pôsobiacich na príslušnom trhu. Údaje o popularite týchto stránok boli získané za použitia výskumu gemiusAudience. Ďalšia časť analýzy trhu popisuje charakteristiky miestnych internetových užívateľov – ich socio-demografické profily a online aktivity. Tretia časť ponúka údaje o type nástrojov, ktoré internetoví užívatelia používajú na surfovanie po internete v každej zo skúmaných krajín. Rovnako uvádza rebríčky popularity prehliadačov, operačných systémov, vyhľadávačov a rozlíšení obrazovky na základe údajov získaných prostredníctvom služby gemiusTraffic.

Záverečná časť správy predstavuje zoznam organizácií pôsobiacich v online priemysle v spomínaných krajinách a názory miestnych odborníkov. Predstavitelia takých internetových firiem akými sú Nasza-Klasa, Ipsos Media, Google alebo Ad.Net prispievajú svojimi komentármi, čím poskytujú ešte detailnejší pohľad na internetový trh v roku 2009 a nadchádzajúcich rokoch.

Správu „Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009" si môžete stiahnuť na adrese: http://bit.ly/doyoucee.

Neprehliadnite: