eGovernment centralizovane a lacnejšie

Tlačový servis  /  26. 05. 2008, 00:00

Na úrovni štátnej správy by mali byť služby eGovernmentu zavádzané centralizovaným spôsobom. Myslia si to odborníci z IT priemyslu. Argumentujú pritom nižšou cenou a väčšou efektivitou služieb. Naopak, individuálne by spúšťanie e-služieb malo prebiehať na úrovni samospráv. Elektronické vybavovanie agendy by v konečnom dôsledku malo občanom usporiť ročne až jeden týždeň pracovného času.

Odborníci z oblasti informačných technológií si myslia, že pri zavádzaní služieb eGovernmentu sa dajú ušetriť prostriedky z eurofondov. Lacnejšie je totiž podľa nich preferovať centralizovaný spôsob implementácie e-služieb. Výsledkom by teda malo byť, že napríklad všetky úrady na rovnakej úrovni na celom území Slovenska by poskytovali kvantitatívne i kvalitatívne totožné služby pre všetkých občanov.

 

Decentralizované zavádzanie elektronických služieb vo verejnej správe je naopak podľa odborníkov vhodné iba v prípade samospráv. „Jednotlivé obce či mestá sa od seba prirodzene odlišujú, preto je logické, že každé z nich dokáže vyhovieť svojim obyvateľom inak,“ hovorí Marian Mayer, business development manager zo softvérovej spoločnosti Aston ITM. V praxi by to znamenalo, že obyvatelia dvoch susedných obcí by mali rozdielnu možnosť elektronicky vybaviť svoje úradné úkony práve na základe šikovnosti miestneho obecného úradu.

 

Zavádzanie základných služieb eGovernmentu je súčasťou Operačného programu Informatizácia spoločnosti (OPIS). Na základe tohto dokumentu by malo byť v roku 2013 v elektronickej forme dostupných všetkých 20 základných verejných služieb. Medzi ne patrí napríklad on-line podávanie daňových priznaní, evidencia motorových vozidiel, prihlášky na vysoké školy či výpisy z matrík. Po celkovom zavedení e-služieb by mohli občania podľa OPIS-u ušetriť ročne až jeden týždeň svojho pracovného času.

Neprehliadnite: