Visual Basic.NET – 4. diel

Peter Hrdlica  /  28. 01. 2010, 09:31

Cykly s daným počtom opakovaní, cykly riadené podmienkou, časovač a zistenie času. To všetko nájdete v prvom novoročnom diele o programovaní vo VB.NET

Úvod

            Vitajte pri čítaní prvého novoročného čísla seriálu o programovaní vo VB.NET. Dnešným cieľom je priblížiť si cykly s daným počtom opakovaní For .. Next a cykly riadené podmienkou While .. End While Do Until .. Loop a opäť si ukážeme aj nový ovládací prvok časovač a funkcie na zistenie času a dátumu.

 

Cyklus For .. Next, alebo „opakovanie, matka múdrosti“

            Cyklus For .. Next je cyklus s daným počtom opakovaní a teda príkaz, alebo blok príkazov, ktorý obsahuje, sa vykoná iba toľko krát, koľko krát mu to povieme. Najlepšie bude, keď si to ukážeme na názornom príklade.

 

Cyklus FOR .. NEXT

 

 

Na obrázku sú vidieť 4 stĺpce (prvky Label), o ktorých obsah sa postaral cyklus For .. Next v udalosti Load objektu Form (dva krát kliknúť na okno formulára, alebo vybrať v zdrojovom kóde objekt Form1 Events a udalosť Load). Pozrieme sa teda bližšie na zdrojový kód:

 

For i = 0 To 20

    Label1.Text &= i & vbNewLine

Next

 

 

Rozbor:

1. For i = 0 To 20 nám povie, koľko krát sa nám má skript vykonať a to tak, že prvá hodnota premennej i udáva štartovnú pozíciu = prvý krok a druhá hodnota konečnú pozíciu = posledný krok a teda v našom prípade sa jedná o 21 opakovaní cyklu (0-20=21), keďže sa i bude automaticky inkrementovať (zväčšovať) o 1.

2. operátor &= povie prekladaču, že prvku Label1 a jeho vlastnosti Text má priradiť novú hodnotu, ALE zároveň zachovať už stávajúcu hodnotu = obsah a teda priradí dáta na koniec.

3. vbNewLine tento príkaz znamená (už z anglického prekladu) nový riadok. (Jedná sa o ekvivalent n prípadne rn z iných jazykov) .

4. Next posunie ukazateľ – krokovač po vykonaní všetkých príkazov na ďalšiu úroveň, čiže v našom prípade zvýši hodnotu premennej i.

5. POZOR! Pozorný čitateľ si určite všimol, že sme premennú i nedeklarovali. Žiadne obavy, je to správne – pre cyklus For .. Next netreba deklarovať krokovaciu premennú.


Teraz sa pozrime na druhý stĺpec na obrázku. Začína sa číslom 5. Oproti pôvodnému zdrojovému kódu je to iba malá zmena a to v štartovacej pozícii.

 

For i = 5 To 20

    Label2.Text &= i & vbNewLine

Next

Tretí stĺpec však už vyzerá omnoho zaujímavejšie. Sú tam iba čísla deliteľné 5. Tu už je zásah do deklarácie cyklu väčší a to ten, že určíme cyklu aké veľké ma robiť kroky. V našich predošlých príkladoch robil cyklus malé krôčiky .. o 1. My mu však teraz povieme, aby robil „míľové“ kroky a to rovno o 5.

For i = 0 To 20 Step 5

    Label3.Text &= i & vbNewLine

Next

Doposiaľ sme v cykle krokovali vždy od nižšieho čísla po vyššie, no náš posledný stĺpec na obrázku vypisuje smerom naopak a o to sa stará záporný krok Step -1. Dôležité je nezabudnúť zameniť aj štartovnú a konečnú pozíciu.

For i = 20 To 0 Step -1

    Label4.Text &= i & vbNewLine

Next

 

Možno Vám teraz ešte napadne, že niekedy je potrebné určiť počet opakovaní dynamicky za behu programu, čo môže nastaviť napr. aj užívateľ. Poteším Vás, nie je to nič zložité. Upravíme teda náš posledný príklad so záporným krokovaním.

 

Dim a As Integer = 20

Dim b As Integer = 0

For i = 20 To 0 Step -1

    Label4.Text &= i & vbNewLine

Next

 

Cykly riadené podmienkou

            Už sme si ukázali cyklus ktorý má daný počet opakovaní, čo však ak nevieme koľko krát sa cyklus bude musieť zopakovať? Pre riešenie týchto problémov tu sú cykly While .. End While a Do Until .. Loop, ktoré sa vykonávajú v závislosti na platnosti podmienok (podobne ako pri If .. Else).

Všeobecný zápis cyklu While .. End While je nasledovný:

While  podmienka stále platí

            Príkazy alebo blok príkazov, ktoré sa majú vykonať

End While

Všeobecný zápis cyklu Do Until .. Loop je nasledovný:

Do Until  podmienka neplatí

            Príkazy alebo blok príkazov, ktoré sa majú vykonať

Loop

 

Prvý si ukážeme cyklus While .. End While a ako príklad si vezmeme výpočet faktoriálu užívateľom daného čísla. 

If IsNumeric(TextBox1.Text) Then

    Dim i As Integer = Int(TextBox1.Text)

    Dim pocitadlo As Integer = 1

    Dim vysledok As Integer = 1

    While pocitadlo <= i

        vysledok *= pocitadlo

        pocitadlo += 1

    End While

    Label1.Text = "Faktoriál zadaného čísla je " & vysledok

Else

    Label1.Text = "Nesprávny vstup"

End If

Výpočet faktoríálu

 

 

Rozbor:

1.      Funkcia Int() skonvertuje zadaný paramater na číselnú hodnotu celých čísel Integer

2.      While pocitadlo <= i nám vraví, že sa cyklus má opakovať kým je hodnota premennej pocitadlo rovná alebo menšia ako vložené číslo.

3.      POZOR! Pri takomto cykle JE DÔLEŽITÉ, aby ste nezabudli pracovať s premennou, ktorá sa porovnáva, ak by sme jej hodnotu nezväčšovali, cyklus by sa dostal do nekonečnej slučky a to by mohlo viesť k neočakávaným výsledkom.

4.  End While - po ukončení platnosti podmienky ukončí cyklus.

 

 

 

Cyklus Do Until .. Loop je rovnako ako While .. End While riadený podmienkou. Rozdiel je však očividný a to v tom, že Do Until .. Loop sa na rozdiel od predchádzajúceho vykonáva, kým podmienka NIE JE splnená. Tento cyklus je podobný cyklom Repeat .. Until s podmienkou na konci, ktoré sa používajú v niektorých iných programovacích jazykoch.  Prerobme si teda program na výpočet faktoriálu do nového cyklu.

 

If IsNumeric(TextBox1.Text) Then

    Dim i As Integer = Int(TextBox1.Text)

    Dim pocitadlo As Integer = 1

    Dim vysledok As Integer = 1

    Do Until pocitadlo > i

        vysledok *= pocitadlo

        pocitadlo += 1

    Loop

    Label1.Text = "Faktoriál zadaného čísla je " & vysledok

Else

    Label1.Text = "Nesprávny vstup"

End If

Porovnanie oboch cyklov:

 

Rozdiel v kóde ste si určite všimli. Okrem deklarácie cyklu (ktorý sa zmenil z While na Until) sa zmenila jedine podmienka a podľa platnosti v rámci použitia v jednotlivých cykloch ako bolo spomenuté už vyššie.

 

 

Timer, čiže časovač

 

Timer je prvý „neviditeľný“ prvok, ktorý si ukážeme. Je to prvok, ktorý bol, je a vždy bude skrytý pred očami užívateľa. Vezmite ho teda a nakreslite na formulár. Timer sa však neobjaví na mieste kde ste ho nakreslili, ale na akomsi paneli v spodnej časti návrhového okna, odkiaľ k nemu pri navrhovaní vždy budete pristupovať. Má dve dôležité vlastnosti, a to Enabled, ktorú už dobre poznáte a Interval, ktorá určuje časový interval.

 

Nakreslite si na formulár prvok Label a do udalosti, ktorá sa vykonáva pri načítaní programu napíšte nasledovný príkaz:


Label1.Text = TimeOfDay

 

Program spustite v režime Debugging (klávesa F5) a sledujte čo sa stane. Do prvku Label sa vypíše aktuálny čas v závislosti od Vášho operačného systému. Je tu však jeden „problém“ a to ten, že čas sa vypíše iba raz = čas naštartovania aplikácie.

 

Ukážka časovača

Nakreslite si preto na formulár aj prvok Timer, nastavte jeho vlastnosť Enabled v okne s vlastnosťami prvkov na True a hodnotu vlastnosti Interval na 1000 – menšia hodnota nám nepomôže keďže čas sa skutočne mení iba raz za sekundu a podstatne väčšia hodnota by výsledok naopak skresľovala.

POZOR! Hodnota vlastnosti Interval je v milisekundách! 1 sekunda = 1000 milsekúnd.

 

Príkaz teraz vložme do handleru pre časovač – bude vyzerať nasledovne:

 

Private Sub Timer1_Tick() Handles Timer1.Tick

        Label1.Text = TimeOfDay

End Sub

 

Opäť spustite program. Voila, čas sa nám mení každú sekundu. Pokiaľ chcete získať aktuálny dátum, je to podobné ako pri čase, príkaz vyzerá takto:

 

Label2.Text = DateString

 

Je dôležité vysvetliť, že príkazy, ktoré obsahuje časovač vo svojom handlery sa vykonajú vždy až na konci časového intervalu. Najlepšie to uvidíte, ak zväčšíte v našom príklade Interval na 10 sekúnd (10 000 milisekúnd) a zmažete príkazy pre zistenie času z udalosti Load objektu Form, ktoré Vám tam ešte ostali. Čas a dátum sa Vám prvý krát ukážu skutočne až po 10 sekundách.

 

 

Záver

 

Dnes sme si ukázali cykly, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou programovania. Využijete ich napríklad pri práci so súbormi, s dátami z databáze, pri rôznych matematických či grafických  funkciách, a i. Najdôležitejšie je však dávať si pozor na chyby v tele cyklu a preventívne pred zapnutím programu v režime Debugging projekt uložiť, pretože sa Vám môže stať, že sa Váš cyklus dostane do nekonečnej slučky, čo môže viesť k zrúteniu celého vývojového prostredia aj v závislosti od Vášho počítača a jeho konfigurácie.

 

Nuž a úplne na záver mi neostáva nič iné, iba sa Vám opäť poďakovať za priazeň a trpezlivosť, popriať Vám do Nového Roku 2010, aby ste mali všetko čo skutočne potrebujete a snáď sa uvidíme pri ďalšom pokračovaní.

Peter Hrdlica

Neprehliadnite: