Digitálna gramotnosť na Slovensku 2009 – štart tretieho ročníka projektu

Tlačový servis  /  23. 08. 2009, 00:00

Inštitút pre verejné otázky v Bratislave odštartoval v druhom polroku 2009 v poradí už tretí ročník analyticko-monitorovacieho projektu Digitálna gramotnosť na Slovensku.

Výskumný projekt mapuje jeden z kľúčových predpokladov úspešnej transformácie na informačnú spoločnosť a znalostnú ekonomiku – pripravenosť širokých vrstiev obyvateľstva na používanie moderných informačných a komunikačných technológií (IKT).

 

V predchádzajúcich dvoch ročníkoch (v roku 2005 a 2007) poskytli výskumné údaje odpovede na také otázky a problémy ako:

 

  • Vnímanie významu a miesta IKT v bežnom živote človeka

  • Prístup a používanie IKT

  • Vybavenosť domácností modernou technikou

  • Adaptačné stratégie obyvateľstva v súčasnosti a budúcnosti

  • Údaje o úrovni digitálnej gramotnosti - Index digitálnej gramotnosti

  • Základné línie a hĺbka „digitálnej priepasti“ v spoločnosti

  • Digitálna gramotnosť a trh práce

  • Vnímanie politickej zodpovednosti za rozvoj informačnej spoločnosti

  • Postoje a využívanie elektronických služieb vo verejnej správe

  • Využívanie IKT ako prostriedku e-Demokracie

 

Okrem štandardného mapovania úrovne digitálnej gramotnosti obyvateľstva, sa v roku 2009 projekt zameriava najmä na znevýhodnené sociálne skupiny obyvateľstva – teda na tých, ktorí sú digitálne negramotní alebo disponujú nízkou úrovňou tejto gramotnosti. Zámerom je vytvoriť praktický manuál či návod, ktorý by zjednodušil a zefektívnil prípravu projektov organizácií angažujúcich sa v oblasti rozvoja digitálnej gramotnosti alebo zlepšovania prístupu k moderným IKT – inými slovami potláčaním fenoménu „digitálnej priepasti“ v spoločnosti.

 

Výstupom projektu bude okrem výskumnej správy tzv. Interaktívna mapa digitálnej [ne]gramotnosti, ktorá umožní:

 

1. definovať rizikové sociálne skupiny obyvateľstva, ktoré sú v pozícii tzv. digitálnych loosers;

2. identifikovať mieru adapability a motivácie rizikových sociálnych skupín;

3. navrhnúť metódy, nástroje a podmienky, ktoré je potrebne vytvoriť pre pozitívny posun v motivácii, v zmene postojov, v správaní alebo návykoch týchto sociálnych skupín.

 

Tohtoročný projekt finančne podporili Nadačný fond Slovak Telekom, Hewlett-Packard Slovakia a Microsoft Slovakia. Jeho výsledky budú prezentované na prelome novembra a decembra 2009.

Neprehliadnite: