Juraj Sasko / 02. 12. 2009, 11:35
Pred tým, ako začneme merať akúkoľvek návratnosť investícií (ROI) pri internetových marketingových kampaniach je treba si spraviť úvodné odhady ich výkonnosti a podľa možností aj výsledkov.
Vždy je veľmi dôležité vedieť získané informácie s niečim porovnať, respektíve stanoviť ciele a očakávania, aby sa dala celá kampaň vyhodnotiť.
Pre tento účel sa dajú použiť dáta z dvoch zdrojov:
• Dáta z predchádzajúcich kampaní
• Predpokladané výsledky bez akýchkoľvek podkladov z minulosti
Ak máme k dispozícii údaje z predchádzajúcich kampaní a sú navyše relevantné k našej navrhovanej kampani, je to obrovské plus, pretože vieme priamo porovnať efektívnosť a čísla, ktoré znamenajú presne to isté.
Ak však neexistujú žiadne údaje a informácie z minulosti, budeme sa musieť pustiť do menšej analýzy a počítania možných výsledkov. Vo všeobecnosti platí pre odhad ROI pre optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO) tento vzorec:
Odhadované ROI = (Odhadovaný zisk zo SEO) – (Odhadované náklady na SEO)
Odhadnúť náklady na SEO problém nie je, pretože si väčšinou ich sami stanovujeme alebo máme konkrétnu ponuku od SEO agentúry. Problém však môže byť odhadnúť prínos, ktorý by prípadné výsledky z optimalizácie mali.
Jednou z ciest je si stanoviť ciele pre optimalizáciu a podľa toho rátať predpokladanú návratnosť investícií. Cieľom optimalizácie môžu byť napríklad konkrétne pozície vo výsledkoch vyhľadávania (na Slovensku je to väčšinou na Google.sk) na konkrétne kľúčové slová. Ak máme slovo, vieme si pomocou Googlu zistiť, aká je jeho priemerná mesačná vyhľadávanosť a keď k tomu použijeme aj heat mapu klikov vo výsledkoch vyhľadávania na Google (obr. 1), aspoň hrubým odhadom si určíme počet návštev, ktoré by sme potencionálne získali dosiahnutím určených pozícií na vybrané slovo. Ak teda máte v pláne dosiahnuť prvé miesto na slovo XXX a toto slovo má mesačnú vyhľadávanosť na Google.sk 10 tisíc, potencionálne z neho dostanete 56,36% návštev, teda okolo 5636 nových návštevníkov mesačne.
Čísla, ktoré dostaneme ako odhad nových návštevníkov na web použitím SEO techník, sa dajú ešte upresniť a to za predpokladu, že máte na svojich stránkach nainštalovaný analytický program ako napr. Google Analytics a máte k dispozícii čísla návštevnosti za určité obdobie v minulosti. Ak sa už Váš web nachádza na popredných pozíciách vo výsledkoch vyhľadávače na niektoré slová, môžete si vypočítať na základe priemernej vyhľadávanosti daného slova, pozície stránky vo výsledkoch na toto slovo a reálny počet užívateľov, ktorí hľadaním tohto slova prišli na Váš web, percento užívateľov pre danú pozíciu, ktorí na odkaz kliknú. A prípadný rozdiel môžete potom aplikovať pre čísla v tabuľke na obrázku 1.
Keď už vieme počet úžívateľov, ktorých nám SEO prinesie na stránky, musíme si určiť aj ich hodnotu, aby sa ROI dalo dopočítať. Hodnota zákazníka sa počíta pomerne jednoducho, ak máme k tomu relevantné podklady. Vo všeobecnosti je hodnota jedného návštevníka webu rovná hodnote priemernej konverzie (predaja/objednávky alebo inej hodnoty, ktorú Váš web ponúka) deleno priemerný počet návštevníkov pre jednu konverziu. Ak teda napríklad predáte na svojom webe 1 letenku, ktorej priemerná cena je 100 Eur a pripadá v priemere na každého 1000 návštevníka, hodnota jedného návštevníka je tak 10 euro centov. Ak zostaneme pri prvom príklade, kde sme vypočítali, že web by mohol získať 5636 nových návštevníkov mesačne, predpokladaný mesačný zisk zo SEO je 563,6 Eur a ROI dostanete po dosadení tejto sumy do vzorca:
Odhadované ROI = (Odhadovaný zisk zo SEO) – (Odhadované náklady na SEO)
Juraj Sasko- Visibility s.r.o.-SEO
Obr. zdroj: SEOresearcher
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk