Internet (nielen) pre začiatočníkov XIII. – Google nie je iba vyhľadávač

Július Pastierik  /  26. 11. 2007, 00:00

Hoci sa Google používa predovšetkým ako vyhľadávač, aktivity tohto portálu sú omnoho širšie. V dnešnom dieli seriálu o internete (nielen) pre začiatočníkov si niektoré z nich trochu viac priblížime.

Google po svojom vzniku postupne začal rozširovať svoje aktivity a podobne (aj keď v menšej miere), ako mnohé iné veľké firmy (napr. Microsoft), riešil niektoré veci spôsobom: „keď to nevyriešim ja, tak to kúpim“. Ako príklad môžeme použiť jednu z najznámejších internetových databáz filmov a krátkych videí YouTube. Túto založil v roku 2005 Chad Hurley a v novembri 2006 ju kúpil Google.

YouTube

Na tejto databáze sa môžete zadarmo zaregistrovať a následne tam ukladať svoje filmy, čím ich poskytujete ostatným používateľom internetu. V podstate môže táto služba znamenať pre vás aj zaujímavý štart v profesionálnej filmárskej kariére – niektoré filmy vidí aj vyše milióna návštevníkov.

Pravdaže, ako to už býva pri zdieľaní filmov, ani YouTube sa nevyhol určitým problémom v oblasti autorského práva, pretože niektorí používatelia si pomýlili tento portál, kde majú ukladať svoje vlastné veci so zdieľaním nelegálnych kópií napr. videoklipov.

Gmail

Medzi ďalšie aktivity firmy Google patrí mailová služba „Google Mail“, známa ako Gmail. Je to bezplatný e-mailový účet, kde ste so začiatku mohli získať registráciu iba formou tzv. pozvánky. Toto však už neplatí a tento veľmi obľúbený e-mailový portál sa tak stal prístupný naozaj každému. Medzi zaujímavosti patrí to, že Google ako prvý poskytol svojim používateľom e-mailový priestor v objeme 1GB a v súčasnosti je tento priestor ešte väčší.

Adsense

Google vám umožňuje aj zarábať na svojich internetových stránkach a to formou zobrazovania reklamy. Títo služba sa nazýva „Google AdSense“ a predstavuje veľmi jednoduchý a ľahký spôsob, ako na svojich stránkach zobrazovať reklamu a tým zarábať peniaze. Zobrazované reklamy zodpovedajú obsahu príslušnej stránky, takže tam používatelia internetu naozaj nájdu relevantné odkazy a preto je tento spôsob zarábania pomerne účinný (ak teda nemáte, podobne ako ja, zobrazovanie reklám zakázané).

AdWords

Keď sme už pri reklame, musíme spomenúť aj opačnú stranu – platenú reklamu cez Google. Táto služba sa nazýva „Google AdWords“ a platí sa pri nej za skutočný počet kliknutí (PPC – Pay Per Click) na príslušný odkaz, čo robí tento spôsob reklamy veľmi príťažlivý a finančne zaujímavý. Reklamné odkazy sa zobrazujú na pravej strane výsledkov hľadania v Google a na stránkach jeho partnerov. Tento spôsob reklamy už získal aj svoje meno – SEM (Search Engine Marketing) a, čo je dôležité, má aj svojich konkurentov, napr. na Slovensku je to Etarget.

Ak si dobre všimnete, pri vyhľadávaní Google priamo vo vyhľadávacom reťazci má zapísaný o. i. aj internetový prehliadavač, ktorý používate. V tomto smere je Google dosť veľký sledovač, pretože získava (možno až príliš) veľa informácií, ako sú napr. miesto, odkiaľ sa pripájate, váš operačný systém, rozlíšenie, typ pripojenia, prehliadač, robí štatistiku použitých kľúčových slov atď.

Výsledky vo Firefoxe

Tieto údaje môžete získať aj pre svoje stránky. Na tento účel je určená ďalšia služba „Google Analytics“, ktorá vám spomenuté údaje pomôže získať. Ako ste si mohli z krátkeho prehľadu všimnúť, v tomto prípade sa nejedná o klasické monitorovanie návštevnosti, ale naozaj o komplexný štatistický súbor údajov.

Výsledky v Opere

V tomto smere musíme na druhej strane podotknúť, že Google nie je zrejme až taký „solídny“ vyhliadavač, pretože máme vyskúšané, že v niektorých prípadoch na jednom a tom istom počítači zobrazí pri rôznych internetových prehliadačoch rôzne výsledky (najmä v oblasti reklamných odkazov) – a to pri zadaní rovnakých vyhľadávaných údajov približne v jednom a tom istom čase.

Blogger

V časti „Zarábame cez internet (2)“ sme sa o. i. venovali aj fenoménu blogov. Pokiaľ hľadáte vhodný server, ktorý poskytuje tieto možnosti zadarmo, môžete vyskúšať portál blogger.com, ktorý prevádzkuje, ako inak, Google.

Scholar

Študenti (ale nielen oni) určite ocenia ďalšiu bezplatnú službu „Google Scholar“, pomocou ktorej dokážeme nájsť všetky diela, ktoré sa venujú vyhľadávanej problematike, alebo v ktorých sa zadané údaje aspoň citujú.

Maps

Vynikajúca je aj bezplatná služba „Google Maps“, ktorá ponúka posúvateľné mapy a satelitné snímky celého sveta. Jej súčasťou je aj plánovač ciest s možnosťou vyhľadania niektorých firiem v rámci väčších aglomerácií USA, Kanady, Veľkej Británie a Írska. Podobný projekt existuje aj na Slovensku (beta.mapy.atlas.sk), ale zatiaľ má uloženú len leteckú snímku Bratislavy a dokáže vyhľadávať cesty medzi dvomi mestami iba v rámci Slovenska.

Mapy.sk

V tejto súvislosti musíme spomenúť aj program „Google Earth“ (pôvodný program „Earth Viewer“ vytvorila firma Keyhole a v roku 2004 ho kúpil Google), ktorého možnosti sa podobajú službe „Google Maps“. Jedná sa však o špecializovaný program, ktorý sa distribuuje v rôznych licenciách. V základnom prevedení je k dispozícii zadarmo, platené verzie umožňujú navyše napríklad zobrazenie cesty podľa údajov z GPS. Podrobnosti o tomto programe (ako aj o iných programoch, ktoré ponúka firma Google) si však vyžadujú osobitnú recenziu.

Xiti

Na záver musíme povedať, že sme určite nespomenuli všetky aktivity Google. To sa však v podstate ani nedá, pretože táto firma napreduje obrovskými krokmi a každý deň nám môže priniesť nejaké prekvapenie. O obľube tohto vyhľadávača svedčí aj fakt, že ho používa vyše 90% používateľov internetu (Xiti Monitoroktóber 2007), čím jednoznačne poráža všetkých ostatných konkurentov.

Na budúce: Zaujímavosti, alebo stránky, ktoré sa nám môžu zísť.


Neprehliadnite: