Július Pastierik / 10. 09. 2007, 00:00
Ani vám nevyhovuje dochádzať každý deň do zamestnania? Pozrime sa na to, aké možnosti máme v oblasti práce "na doma" (tzv. homeworking, teleworking…).
Domácka práca, telepráca
Pojem „práca na doma“ rezonuje už veľmi dlho. Našťastie na túto problematiku zareagovala aj naša legislatíva a v súčasnosti je „domácka práca“ a „telepráca“ už riadne legislatívne ošetrená v Zákonníku práce č. 311/2001 Z. z. v zmysle neskorších zmien a doplnkov (domácka práca a telepráca je špecifikovaná v §52). Aktuálne znenie zákona si môžete stiahnuť v PDF formáte z www.zbierka.sk.
Prednosti takejto práce hádam nemusíme ani spomínať – pracujete doma, svoj pracovný čas si rozvrhujete sami, na pracovisko u zamestnávateľa idete iba vtedy, ak je to naozaj nevyhnutné atď. Na druhej strane musíte nájsť zamestnávateľa, ktorý s vami uzatvorí riadny pracovný pomer a navyše vám bude ochotný poskytnúť túto formu práce.
Vzhľadom na ustanovenia predmetného zákona však pre zamestnávateľa môže byť takáto forma veľmi výhodná, pretože pre zamestnanca, ktorý pracuje doma sa nevzťahujú ustanovenia o rozvrhnutí určeného týždenného pracovného času a o prestojoch; pri dôležitých osobných prekážkach v práci mu nepatrí od zamestnávateľa náhrada mzdy (s výnimkou úmrtia rodinného príslušníka) a nepatrí mu mzda za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok, mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu a mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce.
Ak máte záujem o takúto prácu, odporúčame vám pozrieť sa na stránky Teleworking s. r. o. (www.tele-working.sk), kde nájdete podrobnejšie informácie, môžete sa tam zaregistrovať ako záujemca o domácku prácu, môžete tam prípadne uvidieť pracovné ponuky v tejto oblasti atď. Pravdaže, po vašom zaregistrovaní vás uvidia aj prípadní zamestnávatelia, ktorí hľadajú takýchto pracovníkov a tým môžete rýchlejšie získať takúto prácu. Iba pre informáciu, cez teleprácu v súčasnosti pracujú zamestnanci viacerých počítačových firiem, prepravných spoločností (prijímanie internetových objednávok) a pod.
Elektronický obchod
Viete vyrábať pekné veci a nemôžte zohnať fyzickú predajňu, ktorá by vám ich predávala? Alebo od vás požadujú neprimerane nízku nákupnú cenu? Aj v tomto ohľade vám pomôže internet – založte si elektronický obchod. Samozrejme, v tomto smere v súčasnosti existuje celý rad elektronických obchodov, takže môžete ponúknuť svoje výrobky aj im (nákupom cez internet sa budeme venovať v budúcich častiach tohto seriálu). Toto riešenie má však podobnú nevýhodu, ako pri fyzických predajniach – prípadnému predajcovi musíte nechať určitý podiel z ceny, čím výrobok buď predražíte, alebo zarobíte menej.
Nevyrábate veci, ale ponúkate rôzne služby, ako je napr. tlmočníctvo, prepisovanie rôznych písomných prác do profesionálnej podoby, ponúkate korektorské služby, programujete na zákazku atď? Pravdaže, inzeráty v novinách stále fungujú, ale kto má za ne platiť a, povedzme si úprimne, mnoho ľudí (vrátane mňa) papierové noviny vôbec nekupuje a nečíta, keď si ich môže prečítať zadarmo na internete. Aj preto vo všetkých týchto (a nielen týchto) prípadoch existuje omnoho lepšie riešenie, ktoré spočíva v založení svojho vlastného elektronického obchodu.
V tomto prípade sa nemusíte s nikým deliť o svoj zisk a vašou jedinou starosťou je urobiť si dobrú a vhodnú reklamu na príslušné internetové stránky, kde budete tento obchod prevádzkovať. Teraz si poviete – no dobre, ale z čoho ich mám zaplatiť a kto mi ich vytvorí, keď ešte len začínam a nemám peniaze na rozbeh? Preto vás hneď musíme upokojiť – netreba sa tejto formy báť, pretože dokážete nájsť aj riešenie, ktoré vás nebude stáť doslovne ani korunu.
Na internete existuje viacero portálov, ktoré ponúkajú služby v oblasti vytvorenia a prevádzkovania vášho elektronického obchodu – stačí si vo vyhľadávačoch pohľadať odkazy na otázky typu „e-shop“, „elektronický obchod“ a pod. Ale aby ste získali aspoň základné informácie, uveďme si niekoľko príkladov. Portály, ktoré budú teraz predstavené, boli nájdené práve spomínaným spôsobom a sú zaujímavé hlavne v oblasti ceny, preto ich spomíname (čím im síce robíme nepriamo reklamu, ale tento článok nebol s nimi vôbec konzultovaný a ani nie je myslený ako reklama – to sme však spomínali už minule).
Pokiaľ nepredávate veľa výrobkov resp. neponúkate veľa služieb (do 40 alebo do 80), môžete využiť „total free“ (resp. „free plus“) verziu portálu www.karsa.sk. Obidve tieto verzie sú úplne zadarmo s tým rozdielom, že pri verzii „free plus“ (do 80 výrobkov) musíte na úvodnej strane zobrazovať logo tohto produktu spolu s textom, ktorý vám k tomu prevádzkovateľ zašle (zobrazovanie je kontrolované). Pravdaže, kedykoľvek si môžete zakúpiť plnú verziu, ale tá začína na hranici 2 700,- Kč mesačne.
Pokiaľ vám nevyhovuje predchádzajúca ponuka (z dôvodu obmedzeného počtu výrobkov alebo pomerne vysokej ceny), môžete povedzme skúsiť naozaj lacnú ponuku portálu www.biznisweb.sk, ktorá začína od čiastky 230,- Sk (bez DPH) mesačne, pričom si môžete predplatiť hoci aj jeden jediný mesiac, aby ste videli, či sa vám váš elektronický obchod oplatí prevádzkovať alebo nie (hoci po jednom mesiaci je ešte ťažko hovoriť o tom, či je obchod výhodný alebo nie).
Samozrejme, týmto sme vôbec nespomenuli všetky portály, ktoré vám ponúkajú svoje služby v oblasti elektronického obchodu. Ako sme už uviedli, spomenuté dva portály sú zaujímavé najmä svojou cenou (čo však neznamená, že by neboli zaujímavé aj z iných hľadísk). V prípade, že hľadáte niečo iné (možno lacnejšie alebo kvalitnejšie), potom vás musíme odkázať na hľadanie ponúk cez vyhľadávače, pretože naozaj nemôžeme na tomto mieste spomenúť všetky.
Na budúce: Zarábajte cez internet písaním, alebo ak viete písať, tak píšte.
Copyright © 2002 - 2013 inet.sk, s. r. o. | Všetky práva vyhradené | Neprešlo jazykovou úpravou | ISSN 1336-1899
Využívame kvalitný webhosting za rozumnú cenu od Inet.sk