Výskumní pracovníci z IBM, Nokie a VTT umožňujú vzájomné prepojenie avatarov a ľudí na virtuálnych stretnutiach v konkrétnych fyzických priestoroch

Tlačový servis  /  06. 11. 2009, 19:17

Aj keď ešte nie sme schopní teleportovať sa, či naklonovať sa tak, aby sme boli na dvoch miestach naraz, počítačoví vedci predsalen pracujú na niečom, čo má šancu byť budúcim prelomom.

Fínske technické výskumné stredisko VTT s podporou výskumných divízií IBM Research a Nokia Research Centre vytvorilo experimentálny systém, ktorý umožňuje ľuďom nachádzajúcim sa na rôznych miestach vzájomnú interakciu a spoluprácu s avatarmi a objektmi v rámci jediného miesta vo virtuálnom svete. Rôzne predmety a avatari sa nachádzajú vo „virtuálnom“ priestore, ktorý je zrkadlovým obrazom skutočnej miestnosti.

Senzory, kamery a mikrofóny umiestnené na oboch stranách konverzujúcich ľudí umožňujú zmenu hlasu, pohyby hlavou a gestá podľa skutočných pocitov a správania sa účastníkov virtuálneho stretnutia, čím majú možnosť sledovať aj neverbálnu reč tela. V rámci konceptu riešenia používajú účastníci nachádzajúci sa v rôznych miestnostiach špeciálne priehľadné video okuliare, ktoré im umožňujú vidieť trojrozmerný obraz ich online „spoločníkov“, či už stoja, chodia, rozprávajú, prípadne narábajú s virtuálnymi predmetmi, ktoré sa nachádzajú v oboch virtuálnych priestoroch.

 

Tento systém je označený skratkou ACME, ktorá znamená „Rozšírenú spoluprácu v rozličných prostrediach“ (Augmented Collaboration in Mixed Environments). Bol vytvorený s využitím open source prehliadača (na báze otvoreného zdrojového kódu) prevzatého z virtuálneho sveta Second life vyvinutého spoločnosťou Linden Lab, ako aj z online open source knižníc ARToolkit a OpenCV. Použitie open source komponentov znižuje náklady spojené s projektom postupne počas jeho vývoja a zároveň podporuje participáciu viacerých počítačových programátorov a vývojárov.

Táto technológia poskytuje cenovo dostupnejšiu a ekologickejšiu alternatívu stretnutí v realite. Zároveň je interaktívnejšia v porovnaní s telekonferenciami alebo video konferenciami – či dokonca v porovnaní s on-screen stretnutiami vo výlučne virtuálnom priestore.

 

„ACME je presvedčivým príkladom súčasného výskumu a vývoja, ktorý umožní firmám pracovať inteligentnejším, produktívnejším, efektívnejším a pohodlnejším spôsobom a tiež s väčším nasadením,“ povedal Neil Katz, popredný technik kancelárie IT riaditeľa (CIO) spoločnosti IBM, ktorý sa tiež podieľa na projekte ACME. „Ľahko si možno predstaviť, že táto technológia – najmä keď trochu vyspeje – poskytne ľuďom v čoraz väčšmi decentralizovanom svete novú perspektívnu možnosť spolupráce s väčšou mierou interakcie s kolegami.“

 

Tento výskum zameraný na novú úroveň uskutočňovania porád, či stretnutí podporila aj Fínska agentúra pre financovanie technológie a inovácií (TEKES). Ďalšie financovanie poskytli výskumné divízie IBM Research a Nokia Research Center, ktoré zároveň prispeli aj v oblasti technického smerovania projektu.

 

Prototypy systému ACME budú nainštalované v strediskách IBM Research v Austine a Nokia Research Center v Tampere vo Fínsku na účely interného využitia a ďalšieho testovania a vývoja. Systém ACME bol prezentovaný aj na Medzinárodnom sympóziu o rozšírenej a zmiešanej realite (ISMAR) 19. až 22. októbra v Orlande na Floride.

 

Ak chcete vidieť, ako systém ACME funguje, navštívte stránku

youtube.com/watch?v=DNB0_c-5TSk

 

Viac informácií o výskumných strediskách IBM Research a Nokia Research Center ako aj  o tíme pre rozšírenú realitu nájdete na research.ibm.com,

research.nokia.com a vtt.fi/multimedia.

 

Neprehliadnite: