Hrozba pre PPC systémy: falošné kliky od konkurencie

Tomáš Kusenda  /  03. 09. 2009, 10:40

PPC systémom sa naozaj darí, či už AdWords, Etarget alebo mnoho ďalších. Platíte iba za kliknutia, čo je veľmi obľúbené a reklama sa nachádza na obrovskom množstve stránok, ako aj vo vyhľadávačoch. Všetky firmy, ktoré PPC reklamu poskytujú sa snažia čo najúčinnejšie eliminovať falošné kliknutia, či už manuálnou kontrolou, alebo systémom. Je tu však hrozba, ktorá sa len veľmi ťažko odhalí.

Tou hrozbou sú kliknutia na reklamu od konkurencie. Každý chce predsa byť prvý a známy a keď vašej konkurencii dôjde kredit v systéme, prestane sa jej reklama zobrazovať, v lepšom prípade viac zaplatia. Prečo by som pri surfovaní teda niekoľkokrát neklikol na reklamu mojej konkurencie? Veď sa ich chcem zbaviť a čím majú vyššie náklady, tým lepšie. Zároveň prihodím niečo do vrecka webom, kde sa reklama zobrazuje.

Je naozaj ťažké takéto falošné kliknutia rozpoznať. Konkurencia totiž po kliknutí na reklamu prezerá web a správa sa ako zákazník, ktorý ma o daný produkt záujem. Samozrejme, podvodné kliknutia sú z časti filtrované, aby sa najmä menšie partnerské weby neobohacovali podvodom. Systém zaznamenáva IP adresy, Cookies, prehliadač a čo najviac informácií, aby mohol automaticky odhaliť podvodné kliknutia a tiež takzvaných "klikačov". To sú ľudia, ktorí surfujú po internete a automaticky klikajú na všetky reklamy. Žiaľ, je obrovské množstvo spôsobov, ako systém obísť. Môžete naverbovať známych a zamestnancov, aby klikali spoločne s vami, môžete využiť viac prehliadačov na jednom PC alebo dokonca využívať viaceré PC, no najjednoduchšie je ak máte dynamickú IP adresu a stačí iba reštartovať Router. V USA sa vyskytli problémy s tým, že niektoré firmy dokonca najímali zamestnancov, ktorí klikajú na reklamy ich konkurencie.

Preto je dobré sledovať, koľko klíkov máte a či sa počas akcie, či podujatia kde ste vy ako aj vaša konkurencia počet kliknutí na reklamu nezníži aspoň o jednu pätinu. Ak áno, je tu naozaj dôvodné podozrenie na falošné kliknutia na PPC reklamu, čím prichádzate o veľké množstvo peňazí.

V tomto má prevahu klasická reklama, kde platíte buď za dobu umiestnenia, alebo za počet zobrazení. Žiadne falošné kliknutia totiž nehrozia, no vo väčšine prípadov zaplatíte aj tak oveľa viac ako v PPC reklame.

Už ste sa s falošnými kliknutiami stretli? Požiadali ste niekoho, aby vám na reklamu klikol, či vás firma poskytujúca reklamy upozornila, že máte falošné kliknutia a stiahla vám zarobené peniaze, prípadne vám ako inzerentovi dobila kredit naspäť? Vyjadrite sa v ankete.

Autor: Tomáš "Kusi" Kusenda

Neprehliadnite: