Taiwan na kongrese ITAPA 2008 predstavil projekt 5 „l“ Government

Tlačový servis  /  19. 11. 2008, 00:00

V otvárací deň kongresu po prvýkrát v regióne strednej Európy predstavil zástupca vrcholnej taiwanskej exekutívy Dr.Frank Yu-Hsieh Sung kľúčový projekt o taiwanskom eGovernmente pod názvom 5 „I“ Government, ktorý podľa jeho slov znamená „ďalší vývojový stupeň“ v budovaní eGovernmentu na Taiwane.

„Budovanie eGovernmentu nie je len o efektívnom fungovaní vlády, ale aj o tom, že informačno-komunikačné technológie môžu zvýšiť aj jej transparentnosť a zodpovednosť,“ uviedol Dr. Sung počas tlačovej konferencie. Krajina sa od roku 2001, podľa štúdie americkej Brown university, umiestňuje v prvej trojke najvyspelejších krajín sveta z hľadiska budovania eGovernmentu.

Dr. Sung pripisuje úspech Taiwanu trom kľúčovým faktorom, a to strategickému top-rozhodnutiu na najvyššej úrovni, zapojeniu verejného a súkromného sektora do spoločných partnerstiev a taktiež spoločnému konsenzu medzi ľuďmi.

Krajina pracuje na infraštruktúre pre eGovernment od roku 1997 a vyvinula a úspešne sfunkčnila 15 000 web služieb, napríklad viac ako 70 % oficiálnych vládnych dokumentov sa v súčasnosti vymieňa elektronicky. Elektronické podávanie daňových priznaní cez internet sa z hodnoty 0 % v roku 2002 zvýšilo až na 55 % populácie, čiže ho takto podalo 4,87 miliónov platiteľov daní. Systém elektronického obstarávania (eProcurement) znamenal ročnú úsporu nákladov vo výške 1,2 miliárd nových taiwanských dolárov (1 NT$ = 0,02 Euro). Vládna agentúra podá ročne 1,9 milióna online tendrov a uskutoční sa viac než 850 000 online dražieb.

Taiwan budoval svoj eGovernment v nasledovných krokoch:

  • budovanie a penetrácia infraštruktúry (1998 - 2000)

  • rozvoj online služieb (2001 - 2004)

  • integrácia do elektronickej spoločnosti (2005 - 2007)

  • 5 „I“ Government (2008 - 2011)

Cieľmi novej iniciatívy 5 „I“ Government projektu od začiatku roku 2008 je rozšírenie inovatívnych, integrovaných, kedykoľvek dostupných, interaktívnych a personalizovaných elektronických služieb (5 „I“ - integrative, innovative, interactive, individual, instant) pre všetkých občanov na báze multichannel prístupu. Ten umožňuje totiž, že vybavenie tej istej agendy sa dá uskutočniť rôznymi kanálmi, teda napr. mobilom, telefonicky, internetom ap., čím sa zvyšuje pohodlie občanov. Ďalej ide o zvýšenie informačných služieb a prostredníctvom nich aj zlepšenie sociálnej starostlivosti a posilnenie občianskej participácie na správe vecí verejných.

Snaha o preklenutie digitálnej bariéry medzi mestským a vidieckym prostredím znamenala aj vznik 233 „centier digitálnych príležitostí“ v rôznych oblastiach Taiwanu (napr. voľný prístup na internet na základných školách a miestnych úradoch), ktoré v priemere pokrývajú 65,6 % územia štátu.

Neprehliadnite: