Výsledky reprezentatívneho výskumu názorov a postojov obyvateľstva k elektronickým službám verejnej správy - Občania online

Jana Kopernická  /  18. 11. 2007, 14:28

Inštitút pre verejné otázky predstavil na medzinárodnej konferencii ITAPA 2007 v Bratislave výsledky reprezentatívneho výskumu názorov a postojov obyvateľstva k elektronickým službám verejnej správy pod názvom Občania online. Autorom výskumnej správy je analytik IVO Marián Velšic.

Výskumná správa Občania onlie

Jednou z najväčších prekážok v masovejšom využívaní elektronických služieb vo verejnej správe je nízka informovanosť občanov. Výrazný deficit v informovanosti o elektronických službách verejnej správy bol zistený až u 87 % obyvateľstva. Ako ďalšia bariéra sa ukázala najmä preferencia konzervatívneho spôsobu komunikácie občanov s verejnou správou - štátnymi inštitúciami, úradmi, či samosprávnymi orgánmi. Na Slovensku je ešte stále dominantnou formou takejto komunikácie tzv. behanie po úradoch, ktoré preferujú až dve tretiny opýtaných. Rôzne elektronické formy komunikácie uprednostňuje v súčasnosti iba každý desiaty občan.

Podľa výsledkov prieskumu preferuje online komunikáciu predovšetkým mladšia generácia, vyššie vzdelaní, duševne pracujúci, podnikatelia, živnostníci, študenti a obyvatelia veľkých miest a Bratislavského regiónu. Viac ako tri štvrtiny populácie elektronické služby verejnej správy v poslednom roku vôbec nevyužili.

Medzi občanmi, ktorí za posledný rok použili nejakú z online služieb verejnej správy prevažuje podľa výskumnej správy celkovo spokojnosť. Čím je použitá služba komplexnejšia, tým väčší podiel je tých, ktorí hovoria o uspokojení svojich očakávaní. Napríklad použitie plnej elektronickej komunikácie s úradom úplne vyriešilo požiadavky viac ako trom štvrtinám z týchto respondentov. Naopak najmenej spokojných sa ukazuje pri službách na najnižšej - informatívnej úrovni. Praktickí užívatelia však vnímajú benefity online služieb jednoznačne pozitívne. Až 96 % z nich tvrdí, že služba ktorú použili, im ušetrila peniaze, čas alebo iné náklady. K najpozitívnejšie hodnoteným vlastnostiam online služieb patrí jednoznačne ich dostupnosť, rýchla administrácia a použitie bez dodatočných nákladov. Naopak najväčšie výhrady mali užívatelia k nízkej úrovni zabezpečenia alebo ochrany citlivých osobných údajov.

Problematickejšou stránkou nasadzovania elektronických služieb vo verejnej správe sa vo výsledkoch prieskumu ukazuje samotná digitálna gramotnosť. Napriek tomu, že mnohé skupiny obyvateľstva už dnes bez nejakých väčších problémov zvládajú kľúčové technológie ako základné úkony s PC, prácu s internetom, tlač dokumentov či prácu s elektronickou poštou, až polovica opýtaných predpokladá, že bude určite alebo skôr potrebovať pomoc, resp. asistenciu pri ich používaní. „Transakčnú úroveň, t. j. používanie plne elektronických služieb by v súčasnosti zvládol na Slovensku približne každý piaty občan," predpokladá autor výskumnej správy, analytik Mariáln Velšic.

V súvislosti s elektronickou komunikáciou môžu byť jedným z kľúčových dôvodov na to, aby občania elektronickú komunikáciu s úradmi, inštitúciami nepoužívali aj obavy y z bezpečnostných rizík elektronickej komunikácie.

Výskum je súčasťou rozsiahleho projektu pod názvom Launching e-Governance in Slovakia: Empowering Citizens to Participate, Influence and Control, ktorý podporil Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe, a je jedným z kľúčových príspevkov Inštitútu pre verejné otázky k téme zavádzania e-Governmentu na Slovensku.

Zdroj: Inštitút pre verejné otázky
Výskumná správa z reprezentatívneho výskumu Občania online

Jana Kopernická
http://kopernicka.ulet.sk

Neprehliadnite: