V Európe Panasonic vsadil na ekologické spotrebiče a 3D zobrazenie

Tlačový servis  /  30. 09. 2009, 00:00

Riaditeľ spoločnosti Panasonic Europe Laurent Abadie vyjadril presvedčenie, že v najbližších dvoch rokoch budú pre európsky trh najdôležitejšie ekologické spotrebiče a technológie trojrozmerného zobrazenia. „Japonsko od Európy očakáva inšpiratívne podnety a originálne produkty, ktoré môžu ovplyvniť aj ďalšie regióny. Európa je akýmsi mini laboratóriom, v ktorom sa testujú výrobky pre celý svet,“ hovorí Abadie.

 „V Európe majú spotrebitelia veľký záujem o „zelené“, energeticky úsporné výrobky a to je pre nás ohromná príležitosť. Rozhodli sme sa zamerať na vývoj „zelených produktov“, pretože Európa je v tomto ohľade omnoho vyspelejšia než americké a ázijské trhy. Zároveň je to i spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie, konkurenčná výhoda,“ pokračuje Abadie. V minulých rokoch ponúkal Panasonic na európskom trhu klimatizácie, mikrovlnné rúry, vysávače a domáce pekárne chleba. Tento rok sa sortiment rozšíril o chladničky a pračky. Do budúcnosti sa počíta s tým, že budú na trh uvedené aj umývačky, sušičky a ďalšie produkty.
 V kľúčovom segmente televízorov spoločnosť Panasonic vsadila na 3D technológiu. Laurent Abadie je presvedčený, že 3D televízory sa začnú predávať približne o rok a že o ne bude medzi spotrebiteľmi obrovský záujem bez ohľadu na vyššiu cenu. Obavu, že v dobe ekonomickej krízy zákazníci nebudú chcieť investovať do drahej elektroniky, Abadie nezdieľa: „Spotrebitelia sú ochotní šetriť na výdavkoch za jedlo a cestovanie, ale radi si odpočinú doma pri veľkom televízore. A 3D technológia najlepšie vynikne práve na plazmových obrazovkách s veľkou uhlopriečkou.“

Recyklácia CRT televízorov pomocou lasera je trikrát rýchlejšia
V júli spoločnosť Panasonic predstavila novú recyklačnú technológiu, ktorá je založená na rezaní laserom. Táto metóda umožňuje omnoho rýchlejšie spracovanie desiatok ton starých televízorov s vákuovou obrazovkou (CRT), ktorých sa ľudia zbavujú v súvislosti s prechodom od analógového na digitálne vysielanie. Súčasná technológia umožňovala spracovať len 24 televízorov za hodinu – obrazovky sa rezali elektricky zahrievaným drôtom, ktorý oddelil prednú časť obrazovky (vyrobenej z čistého skla) od zadnej sekcie, ktorá obsahuje olovo. Urobiť čistý rez bolo časovo veľmi náročné a spravidla bol nutný aj manuálny zásah obsluhy, ktorá odoberala olovo z rozrezaného povrchu.
 Nová laserová metóda zaručuje presný a čistý rez. Stroj automaticky vyhodnotí pomer strán i veľkosť uhlopriečky televízora (od 35 do 92 cm) a podľa toho zvolí jedno z 38 možných nastavení laseru. Rozrezať vákuovú obrazovku teraz trvá len 50 sekúnd, takže stroj s jedným pracovníkom obsluhy zvládne až 72 televízorov za hodinu, čo je trikrát viac než umožňovala staršia technológia. Recyklačné stredisko Panasonic Eco Technology Center (PETEC) každoročne recykluje zhruba 750 000 domácich spotrebičov.
Panasonic příkladem v ochraně životního prostředí


Ekologické programy spoločnosti Panasonic
V spolupráci so združením japonsko-čínskeho priateľstva usporiadala spoločnosť Panasonic už druhé Fórum ochrany životného prostredia. Prezident Fumio Ohtsubo v úvodnom prejave uviedol: „Spoločnosť Panasonic je odhodlaná ísť príkladom a aktívne pomáhať Číne v ochrane životného prostredia. Fórum zamerané na ekológiu je príležitosťou na vytvorenie nových medzinárodných vzťahov.“
Do konca marca roku 2010 spoločnosť Panasonic zavedie vo svojich továrňach na území Číny opatrenia, ktoré významne prispejú k ochrane životného prostredia. Emisie skleníkových plynov sa znížia o 20 %, objem recyklácie výrobkov dosiahne minimálne 90 %, celkový počet nerecyklovateľných materiálov sa zníži o 10 % a spotreba vody klesne o 30 % (v porovnaní s hodnotami na konci fiškálneho roku 2006). Čínska vláda chce tieto cieľové hodnoty dosiahnuť do konca roku 2010.
 V priebehu roku 2008 získalo označenie „energeticky úsporný výrobok“ rekordných 217 produktov Panasonic – klimatizácie, chladničky, pračky, žiarivky, kopírky a mnoho ďalších. Označenie „ekologický výrobok“ udeľujú štátne inštitúcie podľa toho, či výrobky spĺňajú štátom požadované kritéria na úsporu energie.

Motorom budúceho rastu sú rozvojové trhy a energetika
V rozhovore pre najvplyvnejší japonský ekonomický denník Nihon Keizai Shimbun prezident spoločnosti Panasonic Fumio Ohtsubo načrtol stratégiu, ktorá má v budúcich rokoch zabezpečiť rast. Prioritou bude zvýšenie predaja v dvoch kľúčových segmentoch – v audiovizuálnej a bielej technike. „Zameriame sa na vývoj cenovo dostupných produktov pre široké vrstvy spotrebiteľov so stredne vysokými príjmami v rozvojových krajinách. Akonáhle pominie súčasná ekonomická kríza, ich kúpna sila sa značne zvýši. Pokiaľ sa nepokúsime kvalitnými produktmi osloviť týchto spotrebiteľov, nemôžeme očakávať rast,“ uviedol Ohtsubo. Je pravdepodobné, že svetová ekonomika sa v priebehu budúceho fiškálneho roku začne pomaly zotavovať. Na otázku, aký faktor považuje za najdôležitejší, aby sa spoločnosť Panasonic stala svetovou jednotkou vo výrobe spotrebnej elektroniky, prezident Ohtsubo odpovedal: „Kľúčová je energetika. Istotne nevystačíme s tým, že budeme ponúkať produkty, ako sú napríklad palivové články. Ide o to ponúknuť domácnostiam komplexné riešenie, vrátane veľkého výberu domácich spotrebičov a ďalšej elektroniky pre domácnosť. Onedlho prevezmeme spoločnosť Sanyo Electric Co., ktorá sa špecializuje na vývoj a výrobu zariadení na slnečnú energiu. Intenzívna spolupráca v tejto oblasti bude v horizonte troch rokov znamenať nárast prevádzkového zisku o 40 miliard jenov.“

Japonská verejnosť chváli Panasonic za ekologické iniciatívy
V prieskume verejnej mienky, ktorý hodnotil spoločnosti podľa ich ekologických aktivít, získal tento rok Panasonic druhé miesto. V minulom roku sa umiestnil na šiestej priečke. Za tento posun istotne vďačí aj dobrej komunikácii, ktorá kládla dôraz na rôzne ekologické iniciatívy spoločnosti. Medzi prvými desiatimi sa umiestnila aj spoločnosť Sharp, ktorá sa z ôsmeho miesta posunula na šieste; ostatní výrobcovia spotrebnej elektroniky sa do prvej desiatky vôbec nedostali. Už desiaty rok za sebou patrí prvé miesto spoločnosti Toyota. Prieskum verejnej mienky trval mesiac a zúčastnilo sa ho 21 742 respondentov z celého Japonska.


Nemocničný robot pomáha zdravotníkom
Spoločnosť Panasonic predstavila robota, ktorý pomáha pri rozdeľovaní liekov pacientom. Robot je napojený na systém elektronickej evidencie zdravotných údajov pacientov, kde sú príslušné diagnózy i medikácie. Na základe týchto údajov robot rozdeľuje naordinované dávky liekov, ktoré sú uložené v jeho mechanických zásobníkoch. V stredne veľkej nemocnici s 400 lôžkami robot splní svoju úlohu približne za dve hodiny, čo je dvakrát rýchlejšie než konkurenčné stroje. Nemocničný robot-lekárnik sa nepodobá človeku; vyzerá ako veľká komoda s mnohými malými zásuvkami. Robot nie je náročný na priestor – má rozmery 2,6 x 0,7 x 1,85 m a vojde sa na plochu 1,82 m2. Do jeho zásobníkov sa dá uložiť 210 rôznych liečiv. V Japonsku sa bude predávať od januára budúceho roku.


 

Neprehliadnite: