Apple má tromf v rukách! OpenCL 1.0 štandard bol schválený

Tomáš Kusenda  /  18. 12. 2008, 13:03

Približne pred pol rokom začala spoločnosť Apple vyvíjať svoj vlastný štandard zvyšujúci výkon v aplikáciach. Vďaka OpenCL sa zvýši grafický a výpočtový výkon v hrách, ale aj pri renderovaní a strihaní videa, či zložitých vedeckých výpočtoch.

Na stranu Apple sa už pridali ďalšie významné spoločnosti a to Activision, Blizzard, AMD, ARM, Broadcom, Electronic Arts, IBM, Intel, Nokia, NVIDIA a Samsung. OpenCL je určený pre operačný systém Mac OS X Snow Leopard. Ten uzrie svetlo sveta v prvom kvartáli 2009.

Vďaka novému štandardu bude možné oveľa lepšie využívať výhody, ktoré ponúkajú viacjadrové CPU a GPU. Tým sa zvýši efektivita a výkon zariadení, ako aj aplikácií, ktoré sú náročné na viacjadrové, respektíve viacprocesorové systémy. Vývojári tiež budú môcť vzájomne kombinovať a využívať výkon viacjadrových mikroprocesorov a viacerých procesorov spolu s grafickými procesormi, prípadne ďalšími špecifickými procesormi v systéme.

TIP: Apple útočí na Vistu

Štandard OpenCL sa skladá z API rozhrania určeného na riadenie paralelných výpočtov a programovacieho jazyka, ktorý je špeciálne určený na zadávanie týchto výpočtov. Tiež sa využívajú vlastnosti programovacieho jazyka C99. API tiež zosúlaďuje paralelné výpočty úloh a dát s rôznymi typmi mikroprocesorov, grafickými procesormi a tiež spolupracuje s OpenGL, OpenGL ES a ďalšími grafickými API.

OpenCL sprístupňuje vývojárom vstavané, ale aj samostatné GPU. Tým sa niekoľkonásobne zvýši efektivita práce ako na platforme Mac, tak aj na PC, hoci Microsoft tento štandard striktne odmieta. Vývojári budú môcť pri nových GPU spracovávať aj iné operácie, ako tie grafické. Konkrétne sa jedná o najnovšie grafické karty nVidia GeForce GTX 200 a novšie a AMD/ATi Radeon HD 48xx.

Ako už bolo spomenuté, americký softvérový gigant, spoločnosť Microsoft tento nový štandard odmieta. Svojmu rivalovi, Apple, chce konkurovať už zabehnutým DirectX. Jedenásta verzia má údajne priniesť minimálne to, čo ponúka OpenCL už teraz. Taktiež bude štandard spätne kompatibilný s niektorými grafickými kartami. Zvyšné detaily sa snaží spoločnosť Microsoft držať v tajnosti.


Zdroj: electronista.com
Autor: Tomáš „Kusi“ Kusenda

Neprehliadnite: