Ako sa dotkne spoplatňovanie domén slovenského zákazníka?

Thomas Ulej  /  08. 10. 2002, 00:00

DISK.SK / Termín absolútneho prechodu na nový systém registrácie domén bude o niečo neskôr ako sa pôvodne zamýšľalo, pričom dôvodom sú navrhované zmeny zo strany API, ako i niektorých webhostingových spoločností. V dnešnom exkluzívnom článku vám ponúkame práve vyjadrenia strán niektorých slovenských webhostingov. Ako sú spokojní s novým systémom?

Rovnaké otázky, ako zástupcom webhostingov sme položili aj Ivanovi Leščákovi, ktorý sa dlhodobo venuje problematike domén a do mája 2001 sa tiež podieľal na vývoji nového systému SK-NIC. Jeho odpovede uvádzame vždy ako prvé.

Dobrý deň, od 2.septembra 2002 poznáme nový systém registrácie domén .SK. Ako ho hodnotíte? Považujete uvedené ceny za primerané alebo sú podľa vás premrštené?

Ivan Leščák: Za podstatné považujem, že proces transformácie správy domény bol zahájený, pretože doterajší systém už nevyhovoval a viedol by iba k degradácii kvality. Nový model prevádzky je pripravený na základe dlhodobých skúseností, ale stále sa doň dopĺňajú návrhy a pripomienky rôznych subjektov, takže postupne sa snáď podarí dosiahnuť riešenie vhodné pre väčšinu záujemcov.

Cenové podmienky sú len časťou systému, model predaja cez registrátorov je často využívaný v podobných situáciách (aj keď existujú aj iné modely), ceny pre registrátorov vo viacerých kategóriách závisiacich od počtu aktívnych domén sú dobrou motiváciou pre registrátorov a cenové rozpätie od 400 do 600 Sk za doménu a rok je na spodnej hranici cien zaužívaných u iných domén – aj v okolitých štátoch, takže ich považujem za primerané.

Václav Faltus(NIC): Nový – komerčný systém registrácie domén bol potrebný, či bude dobrý sa ukáže. Ceny sú vzhľadom na naše ekonomické prostredie adekvátne, nižšie ako v iných krajinách.

Juraj Ďurov (NEXTRA): Samotný fakt, že za domény začneme platiť, nie je vôbec prekvapením. Slovensko je jednou z posledných krajín, kde spoplatňovanie domén ešte nebolo zavedené. Na tento stav už dlhšiu dobu upozorňoval aktuálny prevádzkovateľ národnej domény. Systém a s ním súvisiace procesy registrácie sú momentálne ešte stále pred nábehom do reálnej prevádzky a jeho hodnotenie bude aktuálne až za niekoľko mesiacov. Cena je podľa môjho názoru primeraná a to aj v porovnaní s inými krajinami.

Roman Behro (SLOVAKNET): Nový systém je jednoznačne prínosom - uvoľnenie pravidiel. Možnosť registrovať doménu aj pre občanov bez obmedzenia, koniec diskriminácie. Rozhodne by sa za domény malo platiť. Diskutabilná je však výška ceny. 600 Sk pre koncového zákazníka nie je moc, vedel by som si však predstaviť i 500 Sk.

Martin Dragúň (YEGON): Sme radi že došlo k úprave podmienok registrácie domén, ktorá umožní registrovať domény aj súkromným osobám. Ceny sú primerané, zbytočná je však byrokracia spojená s registráciou domén. Podľa nášho názoru by stačilo registráciu domén regulovať cenou, tak ako je to bežné u iných TLD (.cz .com .net atď.). To znamená, kto je ochotný zaplatiť, nech doménu má. Na internete nemajú notárom overené písomnosti a čestné vyhlásenia čo hľadať.

Myslíte si, že sa nový systém odrazí aj na počte Vašich zákazníkov využívajúcich webové služby?

Ivan Leščák: Nemyslím si, že by to malo akýkoľvek badateľný vplyv. Už len prevádzka web servera, tvorba a najmä údržba web stránok vyžadujú pri serióznejšom prístupe ďaleko vyššie náklady. Naopak, zavedením platieb sa uvoľní menný priestor domény SK o domény, ktoré doteraz boli registrované, ale neboli využívané a aktívne spravované. Takto uvoľnené domény si budú môcť registrovať serióznejší záujemcovia.

Václav Faltus(NIC): Myslím že áno, hoci len mierne, záleží od typu zákazníkov.

Juraj Ďurov (NEXTRA): Neočakávame žiadne výrazné zmeny v počte zákazníkov, pre ktorých Nextra prevádzkuje služby spojené s doménou druhej úrovne. Väčšina našich zákazníkov ma doménu ako súčasť balíka služieb, kde si doména našla svoje miesto ako v názvoch web stránky tak v mailových adresách. Ich rušenie by bolo nepraktické a mohlo by spôsobiť nepriame škody oveľa vyššie ako je cena domény.

Skôr očakávame prečistenie nepoužívaných domén, a tiež, v prípade menších podnikov, intenzívnejšie používanie domén tretej úrovne. Takéto podniky si poľahky vystačia s jednou doménou 2. úrovne a pre jednotlivé pobočky, či produkty začnú používať práve domény 3. úrovne.

Roman Behro (SLOVAKNET): Áno, samozrejme. Predpokladáme, že počet zákazníkov vzrastie. Je to prirodzený efekt v súvislosti s uvoľnením pravidiel.

Martin Dragúň (YEGON): Podľa našich skúseností nie je pre zákazníkov rozhodujúca cena ale skôr kvalita služieb, preto neočakávame výrazné zníženie počtu zákazníkov. Iste, dôjde k zníženiu počtu domén, ktoré sú zaregistrované, ale z väčšej časti pôjde o prípady, kedy jeden zákazník má zaregistrovaných 5 i viac domén, ktoré smerujú na jednu stránku a doposiaľ teda nemusel platiť ani za ich prevádzku ani za registráciu.

Ako sa plánujete vysporiadať s cenou za registráciu domén - budete ju pripočítavať k cene za webhosting alebo urobíte špeciálnu dotovanú ponuku pre dlhodobých zákazníkov, prípadne ako inak to budete riešiť?

Ivan Leščák: Poskytovatelia služieb pre komerčných zákazníkov sa môžu rozhodnúť pre ľubovoľnú z uvedených možností, pretože cena tvorí nepodstatnú položku v porovnaní k celkovému objemu poskytovaných služieb. Poskytovatelia so zameraním na malých a domácich klientov zrejme budú musieť začať v nižších programoch cenu účtovať, ak to už nerobia dávnejšie.

Václav Faltus (NIC): V dnešnom vysoko konkurenčnom prostredí sú ceny za naše služby veľmi správne. Dotácia poplatkov za doménu by mohla byť na úkor kvality nami poskytovaných služieb, či už sa jedná o bezpečnosť alebo spoľahlivosť. Našim klientom však ponúkneme maximálnu ústretovosť. Nechajte sa prekvapiť.

Juraj Ďurov (NEXTRA): Cenu domény bude Nextra fakturovať používateľom domény ako prídavnú službu. Zároveň však zvažujeme, že v prípade balíkov služieb s vyššou pridanou hodnotou pre firemný sektor budeme doménu ponúkať ako súčasť celého riešenia.

Roman Behro (SLOVAKNET): Už v súčasnosti na stránkach SlovakNET.sk môžete zistiť cenovú politiku, cenu nebudeme navyšovať, pre nového zákazníka je 600 Sk. Špeciálna ponuka vyjde zo situácie na trhu a premietne sa i do marketingu SlovakNETu. Nevylučujeme však lepšiu cenu pre zákazníkov. Momentálne nič neplánujeme, sústreďujeme sa na hladký prechod na nový systém.

Martin Dragúň (YEGON): Spočiatku ju budeme pripočítavať k cene hostingu, ale samozrejme sprístupníme zákazníkom zľavu, ktorú máme vďaka veľkému počtu domén, ktoré prevádzkujeme. Náš zákazník teda bude za doménu platiť len 400Sk ročne. V budúcnosti predpokladáme aj dotované akcie.

Podľa odpovedí, ktoré sme v našej mini-ankete obdržali od predstaviteľov webhostingových serverov na Slovensku, je jasné, že nový systém registrácie domén len vítajú a v žiadnom prípade nerátajú s odlivom zákazníkov. Naopak existuje veľká šanca, že slovenský doménový priestor sa konečne očistí od tých domén, ktoré nie sú nijako využívané. Cena, ktorú Euroweb určil za správu doménového miesta, zjavne bude v mnohých prípadoch priamo zakomponovaná do cien za webhosting, alebo bude za istých okolností, buď celkovo alebo čiastočne, dotovaná tou ktorou spoločnosťou. Z tohto vyplýva iba jedno jediné – s novým systémom registrovania domén môže byť slovenský zákazník zatiaľ iba spokojný. Počkajme si ešte, čo ukážu priame skúsenosti.

Thomas Ulej
tomas@disk.sk

Autor článku je šéfredaktorom DISK.SK.

Ďakujeme DISKU za možnosť uverejnenia článku na INET.sk.

Neprehliadnite: