Július Pastierik / 08. 10. 2007, 00:00
Otravuje vás veľa papierových dokladov, ktoré po prečítaní ihneď vyhadzujete, resp. ich vôbec nečítate? Pokúsme sa pozrieť na to, v ktorých prípadoch si dokážeme pomôcť ich elektronickými verziami.
Mesiac čo mesiac zaplavuje naše poštové schránky a vlastne celú domácnosť nielen množstvo papierových reklám, ale aj faktúr či iných dokladov. Niektoré z nich sú dôležité (ako napríklad záručné listy, ktoré si musíme odložiť pre prípadnú reklamáciu), mnohé však po prečítaní (ak ich vôbec čítame) vyhadzujeme do koša, resp. si ich odložíme iba dovtedy, kým ich nezaplatíme a vyhadzujeme ich potom.
V každom prípade je to zbytočné plytvanie, najmä ak si uvedomíme súčasný ekologický stav našej Zeme. Aj preto som sa osobne snažil znížiť toto množstvo na nevyhnutné minimum, najmä v oblasti faktúr a podobných dokladov. Žiaľ, niekedy to nie je možné iba preto, lebo takúto možnosť neumožňuje dodávateľ. V nasledujúcich riadkoch si preto uvedieme niekoľko možností kedy to ide a ktoré sú v praxi skutočne overené. To neznamená, že sú úplne všetky, ale nie je v mojich silách overiť naozaj všetky možnosti, pretože mnohé služby nevyužívam.
Vzhľadom na to, že sme nedávno spomínali internetbanking, pristavme sa najprv pri bankách a výpisoch z účtu. Je síce pravda, že výpis z účtu je nutný daňový doklad, ale v domácnostiach je nám prakticky zbytočný. K tomu musíme pripočítať, že banka nám, v prípade potreby, dokáže urobiť špecifický výpis z účtu podľa našich požiadavok. Doteraz som sa však nestretol s tým, že by som osobne takýto výpis potreboval.
Preto pri výbere banky môže mnohým pomôcť aj informácia o tom, či sa zbavia zbytočných papierov. V tomto smere mám osobnú skúsenosť so Slovenskou sporiteľňou, kde som zrušil zasielanie akýchkoľvek výpisov (vrátane elektronických). Toto má nielen tú výhodu, že mi nechodia zbytočné doklady, ale zároveň šetrím svoje vlastné náklady, lebo zasielanie výpisov je v tejto banke spoplatňované.
Pravdaže, pohyby a zostatok na účte si sledujem cez internetbanking (kde si môžem v prípade potreby výpis vytlačiť). Takouto formou vytlačený doklad (konkrétne príkaz na úhradu) dokonca postačuje synovi v škole, aby mu uznali, že sme uhradili napríklad stravu. Napokon, vlastná úhrada príde škole následne na účet, takže si ju môže kedykoľvek overiť.
Z ostatných bánk, v ktorých som túto možnosť zisťoval, ponúka podobnú voľbu jedine OTP banka. Vo VÚB, Tatra banke alebo Poštovej banke je možnosť zvolenia periodicity výpisov raz za rok (v Poštovej banke sa jedná o tzv. bilančný výpis, bežné výpisy je možné zrušiť úplne). V ČSOB je táto periodicita minimálne raz za tri mesiace. Tieto možnosti síce znižujú množstvo papierov, ale úplne ich nevylučujú. Podotýkam, že ostatné banky som neoveroval.
Pristavme sa teraz pri faktúrach. V tomto smere môžeme medzi prvé lastovičky na Slovensku zaradiť telekomunikačné firmy. V podstate všetci telekomunikační operátori (s výnimkou operátora O2, ktorý túto službu pripravuje) umožňujú bezplatné zasielanie faktúr v elektronickej podobe bez toho, aby vám bola zasielaná aj jej papierová verzia. Každá spoločnosť sa však v tomto ohľade trochu líši.
V prípade T-com bezplatná elektronická faktúra má iba informatívny charakter a teda ju využijete iba v prípade, že ju nepotrebujete zaúčtovať. To však pre domácnosti úplne postačuje. Žiadosť o takéto zasielanie faktúr netreba podávať písomne, stačí zavolať na bezplatné zákaznícke telefónne číslo. Elektronické zasielanie daňovo zúčtovateľných faktúr je už spoplatňované, takže v tom prípade bude zrejme lacnejšie nechať si zasielať papierové faktúry.
V prípade Orange musíte osobne navštíviť pobočku, kde spíšete a podpíšete žiadosť o elektronické zasielanie faktúr. Nutnú osobnú návštevu zdôvodňuje tento operátor tým, že faktúry, ktoré zasielajú, spĺňajú podmienky daňového dokladu. V domácnostiach je to však zbytočné a v prípade firiem by som si nechal aj tak zasielať papierové faktúry poštou (načo si zvyšovať náklady ich tlačou, keď to na svoje náklady môže urobiť operátor).
V prípade T-mobile je možnosť podania žiadosti o zasielanie elektronických faktúr na zákazníckom telefónnom čísle. Osobná návšteva nie je potrebná z toho dôvodu, že pri tejto žiadosti musíte operátorovi, s ktorým komunikujete, zadať ním požadovaný PIN kód, čím sa automaticky overí vaša totožnosť. Z tohto dôvodu sa javí tento operátor ako najpraktickejší, lebo bez toho, aby sme niekam museli chodiť, máme k dispozícii elektronické daňové doklady. Pretože však nie som zákazníkom T-mobile, berte tieto informácie iba ako orientačné, lebo som ich zisťoval iba telefonicky a mohol som niečo nesprávne pochopiť.
Medzi ďalšie spoločnosti, ktoré ponúkajú aspoň služby prezerania faktúr na internete, patrí Stredoslovenská energetika (služba WebSSErvis). Aj keď SSE zasiela automaticky aj papierové doklady, na internete je faktúra k dispozícii o pár dní skôr, čo mnohým pomôže pri plánovaní svojich finančných tokov. O službe WebSSErvis sme už na stránkach inet.sk priniesli informácie v článku „O krok bližšie k zákazníkovi – www.sse.sk“. Odvtedy však už uplynulo pár mesiacov, počas ktorých došlo k významným legislatívnym zmenám, a preto sa pristavíme pri tejto službe znovu a uvedieme si aspoň novinky.
Možno už viete, že v lete tohto roku došlo k liberalizácii trhu s elektrickou energiou, takže teraz si už aj v domácnostiach môžeme vybrať dodávateľa elektrickej energie. O to viac sú zaujímavé aj internetové služby, ktoré nám príslušní dodávatelia ponúkajú. Hoci ako zákazník SSE nemôžem posúdiť VSE a ZSE, myslím si, že budú v tomto smere napredovať (ak už aj nemajú podobné služby zavedené), najmä keď pocítia tlak zo strany svojich zákazníkov, alebo konkurencie.
Pozrime sa však na novinky, ktoré pribudli v službe WebSSErvis. Najviac zmien zaznamenala časť, ktorá sa venuje základným informáciám. Nájdeme tu nielen kontaktné údaje (kde môžeme zadať svoje telefónne čísla a e-mailovú adresu), ale navyše si môžeme pozrieť aj zmluvu a, čo osobne považujem za najzaujímavejšie, nastaviť e-mailovú notifikáciu pri zmene výšky preddavku, odpočte elektromera, začiatku fakturačného obdobia a zasielania upomienok. Ostatné časti tejto služby sa v podstate nezmenili, takže ich nemusíme osobitne pripomínať.
Možno existujú aj iné veľké podniky, ktoré ponúkajú služby elektronických faktúr. Žiaľ, podľa informácií, ktoré som získal na zákazníckych telefónnych číslach, medzi takéto podniky zatiaľ nepatria ani plynárne a ani vodárne. Je to škoda, pretože objem ich zákazníkov je naozaj veľmi veľký. V prípade vodárni je to skoro každá domácnosť (preto skoro, lebo poznám aj domácnosti, ktoré nemajú zavedenú vodu). V prípade plynárni je síce počet domácich zákazníkov trochu menší (napr. naša obec nie je plynofikovaná), ale tiež nie je zanedbateľný.
A hoci je to trochu mimo témy, ako paradox uvádzam moju poslednú faktúru za vodné (mal som preplatok), pričom k faktúre bola pripojená aj prázdna zloženka, na ktorej bolo vytlačené – „Neplatiť – preplatok“. Dúfajme preto, že aj tento článok pomôže k tomu, aby takéto veľké firmy tieto služby zaviedli. Napokon, takýmto spôsobom pomôžu nielen našim lesom, ale aj znížia svoje výdavky, lebo náklady na tlač a poštovné za faktúru sú určite vyššie, ako náklady za ich vyhotovenie napr. v PDF formáte a následnom zaslaní e-mailom.
Na budúce: Oddychujme, debatujme, vzdelávajme sa…
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk