Elektronický spravodaj ako zdroj kvalitných informácií (1. časť)

Andrea Hrckova  /  09. 05. 2008, 00:00

Spravodaj je jedným z najstarších spôsobov komunikácie medzi ľuďmi. V minulosti ho čítali v papierovej podobe a v súčasnosti zažíva svoju renesanciu v podobe elektronickej. V tomto článku si tento populárny komunikačný nástroj bližšie predstavíme.

            Elektronický spravodaj (e-newsletter) je krátke periodikum, ktoré obsahuje novinky zaujímavé pre nejakú skupinu. Býva publikovaný na internete alebo vo vnútri firmy na intranete. Často ho môžete odoberať priamo na náš e- mail.

Spravodaje sa nedajú zaškatuľkovať do jedinej definície, pretože existuje viacero ich typov.

            Prvým z nich sú propagačné spravodaje, ktoré sa považujú za dobré marketingové nástroje. Môžete ich použiť na udržiavanie kontaktu so svojimi súčasnými aj potencionálnymi klientami. Zákazníkom sú zasielané zdarma. Ako príklad pre tento typ spravodajov môže poslúžiť MySQL Newsletter

 

 

Druhým typom sú spravodaje udržujúce vzťahy. Tieto pomáhajú udržať kontakt s kolegami, členmi klubu, cirkvi či absolventov školy. Obsahujú informácie zamerané na záujmy danej skupiny. Prostredníctvom nich môžte dať všetkým členom vedieť o školeniach a iných akciách pre nich zorganizovaných. Zaujímavým príkladom pre „vzťahové“ spravodaje je Spravodaj klubu fajčiarov.
 

 

 

Posledný typ, odborné spravodaje sa zameriava na jednu odbornú tému a je teda zdrojom najkvalitnejších informácií. Na to, aby sa mohli využívať, často vyžadujú registráciu a niekedy bývajú aj platené. Možnosť prezentovať svoje odborné vedomosti je iste užitočná a zvyšuje sa tým i vaša kredibilita. Okrem toho pomôžu nasmerovať prevádzku na vašu stránku. Tiež máte jedinečnú možnosť vidieť záujemcov o oblasť pôsobenia vašej firmy v redakčnom systéme. Medzi odborné spravodaje môžeme zaradiť napríklad Spravodaj firmy Elet.
 

 

Samozrejme, v praxi môže existovať aj kombinácia týchto typov. Obyčajne nájdeme kombinácie propagačných a odborných spravodajov. Okrem reklamy sa tu nachádzajú aj odborné informácie súvisiace s oblasťou pôsobnosti firmy. Pre zákazníkov má takáto forma reklamy aj istú informačnú hodnotu, a tak na nich pôsobí dôveryhodnejšie. Pri tejto kombinácii je veľká šanca, že si spravodaj niekto zo zákazníkov aj prečíta.
 
Prednosti e- spravodajov
 
Najväčšou výhodou e- spravodajov je pohodlnosť. Zákazník nemusí pre informácie nikam chodiť, dokonca nemusí ani pravidelne navštevovať webovú stránku. Väčšina spravodajov už ponúka možnosť zasielania priamo do jeho e- mailovej schránky.
 
Ďalšou prednosťou je aktuálnosť. Klient, kolega alebo iný čitateľ je vždy dobre informovaný o najnovšom dianí vo firme, klube alebo inej organizácií, ktorá spravodaj vydáva.
 
Veľkou výhodou je aj prístupnosť. Na prečítanie elektronického spravodaja stačí pripojenie na internet (prípadne intranet), pretože väčšina spravodajov je zdarma.
 
Marketingoví odborníci trdia, že el. spravodaj má na zákazníkov oveľa väčší vplyv ako obyčajná reklama, ktorú už väčšina ľudí ignoruje.
 
Problémy e- spravodajov
 
Najväčšou prekážkou, ktorej musia el. spravodaje čeliť je, že mnohí ľudia im neveria a považujú ich za spam. Uvažujú tak na základe predošlých negatívnych skúseností s automaticky rozširovanými spravodajmi a obrovskému množstvu reklamy, ktorá zapĺňa ich e- maily. Niektorí o nich ani nevedia, prípadne ich nepovažujú za zdroj kvalitných informácií.
 
Veľkým problémom, ktorý ovplyvňuje čítanosť elektornických spravodajov je nedostatok času mnohých ľudí. Pri prieskumoch čitateľov sa zistilo, že viacerí predplatitelia ich ani nečítajú, prípadne čítajú iba nadpisy a nie obsah. Tomu však treba prispôsobiť pútavosť dizajnu a stručnosť obsahu e- spravodaja.
 
Dnešný článok bol iba úvodom k e- spravodajom, ktoré sa stávajú čoraz populárnejšími komunikačnými nástrojmi aj u nás. V druhej časti budeme o nich hovoriť konkrétnejšie. Venovať sa budeme tomu, ako by mali e- spravodaje vyzerať po formálnej ale aj obsahovej stránke.

Neprehliadnite: