Tlačový servis / 14. 11. 2008, 00:00
Nová ponuka konzultačných služieb spoločnosti IBM (NYSE: IBM) pomáha klientom vyrábať produkty šetrnejšie k životnému prostrediu v rámci ich celého životného cyklu – od vývoja a výroby, cez distribúciu a používanie, až po vyradenie a recykláciu.
Produkty tak rozdielne, ako sú autá, traktory, televízory, elektrické holiace strojčeky, alebo dokonca potraviny či oblečenie, taký široký rozsah uplatnenia má nová ponuka IBM v oblasti manažmentu životného cyklu environmentálnych produktov. Nová ponuka IBM umožňuje klientom analyzovať každú fázu produktového cyklu a navrhnúť ho tak, aby bol ekologický už od jeho počiatku. Je nutné zvážiť, aké materiály sa použijú pri výrobe a balení produktu, koľko energie sa spotrebuje na výrobu produktu na jeho dopravu, ako aj na jeho používanie. a v neposlednom rade sa týka aj návrhu, akým spôsobom bude výrobok recyklovaný na konci svojho životného cyklu.
„Obdobie používania nadmerného množstva energie, toxických chemikálií, plytvania materiálom a jednorazových produktov, ktoré skončia na skládkach odpadu, sa končí,“ tvrdí Mark Wilterfing, globálny líder IBM pre poradenstvo v oblasti manažmentu životného cyklu produktov. „Vládne inštitúcie, organizácie za ochranu životného prostredia a väčšina dnešných spotrebiteľov vyžaduje, aby sa spoločnosti správali zodpovednejšie a vytvárali ekologickejšie produkty. Najefektívnejšou cestou, ako to dosiahnuť, je vytvoriť produkt, ktorý je už od svojho počiatku „eco-friendly“ (s minimálnym zaťažením na životné prostredie), a ktorý takým zostane aj počas svojho celého životného cyklu.“
Prísnejšia legislatíva štátu ako aj normy vyžadujú, aby spoločnosti mysleli na celkový ekologický dopad svojich výrobkov, aby nemuseli čeliť vysokým pokutám. Na druhej strane stále viac a viac zákazníkov preferuje produkty, ktoré sú „zelenšie”. Obidve tieto strany očakávajú od výrobných spoločností, že výrobok naplánujú energeticky čo najefektívnejšie a tak, aby sa s ním po vypršaní doby životnosti správne zaobchádzalo. V konečnom dôsledku, rastúce ceny energií a materiálov súvisiacich s výrobou, balením a predajom ľubovoľného výrobku majú významný dopad na celkový hospodársky výsledok výrobnej spoločnosti.
Spoločnosti, ktoré majú komplexný prístup k navrhovaniu ekologicky prijateľných výrobkov sa nielenže vyhnú sankciám a zvýšia efektivitu znižovaním nákladov, ale rovnako majú možnosť dosiahnuť zvýšený podiel na trhu a vyššie tržby. Často sa takéto „zelené“ produkty stávajú nadstavbou značky a v mnohých prípadoch priamo podporujú produktové inovácie.
Spoločnosť IBM má bohaté skúsenosti s mnohými podobnými prístupmi v oblasti navrhovania podľa účelu použitia v rámci vlastnej prevádzky. Spoločnosť IBM používa recyklované ako aj recyklovateľné materiály vo vlastných produktoch už od roku 1991 a od roku 1989 ponúka program spätného odkupovania produktov. V súčasnosti ponúka služby pre obnovu produktu po dobe životnosti v 57 krajinách. V rámci programov starostlivosti o produkty po ukončení doby životnosti IBM spracuje ročne viac ako 49 000 ton produktov a výrobného odpadu, z čoho len menej ako jedno percento skončí na skládkach odpadu.
Ponuka IBM v oblasti environmentálneho manažmentu životného cyklu produktu je vhodná pre rozličné produkty a služby v rôznych odvetviach, ale týka sa najmä automobilového priemyslu, výroby, ťažkých strojov, spotrebnej elektroniky a spotrebiteľských produktov ako potraviny až po oblečenie.
Ponuka poskytuje celkovú analýzu životného cyklu produktu, pričom berie do úvahy súčasné problémy v oblasti životného prostredia, štátne nariadenia a podnikateľské prostredie a rovnako využíva najlepšie postupy v odvetví. Na základe tejto analýzy dokáže spoločnosť IBM pomôcť klientom identifikovať nedostatky ich súčasnej prevádzky, pomáha vytvoriť reálne ciele zamerané na znižovanie environmentálnych dopadov ich produktov a tiež pomáha pri tvorbe strategických plánov na dosiahnutie stanovených cieľov.
S pomocou strategického plánu dokáže IBM pomôcť klientovi pri budovaní nových možností pri navrhovaní v súlade s environmentálnymi požiadavkami a integrovať ich do existujúcich procesov a zvýšiť tak konkurencieschopnosť ich prevádzky ako aj produktov.
Kľúčové položky ponuky zahŕňajú:
– Návrh produktu, ktorý je v súlade s novými regulačnými nariadeniami v oblasti využívania energie, bezpečnosti materiálov a pod.
– Návrh pre ukončenie životného cyklu – návrh produktu pre jeho jednoduchú renováciu, prípadne opakované použitie alebo demontáž či recykláciu.
– Zhodnotenie životného cyklu a znižovanie emisií oxidu uhličitého – znižovanie environmentálneho dopadu v oblasti výroby produktu, jeho prepravy, spotrebiteľského použitia a tiež v oblasti jeho opätovné využitia a recyklácie prostredníctvom vyhodnotenia tvorby emisií CO2 počas výrobných, distribučných a dopravných procesov.
– Výber materiálov v závislosti od toho, či sú obnoviteľné, recyklovateľné a nie sú toxické.
– Návrh balenia s cieľom minimalizovať odpad, znížiť hmotnosť obalov a zjednodušiť ich recykláciu.
– Urýchlenie tvorby a dodania návrhov – skrátenie času potrebného na dodanie „zeleného“ produktu od jeho počiatočného návrhu až po uvedenie na trh.
Globálna štúdia IBM v oblasti spoločenskej zodpovednosti firiem s viac ako 250 generálnymi riaditeľmi poukazuje na to, že väčšina z opýtaných vníma CSR projekty ako príležitosť na získanie konkurenčnej výhody a rast tržieb. Navyše, podľa ďalšej globálnej štúdie IBM, do ktorej bolo zapojených viac ako 1100 generálnych riaditeľov, poukázala na to, že väčšina z nich plánuje zvýšiť svoje investície do oblasti CSR o 25 percent v priebehu nasledujúcich troch rokov.
Environmentálny manažment životného cyklu produktu (PLM) sa pripája k rastúcemu zoznamu ponúk konzultačných služieb IBM, ktoré sú navrhované s cieľom pomôcť klientom pri riešení otázok CSR v rámci vlastnej prevádzky, ku ktorým patria nástroje ako Carbon Trade-off Modeler, CSR Assessment – ponuka hodnotenia a benchmarkovania projektov CSR a ponuky Green SigmaTM.
Globálnu štúdiu IBM v oblasti CSR nájdete na www.ibm.com/gbs/csrstudy. Štúdiu IBM realizovanú medzi generálnymi riaditeľmi nájdete na http://www.935.ibm.com/services/us/gbs/bus/html/ceostudy2008.html
Viac o konzultačných službách IBM v oblasti PLM nájdete na http://www-01.ibm.com/software/plm/services/
Štúdiu IBM v oblasti manažmentu emisií oxidu uhličitého nájdete na: http://www-935.ibm.com/services/us/index.wss/ibvstudy/gbs/a1029278?cntxt=a1005268
Fotografie IBM nájdete na adrese http://www-03.ibm.com/press/us/en/photos.wss
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk