Ak niečo nevieš, opýtaj sa... knižnice I.

Andrea Hrckova  /  30. 10. 2007, 11:48

Aj vy sa už topíte v záplave informácií, ktoré sa na vás valia z každej strany? Píšete odbornú prácu, článok alebo potrebujete iné informácie? Neviete si rady so svojimi informačnými potrebami? Potom svoje problémy dajte do rúk profesionálovi na vyhľadávanie- referenčnému knihovníkovi. V tejto časti článku sa zoznámime so základnými otázkami Digitálnych referenčných služieb.

Málokto vie, že knižnice- i tie slovenské ponúkajú svoje služby aj cez internet. Digitálne referenčné služby (DRS), ktoré si v tomto článku priblížime, sú podľa odborníkov jednými z najperspektívnejších knižničných služieb v súčasnosti. U nás aj v zahraničných knižniciach je ľahko prístupná v modernom prostredí- na svojich webstránkach.

Ako teda fungujú tieto služby?

Logo alebo názov služby s linkom sa nachádza na stránke samostatne pod názvom Spýtajte sa knižnice, Ptejte se knihovny, Ask a Librarian, Ask now! E- mail Auskunft atď. Na týchto miestach môžete pokladať svoje otázky na najrôznejšie témy a otázky týkajúce sa knižnice.

Prvé, čo každého určite poteší je, že služby sú zdarma! Kto vám v súčasnosti ponúkne kvalitnú informáciu zadarmo? DRS sú určené pre každého, aj pre tých, ktorí sú v knižnici prihlásení aj pre tých, ktorí ju vôbec nevyužívajú. Informácie poskytujú na základe Zákona o slobodnom prístupe k informáciám a to do 24- 48 hodín.




Čo sa môžeme spýtať?

Spýtala som sa knižníc (pomocou DRS samozrejme), v ktorých sa táto služba realizuje na to, aké informácie touto službou poskytujú. Všetky mi v danom čase (24- 36 hodín) odpovedali. Knižnica Juraja Fándlyho, Trnava tu vraj ponúka priestor pre “najvšeobecnejsie otázky, tiež odborné, taktiež o službách knižnice, čitatelia môžu službu použiť aj na rezervovanie dokumentov alebo predĺženie výpožičnej doby.” (Jana Brliťová, úsek informačných technológií). Štátna vedecká knižnica, Banská Bystrica uvádza, že: “otázky môžu byť najvšeobecnejšieho charakteru - všeobecno-vedné, odborné, ohľadom prevádzky...” Slovenská poľnohospodárska knižnica pri SPU v Nitre udáva, že “jej cieľom je podať používateľovi informáciu týkajúcu sa prevádzky knižnice, jej katalógov, ale aj vyhľadať faktografické informácie,
štatistické údaje atď.
” (Mária Bumbalová).

 

V Česku, kde je služba rozbehnutá viac, poskytujú všetky knižnice informácie o sebe, o vydaných dokumentoch a informácie spojené s daným regiónom. Okrem toho ešte mnohé z nich poskytujú informácie z oblasti, v ktorej pôsobia. Napr. informácie o informatike a knihovníctve poskytujú Mestská knihovna Nový Bydžov a Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích. Mestská knihovna Ústí n. Orlicí aj Národní knihovna Praha ponúkajú odpovede na otázky zo skoro všetkých oblastí. Všetky české knižnice poskytujúce túto službu môžete nakontaktovať na: http://www.ptejteseknihovny.cz/

Zahraničné knižnice na západe si dali za cieľ odpovedať na všetky otázky, čo si nemyslím, že môže ostať bez problémov. Neverili by ste, čo všetko sa mladí recesisti pýtajú úbohých knihovníkov. Knižnicu tak zbytočne zaplavuje obrovské množstvo otázok, na ktoré musia odpovedať. Na jednej strane si niektoré otázky odpoveď ani nevyžadujú a na niektoré nemusia vedieť jej pracovníci odpovedať. Tieto musia posielať ďalej do iných pracovísk- čo zdržuje ich, ale aj klienta. Mne osobne sa najviac páči príklad českých knižníc.

No, aby som vás hneď informačne nepreťažila, pokračovať budeme v 2. časti článku. Tam si povieme o tom, ako sa môžete s knihovníkom porozprávať, ďalej o stave služby na Slovensku a nejaké pikošky

Neprehliadnite: