Peter Hrdlica / 28. 01. 2010, 09:31
Cykly s daným počtom opakovaní, cykly riadené podmienkou, časovač a zistenie času. To všetko nájdete v prvom novoročnom diele o programovaní vo VB.NET
Úvod
Vitajte pri čítaní prvého novoročného čísla seriálu o programovaní vo VB.NET. Dnešným cieľom je priblížiť si cykly s daným počtom opakovaní For .. Next a cykly riadené podmienkou While .. End While a Do Until .. Loop a opäť si ukážeme aj nový ovládací prvok časovač a funkcie na zistenie času a dátumu.
Cyklus For .. Next, alebo „opakovanie, matka múdrosti“
Cyklus For .. Next je cyklus s daným počtom opakovaní a teda príkaz, alebo blok príkazov, ktorý obsahuje, sa vykoná iba toľko krát, koľko krát mu to povieme. Najlepšie bude, keď si to ukážeme na názornom príklade.
Na obrázku sú vidieť 4 stĺpce (prvky Label), o ktorých obsah sa postaral cyklus For .. Next v udalosti Load objektu Form (dva krát kliknúť na okno formulára, alebo vybrať v zdrojovom kóde objekt Form1 Events a udalosť Load). Pozrieme sa teda bližšie na zdrojový kód:
For i = 0 To 20
Label1.Text &= i & vbNewLine
Next
Rozbor:
1. For i = 0 To 20 nám povie, koľko krát sa nám má skript vykonať a to tak, že prvá hodnota premennej i udáva štartovnú pozíciu = prvý krok a druhá hodnota konečnú pozíciu = posledný krok a teda v našom prípade sa jedná o 21 opakovaní cyklu (0-20=21), keďže sa i bude automaticky inkrementovať (zväčšovať) o 1.
2. operátor &= povie prekladaču, že prvku Label1 a jeho vlastnosti Text má priradiť novú hodnotu, ALE zároveň zachovať už stávajúcu hodnotu = obsah a teda priradí dáta na koniec.
3. vbNewLine tento príkaz znamená (už z anglického prekladu) nový riadok. (Jedná sa o ekvivalent n prípadne rn z iných jazykov) .
4. Next posunie ukazateľ – krokovač po vykonaní všetkých príkazov na ďalšiu úroveň, čiže v našom prípade zvýši hodnotu premennej i.
5. POZOR! Pozorný čitateľ si určite všimol, že sme premennú i nedeklarovali. Žiadne obavy, je to správne – pre cyklus For .. Next netreba deklarovať krokovaciu premennú.
Teraz sa pozrime na druhý stĺpec na obrázku. Začína sa číslom 5. Oproti pôvodnému zdrojovému kódu je to iba malá zmena a to v štartovacej pozícii.
For i = 5 To 20
Label2.Text &= i & vbNewLine
Next
Tretí stĺpec však už vyzerá omnoho zaujímavejšie. Sú tam iba čísla deliteľné 5. Tu už je zásah do deklarácie cyklu väčší a to ten, že určíme cyklu aké veľké ma robiť kroky. V našich predošlých príkladoch robil cyklus malé krôčiky .. o 1. My mu však teraz povieme, aby robil „míľové“ kroky a to rovno o 5.
For i = 0 To 20 Step 5
Label3.Text &= i & vbNewLine
Next
Doposiaľ sme v cykle krokovali vždy od nižšieho čísla po vyššie, no náš posledný stĺpec na obrázku vypisuje smerom naopak a o to sa stará záporný krok Step -1. Dôležité je nezabudnúť zameniť aj štartovnú a konečnú pozíciu.
For i = 20 To 0 Step -1
Label4.Text &= i & vbNewLine
Next
Možno Vám teraz ešte napadne, že niekedy je potrebné určiť počet opakovaní dynamicky za behu programu, čo môže nastaviť napr. aj užívateľ. Poteším Vás, nie je to nič zložité. Upravíme teda náš posledný príklad so záporným krokovaním.
Dim a As Integer = 20
Dim b As Integer = 0
For i = 20 To 0 Step -1
Label4.Text &= i & vbNewLine
Next
Cykly riadené podmienkou
Už sme si ukázali cyklus ktorý má daný počet opakovaní, čo však ak nevieme koľko krát sa cyklus bude musieť zopakovať? Pre riešenie týchto problémov tu sú cykly While .. End While a Do Until .. Loop, ktoré sa vykonávajú v závislosti na platnosti podmienok (podobne ako pri If .. Else).
Všeobecný zápis cyklu While .. End While je nasledovný:
While podmienka stále platí
Príkazy alebo blok príkazov, ktoré sa majú vykonať
End While
Všeobecný zápis cyklu Do Until .. Loop je nasledovný:
Do Until podmienka neplatí
Príkazy alebo blok príkazov, ktoré sa majú vykonať
Loop
Prvý si ukážeme cyklus While .. End While a ako príklad si vezmeme výpočet faktoriálu užívateľom daného čísla.
If IsNumeric(TextBox1.Text) Then
Dim i As Integer = Int(TextBox1.Text)
Dim pocitadlo As Integer = 1
Dim vysledok As Integer = 1
While pocitadlo <= i
vysledok *= pocitadlo
pocitadlo += 1
End While
Label1.Text = "Faktoriál zadaného čísla je " & vysledok
Else
Label1.Text = "Nesprávny vstup"
End If
Rozbor:
1. Funkcia Int() skonvertuje zadaný paramater na číselnú hodnotu celých čísel Integer
2. While pocitadlo <= i nám vraví, že sa cyklus má opakovať kým je hodnota premennej pocitadlo rovná alebo menšia ako vložené číslo.
3. POZOR! Pri takomto cykle JE DÔLEŽITÉ, aby ste nezabudli pracovať s premennou, ktorá sa porovnáva, ak by sme jej hodnotu nezväčšovali, cyklus by sa dostal do nekonečnej slučky a to by mohlo viesť k neočakávaným výsledkom.
4. End While - po ukončení platnosti podmienky ukončí cyklus.
Cyklus Do Until .. Loop je rovnako ako While .. End While riadený podmienkou. Rozdiel je však očividný a to v tom, že Do Until .. Loop sa na rozdiel od predchádzajúceho vykonáva, kým podmienka NIE JE splnená. Tento cyklus je podobný cyklom Repeat .. Until s podmienkou na konci, ktoré sa používajú v niektorých iných programovacích jazykoch. Prerobme si teda program na výpočet faktoriálu do nového cyklu.
If IsNumeric(TextBox1.Text) Then
Dim i As Integer = Int(TextBox1.Text)
Dim pocitadlo As Integer = 1
Dim vysledok As Integer = 1
Do Until pocitadlo > i
vysledok *= pocitadlo
pocitadlo += 1
Loop
Label1.Text = "Faktoriál zadaného čísla je " & vysledok
Else
Label1.Text = "Nesprávny vstup"
End If
Porovnanie oboch cyklov:
Rozdiel v kóde ste si určite všimli. Okrem deklarácie cyklu (ktorý sa zmenil z While na Until) sa zmenila jedine podmienka a podľa platnosti v rámci použitia v jednotlivých cykloch ako bolo spomenuté už vyššie.
Timer, čiže časovač
Timer je prvý „neviditeľný“ prvok, ktorý si ukážeme. Je to prvok, ktorý bol, je a vždy bude skrytý pred očami užívateľa. Vezmite ho teda a nakreslite na formulár. Timer sa však neobjaví na mieste kde ste ho nakreslili, ale na akomsi paneli v spodnej časti návrhového okna, odkiaľ k nemu pri navrhovaní vždy budete pristupovať. Má dve dôležité vlastnosti, a to Enabled, ktorú už dobre poznáte a Interval, ktorá určuje časový interval.
Nakreslite si na formulár prvok Label a do udalosti, ktorá sa vykonáva pri načítaní programu napíšte nasledovný príkaz:
Label1.Text = TimeOfDay
Program spustite v režime Debugging (klávesa F5) a sledujte čo sa stane. Do prvku Label sa vypíše aktuálny čas v závislosti od Vášho operačného systému. Je tu však jeden „problém“ a to ten, že čas sa vypíše iba raz = čas naštartovania aplikácie.
Nakreslite si preto na formulár aj prvok Timer, nastavte jeho vlastnosť Enabled v okne s vlastnosťami prvkov na True a hodnotu vlastnosti Interval na 1000 – menšia hodnota nám nepomôže keďže čas sa skutočne mení iba raz za sekundu a podstatne väčšia hodnota by výsledok naopak skresľovala.
POZOR! Hodnota vlastnosti Interval je v milisekundách! 1 sekunda = 1000 milsekúnd.
Príkaz teraz vložme do handleru pre časovač – bude vyzerať nasledovne:
Private Sub Timer1_Tick( … ) Handles Timer1.Tick
Label1.Text = TimeOfDay
End Sub
Opäť spustite program. Voila, čas sa nám mení každú sekundu. Pokiaľ chcete získať aktuálny dátum, je to podobné ako pri čase, príkaz vyzerá takto:
Label2.Text = DateString
Je dôležité vysvetliť, že príkazy, ktoré obsahuje časovač vo svojom handlery sa vykonajú vždy až na konci časového intervalu. Najlepšie to uvidíte, ak zväčšíte v našom príklade Interval na 10 sekúnd (10 000 milisekúnd) a zmažete príkazy pre zistenie času z udalosti Load objektu Form, ktoré Vám tam ešte ostali. Čas a dátum sa Vám prvý krát ukážu skutočne až po 10 sekundách.
Záver
Dnes sme si ukázali cykly, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou programovania. Využijete ich napríklad pri práci so súbormi, s dátami z databáze, pri rôznych matematických či grafických funkciách, a i. Najdôležitejšie je však dávať si pozor na chyby v tele cyklu a preventívne pred zapnutím programu v režime Debugging projekt uložiť, pretože sa Vám môže stať, že sa Váš cyklus dostane do nekonečnej slučky, čo môže viesť k zrúteniu celého vývojového prostredia aj v závislosti od Vášho počítača a jeho konfigurácie.
Nuž a úplne na záver mi neostáva nič iné, iba sa Vám opäť poďakovať za priazeň a trpezlivosť, popriať Vám do Nového Roku 2010, aby ste mali všetko čo skutočne potrebujete a snáď sa uvidíme pri ďalšom pokračovaní.
Peter Hrdlica
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk