Edukačné programy LUMI.sk

Július Pastierik  /  09. 11. 2007, 00:00

Na konci prázdnin sme si v článkoch „Koniec prázdnin sa blíži, alebo škola hrou“ priniesli informácie o niekoľkých hrách. Pomaly je za nami prvý štvrťrok tohto školského roku a nastal čas venovať sa aj skutočným výučbovým (edukačným) programom. Dnešný článok zameriame na výučbu cudzích jazykov.

Asi sa už asi nenájde nikto, kto by pochyboval o potrebe znalosti cudzieho jazyka, najmä angličtiny a nemčiny, pretože tieto jazyky môžeme najčastejšie využiť nielen v okolitých krajinách, ale aj na celom svete.

Angličtina

Žiaľ, v mnohých školách aj doteraz prevláda starý – stereotypný spôsob vyučovania predmetov (a to nielen jazykov), ktorý sa používa už desaťročia, ale ktorý mnohým žiakom nevyhovuje. Aj preto majú nielen niektorí žiaci, ale aj ich rodičia problém naučiť sa matematiku, fyziku či cudzí jazyk – lebo škola sa neprispôsobuje individuálnym potrebám žiakov, ale naopak – žiada od žiakov, aby sa oni prispôsobili (niekedy skostnateným) názorom učiteľov. Dôsledok je potom jasný – hoci možno žiak aj dosiahne z daného predmetu dobrú známku, v praxi nevie nadobudnuté znalosti používať.

Angličtina gramatika

Našťastie aj v tomto smere svitá na nové časy a pre tých, ktorým nevyhovuje klasický spôsob výuky, resp. potrebujú viac času a iné spôsoby na doplnenie či prehĺbenie vedomostí sú k dispozícii edukačné počítačové programy. Jednými z nich sú aj programy od firmy LUMI.sk, ktorá sa venuje problematike predmetov vyučovaných na základných školách. Toto však neznamená, že by sa príslušné programy nehodili aj iným – napr. v už spomínanej oblasti cudzích jazykov, pretože začiatočník bude vždy začiatočník a je jedno, či má 10, 15 alebo 30 rokov.

Angličtina slovíčka

Pozrime sa teraz bližšie na to, ako sú riešené programy LUMI.sk pre výuku Anglického a Nemeckého jazyka. Tieto multimediálne programy sú distribuované na CD médiách, z ktorých sa aj priamo spúšťajú bez potreby akejkoľvek inštalácie. Jedno CD médium obsahuje naraz látku z príslušného jazyka, ktorá sa vyučuje počas šiestich rokov na základnej škole, takže jej zakúpením získame pomocníka nielen pre napredovanie, ale aj pre opakovanie učiva.

Angličtina - správna odpoveď

Po spustení programu (ktoré sa vykoná automaticky vložením CD do mechaniky) si vyberieme príslušný ročník – učebnicu, ktorú sa učíme, alebo ktorú si chceme zopakovať (jednotlivé učebnice sa dajú objednať aj osobitne, ale je menej výhodné). Teraz si môžeme nastaviť niekoľko parametrov, ako je napríklad spôsob zobrazovania (celá obrazovka, klasické okno), aby sa nám príjemne pracovalo, môžeme si pustiť jednu z piatich vložených skladieb a učenie môže začať…

Nemčina

Učivo je rozdelené do dvoch oblastí – gramatika a slovíčka. V rámci každej časti nájdeme ďalšie členenie, ktoré je rozdelené podľa preberanej témy (napr. v gramatike – rozkazy, zložené podstatné mená, číslovky, osobné zámená atď., slovíčka sú rozdelené nielen podľa kapitol, ale môžeme sa zamerať na preklad, pravopis, fonetiku a pod.). Pretože je to multimediálny edukačný program, všetky časti sú nahovorené, takže nielen vidíme, ale aj počujeme, čo sa učíme.

Nemčina - slovíčka fonetika

Fonetické znenie je veľmi zaujímavé napr. pri slovíčkach, kde sa môžeme učiť písať slová podľa ich slovného znenia (toto osobne považujem za obzvlášť dôležité). Pretože je to výukový program, ktorý nad nami nedrží trstenicu, môžeme si príslušné slovo nechať hovoriť do omrzenia, až kým skutočne nebudeme „počuť“ jeho správny význam. Potom nám stačí označiť nami predpokladaný význam a vyhodnotiť odpoveď.

Nemčina - správna odpoveď

V prípade správnej odpovede získame za odmenu dukát – musíme si uvedomiť, že programy sú robené predovšetkým pre žiakov základnej školy, takže táto motivácia je pre nich dostatočná (napokon, nič nám nebráni, aby sme svojim deťom za získané dukáty aj naozaj nedali nejakú korunu, čím ich naozaj získame pre učenie). Ak odpovieme nesprávne, program nám prezradí správnu odpoveď – takže je to lektor, ktorý nás nielen skúša, ale aj opravuje a učí. Pravdaže, po každej ucelenej látke nás vyhodnotí – v peknom koláčovom grafe vidíme, do akej miery sme boli úspešní.

Nemčina - nesprávna odpoveď

Tento istý spôsob práce nájdeme vlastne vo všetkých častiach – aj v gramatike, pričom spôsob zadávania odpovedí je rozdielny pri rôznych témach a náročnosti cvičenia. Niekedy musíme napísať odpoveď priamo my, niekedy si môžeme vybrať z možností, ktoré nám ponúka program. Týmto spôsobom sa stáva učenie naozaj zaujímavé a čo je dôležité – nie je nudné. Pri nemčine ešte musíme upozorniť, že program je naozaj dôsledný, takže ak zadávame napr. podstatné mená, kontroluje sa aj veľkosť prvého písmena. A aby sme pri písaní nemuseli hľadať špeciálne nemecké znaky, tieto sú zobrazené priamo pod textom, takže nám na ne stačí iba kliknúť.

Vyhodnotenie úspešnosti

Škola však má byť hrou a preto autori predstavovaných programov pamätali aj na túto stránku života našich detí – pre každý ročník je zabudovaná jedna hra (pravdaže, pre každý ročník iná), ktorá je vo formáte Macromedia Flash. Pokiaľ sme už unavení z jazyka, môžeme si oddýchnuť aj touto formou.

Ďalej v programe nájdeme aj blok s tromi stránkami – prvá je čistá, druhá linkovaná a tretia štvorčekovaná. Tu si môžeme zapisovať vlastné poznámky a pokiaľ chceme, na štvorčekovom papieri sa dajú zahrať aj piškvorky (ale musíme sa hrať iba medzi sebou). Na tomto mieste musíme upozorniť, že program sa nachádza na CD médiu a preto sa naše poznámky nikde neukladajú. Ak si ich teda chceme ponechať, musíme si ich vytlačiť.

Poznámkový blok je dobrý aj na piškvorky

Ako zaujímavý doplnok nájdeme v programe aj niekoľko odkazov na internet, ktoré odkazujú na niektoré vyhľadávače, encyklopédie a iné zaujímavé stránky. Internetový prehliadač však nie je súčasťou tohto programu a príslušné stránky sa otvoria v prednastavenom internetovom prehliadači.

Čo dodať na záver? Vzhľadom na cenu edukačných programov, ktorá dosahuje rádovo niekoľko stokorún (programy sa nedajú stiahnuť, ale musí sa zakúpiť priamo CD), získame veľmi lacno vynikajúcich pomocníkov pre učenie sa nielen našich potomkov, ale aj nás samotných. V tomto smere sa napĺňajú slová prof. RNDr. Ivana Kalaša, PhD., vedúceho Katedry základov a vyučovania informatiky na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky UK: „Donedávna sa všetky učebné pomôcky využívali na to, aby pomohli učiteľovi lepšie učiť. Teraz však počítače a ďalšie moderné digitálne technológie začínajú slúžiť ako nástroje na to, aby sa lepšie učilo žiakom.“ (časopis Quark, č. 11/2007).

Hra ako bonus

Internet: www.lumi.sk

Neprehliadnite: