Od novovzniknutého ministerstva sa očakáva zefektívnenie komunikácie občan-štát

Janka Mlynárčiková  /  16. 04. 2003, 00:00

Ministerstvo informatiky Českej republiky (www.micr.cz) bolo zriadené 1.1.2003. Prešli naň v plnom rozsahu kompetencie vtedajšieho Úradu pre verejné informačné systémy, úseku spojov Ministerstva dopravy a spojov a kompetencie v oblasti elektronického podpisu z Úradu na ochanu osobných údajov.

Na čele rezortu je Vladimír Mlynář (37), ktorý má pod sebou mladý tím ľudí, zodpovedný za sekcie ako napr. e-government, informačné systémy verejnej správy, sekciu elektronických komunikácií a pôšt. Aj keď rozličné špekulácie hovorili predovšetkým o politickom dôvode na vznik tohto ministerstva je pravdepodobné, že v nasledujúcom období bude mať aj toto ministerstvo dôležitú úlohu v súvislosti s transformáciou verejnej správy v Českej republike a v neposlednom rade aj v komunikácii občan-štát.

Ministerstvo informatiky ČR doteraz pracovalo na nasledovných oblastiach:
- novela telekomunikačného zákona
- e-DPH, diaľničná daň, daň z nehnuteľností
- e-trhovisko
- zákon o zadávaní verejných zákaziek
- e-register trestov

Začiatkom apríla MI ČR dokončilo tzv. Bielu knihu o elektronickom obchode, ktorá identifikuje legislatívne bariéry rozvoja elektronického obchodu. Nadväzuje na tzv. Zelenú knihu schválenú vládou v roku 2001. Jej podstatná časť bola spracovaná na základe informácií od ľudí z praxe, ktorí sa zaoberajú elektronickým obchodom, podkladov jednotlivých rezortov v súlade s príslušnými smernicami EÚ a je v plnom súlade s cieľami definovanými v dokumente eEurope+. Čo je hlavným posolstvom tohto dokumentu? Predovšetkým legislatívna úprava pre oblasť uzatvárania obchodných zmlúv, vystavovanie faktúr, vedenie účtovníctva samozrejme v elektronickej forme, daňová legislatíva, či zákon o zadávaní verejných zákaziek.

Portál verejnej správy

Cieľom realizácie portálu verejnej správy je vytvorenie virtuálneho úradu na báze e-governmentu s cieľom zefektívnenia fungovania verejnej správy, on-line sprístupnenia celej verejnej správy a zvýšenie jej efektivity a dôveryhodnosti na strane občana.
Portál obsahuje a predstavuje:
- centrálne miesto služieb verejnej správy cez internet
- externú, internú sekciu portálu
- informačnú a transakčnú časť
- informačný systém subsidiarity
- otvorená spolupráca so súkromným sektorom – public-privat partnership

Fázy transformácie verejnej správy na základe aktuálnych sociálnych a ekonomických potrieb obyvateľstva boli výskumom, ktorý použilo pri tvorbe základnej koncepcie tohto portálu IBM ako jeden z hlavných partnerov, určené nasledovne:
1. budovanie infraštruktúry a automatizácia (1997)
2. zlepšenie informačných služieb (1999)
3. dosiahnutie podmienok k transformácii (2002)
4. informačná spoločnosť (2004)


Ministerstvo informatiky pritom vychádzalo z myšlienky nadviazania na predchádzajúcu analytickú činnosť. Bolo nevyhnutné vykreovať aj pracovnú skupinu pre prípravu jednotlivých častí a medzirezortnú koordinačnú skupinu za spolupráce ktorých ministerstvo stanovilo základné hlavné zásady projetku.


Základný model portálu verejnej správy

- Informačná sekcia – dokumenty, smernice, adresár verejnej správy
- Transakčná časť – e-dane, agenda Ministerstva práce a soc. vecí ČR
- Interná sekcia – komunikácia vo vnútri verejnej správy 
Všetky tri zložky by mali byť spustené v auguste 2003

Funkčnosť portálu z časového hľadiska:
Prvá fáza spustenia projektu predpokladá:
- vytvorenie adresára štátnej a verejnej správy
- vyhľadávanie v databáze legislatívnych noriem a zákonov ČR
- katalóg elektronických a informačných zdrojov
- životné situácie občana (zverejňovanie postupov štátnej správy pri vybavovaní žiadostí občana
- ankety a prieskumy verejných názorov
- rozbor štatistických údajov a frekvenčných prístupov občanov k jednotlivých sekciám portálu

Jednotlivé aplikácie budú pracovať nad niekoľkými databázami s časťou aktualizačnou, prehliadacou a sledovacou. V ďalších fázach sa plánuje aj so zavedením takých služieb ako zverejenie základných verejných informácií on-line, obojsmerná komunikácia občan – štátna správa a skompletizovanie transakčnej časti.
(Ku koncu roka 2003 by mal byť zrealizovaný prechod na elektronickú formu obehu vládnych dokumentov. Do 30. júna 2003 - základný projekt – portálové riešenie vo forme „jeden dokument – viac prístupov“)

Neprehliadnite: