Barack Obama boduje aj vďaka softwaru

Tlačový servis  /  05. 11. 2008, 00:00

Tohtoročné prezidentské voľby v USA nemajú len prívlastok, že sú „najdlhšie“ v celej svojej histórii, ale sú tiež „prediktívne“. Obaja kandidáti, ako Barack Obama, tak i John McCain, sa počas volebnej kampane snažili využiť všetky dostupné informačné zdroje pre získanie čo najväčšieho počtu voličov na svoju stranu.

Tým Baracka Obamu sa zameral na najmodernejšie analytické technológie v oblasti sociologického výskumu, ktoré sú známe z komerčnej oblasti a používajú sa na prieskum trhu. Washingtonská spoločnosť Strategic Telemetry, ktorá sa podieľa na organizácii kampane, v nej využíva analytický software od firmy SPSS. Pomocou neho sú analyzované obrovské množstvá dát o občanoch USA získané napríklad z amerického Úradu pre štatistiku práce, ale aj zo súkromých výskumných firiem ako sú Experian alebo Acxiom. Cieľom nasadenia softwaru SPSS pre prediktívne analýzy je zistiť, ako budú ktorí voliči reagovať na rôzne témy kampane. Koho zaujíma skôr terorizmus, koho ekonomická kríza a koho Irak? Tieto informáce Barack Obama účinne používa pri tzv. micro-targetingu, teda presnému zacieleniu prejavov a výstupov na cieľové skupiny.

 

„Dáta získané zo sčítania ľudu, údajov z komerčne dostupných marketingových databází a iné populačné dáta boli kombinované a analyzované z mnohých hľadísk – napr. aké časopisy ľudia čítajú, aké autá vlastnia a ako dlho dochádzajú do práce. Tieto informácie sú zohľadnené v modeloch, ktoré pomáhajú zacieliť volebné heslá v kampani,“ povedal Jan Řehák, riaditeľ SPSS CR v Prahe. Kandidáti si vytipujú špecifické skupiny obyvateľov s niektorými spoločnými znakmi a snažia sa týchto voličov presvedčiť, aby hlasovali v ich prospech. Výsledky nie sú nikdy úplne presné, ale poskytujú pravdepodobnosti budúcich udalostí. „V strednej Európe si na podobné využitie prediktívnych analýz asi ešte počkáme. Neexistujú tu totiž podobne obsiahle databázy informácií ako v USA. Komerčná sféra si v tomto ohľade zachováva istý náskok, pretože sa tu napríklad v marketingu detailné analýzy a predpovedi správania ľudí už bežne používajú,“ dodal Řehák.

 

Keď pred 40 rokmi začala spoločnosť SPSS vyvíjať a predávať svoj software, málokoho napadlo, že by mohol mať práve software vplyv na riadenie volebných kampaní. Hlavný cieľ bol a ostáva predvídať správanie a rozhodovanie ľudí. Čo sa ale zmenilo, je objem a rozsah zpracovávaných dát a schopnosť výpočetnej techniky tieto dáta analyzovať. Pôvodne bol software využívaý pre analýzu výsledkov volieb a výskumov. Dnes dokáže analyzovať texty, webové blogy i názory, ktoré ľudia vyjadrujú na webových stránkach.

Neprehliadnite: