Tvorcovia Česko-Slovenského Internetu II. - Miro Veselý

Marek Molnár  /  07. 12. 2009, 10:20

Pokračujeme v rozhovoroch s autormi projektov, ktoré sú na našom internete ojedinelé. Dnes Vám predstavíme autora stránok, ktoré možno nie sú chronicky známe, ale ich link sa v obľúbených položkách určite nestratí.

Dnes nám svoje dlhoročné úsilie predstaví, publicista Miro Veselý, ktorý je autorom niekoľkých rozsiahlych projektov.

Medzi nimi sú:

 

Na internete sa vedľa zaujímavých a informačne bohatých zdrojov, nachádza vo veľkej miere aj kopec balastu a neužitočných stránok. Nájsť potrebné informácie, o ktoré máme v danom momente záujem, nie je vždy jednoduché.

Ak by existovala cena za zaslúžené obohatenie internetu u nás, je bezpochyby horúcim kandidátom publicista Miro Veselý, ktorého činnosť odzrkadľuje dlhoročná práca na zveľaďovaní obsahu slovenského, ale aj českého internetu. Práci na internete sa venuje na plný úväzok.

 

 

 

 

Dobrý deň, povedzte našim čitateľom pár slov o sebe.

Mám 45 rokov a zaoberám sa hlavne písaním na internet. Najostrieľanejší a najstarší čitatelia inet.sk si možno pamätajú, ako sme spolu v minulom storočí diskutovali v rôznych e-mailových fórach. Mladší čitatelia možno poznajú môj web www.digi-foto.sk, kde je veľa informácií o fotení. Nuž a tí, čo chcú schudnúť ma nemajú radi za web www.chudnutie-ako.sk. Písal som pre inzine.sk, zive.sk a v blogu Sme. Napísal som dve knihy o chudnutí a jednu o tom, ako uspieť v živote.

 

Za Vašou prácou je vidieť veľké množstvo úsilia a venovaného času. Robíte všetko sám alebo máte team autorov, ktorý Vám pomáha?

Donedávna som všetko robil sám. S rozvojom technológií však už nie je možné, aby si jeden človek mohol na internete robiť všetko. Klesala by kvalita. Takže dnes už mnohé práce zadávam externistom, ktorí ich spravia lepšie a rýchlejšie, ako ja.

 

Píšete na plný úväzok, alebo máte ďalšie "radové" zamestnanie?

Nemám iné zamestnanie. Venujem sa práci na internete, písaniu, predaju. Z času na čas riadim tvorbu firemných webov pre pár stálych zákazníkov.

Baví ma hľadať marketingovú a SEO stratégiu pre prezentáciu nejakého produktu, alebo služby. Momentálne však pracujem prednostne na vlastných projektoch.

Aby som vás netrápil ich výpočtom – na webe www.miro-vesely.sk sú všetky pohromade.

 

Čo vás viedlo k vytvoreniu týchto projektov a k písaniu ako takému?

Písanie ma baví už veľa rokov, asi od mojich 20 rokov sme pre vlastné pobavenie písali s kamarátkou poviedky. V polovici 90 rokov som objavil sieť FIDO a tam sa dalo písomne diskutovať s mnohými múdrymi ľuďmi. Pripájanie sa k rôznym BBS časom nahradil internet a aj ja som okolo roku 1998 chcel tiež mať vlastnú stránku. Ale čo na ňu dať? Na to vtedy neexistovala odpoveď.

Každý, kto chcel mať stránku musel vymyslieť, čo by tak asi na nej malo byť. Nebolo veľmi od koho sa učiť, koho napodobniť... Tak som tam dal pár fotiek a pár svojich poviedok. Niekoľko ľudí ma za to pochválilo a to ma motivovalo pokračovať. Môžete sa pobaviť, ako som to skúšal v začiatkoch:

http://web.archive.org/web/*/www.mix.sk

Prispieval som do veľkého množstva diskusných skupín, ako sme-l, servis-internet a rôznych odborných o hudbe, počítačoch. Tam som dostal pár ponúk, napríklad spracovať CD prílohu do časopisu Chip o tvorbe hudby na počítači. Potom som začal písať pre časopis inzine.sk. A takto postupne pribúdali príležitosti. Keďže ľudia mi často písali, že im tie články pomohli, motivovalo ma to písať stále ďalšie.

 

Je vidieť, že keď sa do niečoho „zahryznete“ robíte to naplno. Ako si vyberáte témy?

Píšem len o tom, čo ma zaujíma a baví. Som z tých, čo si radi skúšajú aj veci, ktoré ešte nikto nepozná. Ak sa mi zapáčia, tak potom ich popularizujem.

 

Píšete radšej odborné texty alebo ľahšie témy?

Čím ľahšie, tým lepšie. Vždy keď som napísal nejaký ťažší, odbornejší článok, mal mizernú čítanosť. Príliš odborný materiál zvyčajne nemá úspech. Ako autor strávim pár dní času písaním a prečíta si to možno pár ľudí za rok.

No ľahké, svižné texty čítajú tisícky ľudí. Snažím písať prednostne také články, u ktorých očakávam, že zaujmú čo najviac ľudí. Ak už mám písať, nech to má aj efekt. Nech to pomôže, pobaví, poučí – proste poslúži čo najviac čitateľom...

 

Čo vás motivuje písať? Peniaze? Úspech?

Aj keď písaním sa uživiť dá, nie je to tak dobré, aby človek písal len pre peniaze. Peniaze ako jediný motív na písanie zvyčajne nestačia. Kto vie dobre písať, spravidla má tak hlboké vedomosti, ktoré by vedel speňažiť oveľa lukratívnejšie, ako len písaním. Napríklad vo vlastnom biznise, alebo ako výborne platený špecialista.

Väčšina z nás, čo dlhodobo píšeme, máme viaceré motívy, prečo s písaním neprestávame. Z týchto motívov by však ani jeden sám nestačil na to, aby autor vydržal písať dlhodobo. Tu je zopár takých motívov, ako príklad:

  • Sebarealizácia, tvorba – „Toto som spravil ja, aha...“.
  • Radosť z písania ako takého, zábava.
  • Ovládnutie istej témy, písaním sa výborne učí.
  • Niečo viem a chcem to niekomu sprostredkovať.
  • Peniaze, alebo marketingové ciele.
  • Pomoc čitateľom.
  • Uznanie čitateľov, alebo kamarátov.
  • Sláva, túžba byť známym.

Ja rád píšem také články, ktoré môžu čitateľom niečím pomôcť. Aby sa po prečítaní niečo naučili, aby dostali nejaký tip. Alebo nápad. Alebo aby mu článok vlial nádej, že niečo sa dá.

 

Za vašimi tvrdeniami, napríklad na stránke chudnutie-ako je cítiť, že máte problematiku naštudovanú pomerne podrobne. Odkiaľ čerpáte informácie?

Z kníh a z vlastných skúseností.

Keď sa do niečoho pustím tak to väčšinou robím tak, že to hneď skúsim spraviť. Ono to ale nejde. Tak zo zúfalstva otvorím nejakú knihu a poviem aha. A potom to zvyčajne už ide. Prejdem pár kníh a veci sa začnú dariť. Potom už viem ako na to. Následne o tom môžem písať, ak mám pocit, že by to ľudí mohlo zaujímať.

Príklad: Som vyštudovaný fotograf, takže sa mi ľahko píše o tom, ako fotiť, ako retušovať. Rád som varil a tak sa mi ľahko písali recepty na jedenie. (Keďže v skutočnosti veľmi variť neviem, tak sú skôr zábavné, ako kuchárske.) No a čo sa stane ak chlap celé dni sedí pri počítači, píše a napcháva sa? Stučnie. Podarilo sa to aj mne.

Vypásol som sa na pekných 115 kíl. Neskôr som schudol. A znova – skúsenosti z chudnutia šli na web. Takže tak si vyberám témy. Niečo prežijem, alebo si to overím a ak mi to dá zmysel, spracujem to.

 

Tvrdíte o sebe, že ste schudli 40 kíl. K tomuto úspechu gratulujeme. Je to bez cvičenia vôbec možné?

Schudol som 40 ale potom som 5 pribral, takže teším sa z mínus 35 kíl. No schudol som úplne bez cvičenia, takže áno, je to naozaj možné. Tým nechcem povedať, že to je aj správne. Chudnutie je hlavne o strave. Cvičenie má význam, pomôže, ale na schudnutie z obezity spravidla pohyb sám nestačí. Mnoho ľudí si myslí, že ak budú viac cvičiť, stačí to na schudnutie. Idú do posilky na hodinu a potom si dajú vyprážaný rezeň s hranolkami. To naozaj nefunguje.

 

 

Píšete o dosť rôznych témach. Fotenie, varenie, chudnutie, úspech... Prečo sa nešpecializujete na jedinú oblasť?

Špecializujem sa len na jednu oblasť. Vždy povedzme tak rok, aj viac. Na prelome storočí som písal o počítačoch a programoch. Od roku 2001 do 2003 som sa venoval písaniu o fotografii. Od 2003 do 2007 prevažne chudnutiu. Od 2007 do súčasnosti som spracovával tému, ako človek môže dosiahnuť úspech v živote.

Zaujímajú ma rôzne témy – od počítačov, cez marketing, tvorbu webu, až po psychológiu. Keď sa takéto témy spoja, zrazu zistíte, že všetko je prepojené, aj keď na prvý pohľad to vyzerá čudne. Má to ale logiku. Ak chcem prežiť, musím jesť a teda aj variť.

Ak si viem spraviť praženicu a viem to nafotiť a popísať, už mám recept na varenie. Šup s ním na web. Ale ako na to, aby ten recept čitateľ objavil? Chce to stratégiu. A keď ju už viem, môžem napísať článok o tvorbe webovej stratégie...

Jednoducho žijeme v informačnej dobe. Industriálna doba skončila. Sila svalov je aj dnes dobrá kvôli zdraviu, ale pre úspech v dnešnom svete už treba takpovediac pumpovať mozog, nie svaly.

 

Váš záber je široký. Výsledkom je zrejme aj fakt, že vaša mailová linka je poriadne "horúca". Obracia sa na Vás veľa ľudí o radu? Stíhate im odpovedať?

Kým som mal e-mail „na očiach“ na každej stránke, bolo to dosť zlé, desiatky otázok denne boli bežné, akože len tak „na úvod“. Tak som kontakt málinko skryl. Odvtedy je to v poriadku. Neveril som, čo spraví, ak znížim viditeľnosť e-mailu z dosahu očí čitateľov o jediné kliknutie.

Spoločnou črtou mnohých ľudí, čo píšu e-maily autorom je istá povrchnosť, nezáväznosť. „Aha, tu je stránka o chudnutí, napíšem im otázku, ako mám schudnúť...“. Proste klasika. Nečítať, hneď sa pýtať. Ak príde 30 takých e-mailov, odpovedanie zaberie asi hodinu až dve. Keď to máte „na stole“ denne, treba to riešiť.

Snažím sa odpovedať na každý e-mail. Niekedy to trvá pár dní. Ak je naozaj príliš veľa pošty, zmažem všetky tie správy, ktoré prišli z verejných freemailov, hlavne z najväčšieho slovenského.

Neviem čím to je, ale roky skúseností ukázali, že otázky z plateného e-mailu (či už pracovného, alebo rodinného) sú iné. Ich pisatelia chcú pomoc s konkrétnou vecou. Ak im odpíšem, spravidla aj poďakujú, niektorí dokonca neskôr napíšu, či a ako daný problém vyriešili. No absolútna väčšina odpovedí na otázky z anonymného freemailu končí bez odozvy.  

 

Okrem písania na web svoje myšlienky publikujete knižne aj na CD. Môžu sa k nim dostať aj naši čitatelia?

Všetky moje publikácie sú trvale prístupné zadarmo na mojej stránke www.miro-vesely.sk. Prvá kniha o chudnutí je už vypredaná, na mojej stránke je jej PDF verzia. Druhá kniha o chudnutí sa dá kúpiť aj v papierovej verzii, no celý text aj s fotkami je celý aj na webe rovnako, ako úplný prepis CD o chudnutí. Rovnako aj kniha ako dosiahnuť úspech.

Vždy, keď si niekto kúpi moju knihu, alebo CD, som rád. Viem, že rady, ktoré dávam, fungujú, takže čitatelia sú spokojní. Ale ak si to niekto chce prečítať ale nechcete za to platiť, má možnosť. Sám som pred rokmi začínal z mínusu a tak viem, aké ťažké je niekedy kúpiť si hoc aj len jednu knihu, ak chýbajú peniaze.

 

 

Nebojíte sa, že ak na webe zverejníte celý text knihy, nikto si ju už nekúpi?

Robím to už 5 rokov a ľudia kupujú. Je to o dôvere. Určite by som nepredal viac, ak by som text tajil. Čitateľ si pozrie na webe väčšinou len niekoľko stránok. Ak sa mu text pozdáva, objedná si knihu. Je to rovnaké, ako v kníhkupectve. Vyberiem si zopár kníh a pri kávičke si ich prelistujem. Ak sa mi niektorá páči, kúpim si ju – hoc – keby som chcel, mohol by som si ju v kníhkupectve prečítať zadarmo aj celú.

 

Na vašom webe o chudnutí je fórum. V ňom je vyše 200 000 diskusných príspevkov. To je úctyhodné číslo. Čo je podľa Vás dôvodom takéhoto ohlasu?

Určite to, že už 5 rokov som nemazal staré príspevky z fóra :-) a hlavne to, že v tom fóre sa stretlo niekoľko milých ľudí. Vznikalo pozvoľna, písali sme si tam, radili sme sa spolu, ako chudnúť, ako vydržať. Ľuďom sa darilo. A tak sa vracali k písaniu, alebo len čítaniu príspevkov. Ak totiž nejaký čas denne venujete čítaniu takých tém, dodá vám to silu v rozhodnutí schudnúť.

Je tam komunita ľudí, ktorí sa navzájom podporujú, motivujú. Vo fóre je niekoľko lídrov (vlastne líderiek) a títo ľudia sú oveľa lepší, ako ja. Baby majú neuveriteľnú veľkú empatiu, noví členovia trpezlivo odpovedajú na večne sa opakujúce sa otázky a tým sa sami učia. Veľmi si vážim, akí skvelí ľudia tam chodia diskutovať. Sú tam denníky osudov ľudí, ktorí sa rozhodli úspešne bojovať so silným nepriateľom – s vlastným pohodlím a maškrtením. A mnohí to zvládli.

 

Koľko času zhruba venujete spravovaniu Vašich projektov?

Spravovanie nie je náročné. Ťažšie je pripraviť to. Vymyslieť projekt, ktorý by mohol fungovať tak, aby mal zmysel a aby zarobil aspoň sám na seba. To zaberá 24 hodín denne. Niekedy príde nápad pri zaspávaní. Inokedy treba ráno sadnúť a pár hodín v kuse písať. Inokedy dlho čítať a učiť sa.

Potom za hlasného vyslovovania mimoriadne vulgárnych slov analyzovať nejakú CSS šablónu. Ďalší deň so slzami na krajíčku konštatovať prepad návštevnosti webu, ktorý sa vyhľadávaču prestal páčiť a nikdy sa nedozvedieť prečo. Inokedy ťukať siahodlhé čísla bankových účtov na ktoré treba odoslať peniaze za prichádzajúce faktúry. Jednoducho je to pestrá práca, ktorú robím z domu a nevymenil by som ju za nič iné, pretože ma baví.

 

Aké plány máte do budúcna? Máte v pláne spracovať aj ďalšie témy?

Mám, ale neviem, čo presne to bude. Plánujem vydať štvrtú knihu, tentoraz o zoznamovaní sa cez internet. Uvažoval som aj o práci s ľuďmi, o kurzoch, či seminároch. Čas ukáže.

Ďakujeme za Váš čas. Želáme veľa čitateľov a úspech vašej štvrtej knihe.

 

Nabudúce si povieme o portáli, ktorý sa venuje titulkom, www.titulky.com

 

d3agl3

Neprehliadnite: