Stanovisko Slovenských telekomunikácií k novele telekomunikačného zákona

Peter Polakovič  /  16. 08. 2002, 00:00

Monopol na hlasovú službu po pevných linkách sa končí 1. januára 2003 podľa platného zákona 195/2000 o telekomunikáciách, podľa Licencie Slovenských telekomunikácií, a.s., aj podľa privatizačnej zmluvy. V prípade, že by k schváleniu novely telekomunikačného zákona nedošlo, liberalizácia nebude nijako ohrozená, lebo ju garantuje už platný zákon 195/2000 od 1. januára 2003. Novela telekomunikačného zákona sa stanoveného termínu liberalizácie vôbec nedotýka.

Slovenské telekomunikácie, a.s., sú vlastníkom najväčšej telekomunikačnej siete v Slovenskej republike, o ktorú sa starajú a modernizujú ju pomocou zahraničných investícií. Spoločnosť je súčasne garantom funkčnosti a integrity tejto strategickej infraštruktúry štátu. V Slovenskej republike existujú aj iné telekomunikačné siete. Sieť je majetkom a vlastníctvo neznamená monopol. Používanie termínu "monopol" v súvislosti so sieťou je preto zámerne zavádzajúce a nepravdivé.

Monopol Slovenských telekomunikácií,a.s., sa do 1. januára 2003 vzťahuje už iba na jedinú službu. A tou je poskytovanie hlasového telefonovania po pevných linkách. Na internetové služby sa nevzťahuje a nemá vplyv na ceny internetu.

Aj bez novely telekomunikačného zákona bude slovenský telekomunikačný trh liberalizovaný podľa platného zákona 195/2000 Z.z. od 1. januára2003. Po tomto termíne bude mať každý zákazník možnosť výberu poskytovateľa telekomunikačných služieb, čo upravuje už platný zákon č.195/2000.

Liberalizácia je určená pre zákazníka a znamená možnosť voľby operátora. Platný zákon stanovuje skončenie monopolného postavenia Slovenských telekomunikácií, a.s., iba pri hlasových službách po pevnej sieti. Ostatné služby už boli liberalizované. Na poskytovanie internetu je v súčasnosti vydaných 63 platných licencií. Vrátenie novely telekomunikačného zákona prezidentom Slovenskej republiky R. Schusterom iba rieši chybu, ktorá sa stala v dôsledku hektického procesu schvaľovania. Práve spomínaná chyba by v budúcnosti viedla k nekonzistnentnosti normy.

Platný zákon, aj jeho súčastná novela je založená na starom regulačnom rámci EÚ. V danom znení novela telekomunikačného zákona neposunie Slovenskú republiku bližšie k EÚ. V záujme prístupového procesu k EÚ je oveľa dôležitejšie prijať úplne nový zákon v zmysle nového Regulačného rámca EÚ, ktorý v súčasnosti odborníci na Ministerstve dopravy pôšt a telekomunikácií SR pripravujú. Nový zákon bude platiť od 1. januára 2004 a celkom zmení aj súčasne navrhovanú novelu.

Súvislosť medzi úplnou liberalizáciou telekomunikačného trhu a uvoľnením miestnych vedení – "poslednej míle" (ULL = unbundling local loop)

Poskytovatelia pripojenia do internetu a iných telekomunikačných sietí majú už v súčasnosti vybudované množstvá vlastných miestnych vedení rôzneho druhu. Slovenské telekomunikácie, a.s., nikdy nemali právny monopol na budovanie telekomunikačných sietí, ani momentálne nemajú monopol na prístupovú sieť. Budovanie vedení je pre spoločnosť vítanou konkurenciou, ktorá prispieva k rozvoju sektora. Prenajímanie existujúcich vedení rozvoj telekomunikačných sietí nezabezpečí.

Liberalizácia je možná bez uvoľnenia miestnych vedení (ULL). Uvoľnenie miestnych vedení (ULL) neznamená úplnú liberalizáciu. V EÚ sa trhy po úplnej liberalizácii pripravovali na uvoľnení miestnych vedení ďalšie tri roky. Uvoľnenie miestnych vedení má byť posledným krokom na už rebalansovanom trhu. ULL sa nikde nevyužíva na poskytovanie služieb „pre všetkých“ a nie je podporou pre internet. Je len nástrojom na získanie lukratívnych zákazníkov bez investovania.

Vplyv na ceny pripojenia do internetu

Ciele, ktoré deklarujú ako zdôvodnenie potrebnosti novely – napr. zvýšenie dostupnosti internetu pre všetkých – neie je možné novelou telekomunikačného zákona dosiahnuť. Skúsenosti z okolitých krajín, dokázali , že je to možné zabezpečiť nasledovnými opatreniami:

- dočasným znížením DPH v predvstupovom období (ČR, Poľsko)

- finančnými dotáciami zo strany štátu (Maďarsko), prípadne silných zahraničných investorov – napr. eSlovakia, Infovek a pod.

- dobudovaním a modernizáciou sietí telekomunikačnej infraštruktúry, na čo sú opäť potrebné zahraničné investície.

Navrhovaná novela má na cenu internetu negatívny vplyv, pretože nákladovo orientovaná cena za uvoľnenie miestnych vedení (ULL) bude nevyhnutne vyššia ako súčasný priemerný mesačný nerebalansovaný paušál. Napríklad: Uvoľnený prístup k miestnemu vedeniu v európskych krajinách stojí približne 12 EURO. Mesačný paušál v Slovenskej republike stojí približne 5 EURO.

Poskytovanie služieb na uvoľnenom miestnom vedení bude pre alternatívnych operátorov buď stratové (pri zachovaní súčasného paušálu), alebo si ho budú môcť dovoliť iba najsolventnejší zákazníci. Obe možnosti vylučujú takéto poskytovanie služieb pre širokú verejnosť.

Alternatívni operátori deklarujú záujem iba o najväčších firemných zákazníkov. Bežní zákazníci budú tak niesť bremeno celých nákladov na sieť. Napriek želaniu všetkých, najmä politikov v predvolebnej kampani, nie je možné mať európske zákony a trhové podmienky a pritom zachovať "slovenské" ceny. Jedným z dôsledkov predčasného uplatnenia európskej legislatívy viac než rok pred referenčným termínom vstupu SR do EÚ by mohlo byť urýchlené vyrovnávanie cien na úroveň cien v krajinách EÚ (z 5 na 12 EURO), čo pri nízkej produktivite slovenskej ekonomiky a pomalšom príleve zahraničných investícií nebude sociálne ani politicky únosné.

Starý a nový regulačný rámec EU

V apríli tohto roku prijala EÚ nový regulačný rámec, ktorý musia implementovať všetky členské štáty do júna 2003 (nie 1. januára) a kandidátske krajiny k termínu vstupu. Nový Regulačný rámec je vypracovaný na základe skúseností EÚ s liberalizáciou trhu, prináša viac voľnosti na trhu, obmedzuje reguláciu.

Nová regulácia už nie je špecificky sektorovo orientovaná, ale je založená viac na ochrane hospodárskej súťaže. Konkurencia založená na infraštruktúre (zariadeniach, ich budovaní, rozvoji) je výslovným cieľom novej regulačnej politiky EÚ.

Slovenská republika bez ohľadu na prijatie alebo neprijatie novely telekomunikačného zákona je povinná pripraviť k 1. januáru 2004 úplne nový telekomunikačný zákon na základe nového regulačného rámca.

zdroj: tlačová správa ST

Neprehliadnite: