elekomunikačný úrad SR (TÚ SR) kontrolou verejných telefónnych automatov (automatov), ktoré prevádzkuje spoločnosť Slovak Telekom, a.s. (ST) zistil, že neprevádzkuje požadovaných 25 % automatov s bezbariérovým prístupom (BP) z prevádzkovaných automatov umiestnených na verejných priestranstvách nepretržite prístupných verejnosti (VPNPV) a nezabezpečila ich označenie.
TÚ SR ďalej zistil, že 57,74% kontrolovaných automatov z tých, ktoré ST deklarovala ako automaty s BP, nemalo bezbariérový prístup, nebolo umiestnených na VPNPV a súčasne nebolo zabezpečené ich označením. Najhoršia situácia bola v Žilinskom kraji, kde až 79,91 % kontrolovaných automatov nespĺňalo stanovené podmienky. TÚ SR uložil ST povinnosť vykonať do konca októbra nápravu.
Kontrola ďalej zistila, že 10,77 % kontrolovaných automatov neumožňovalo volania na tiesňové číslo 112, ďalej 20,82 % neumožňovalo volanie do mobilných sietí, 18,67 % neumožňovalo miestne volanie, 3,08 % nemalo uvedené číslo tiesňového volania. Zaujímavosťou je, že v čase, keď úrad o uložení povinnosti poskytovať dané služby rozhodoval, ST ako jediná spoločnosť prejavila záujem poskytovať tieto služby v plnom rozsahu.
TÚ SR v čase od 15.5. 2007 do 2.7. 2007 vykonal kontrolu plnenia povinnosti podniku ST poskytovať univerzálnu službu podľa zákona na celom území Slovenskej republiky v spojení s plnením podmienok určených opatrením úradu pri prevádzkovaní a poskytovaní služby prostredníctvom verejných telefónnych automatov s bezbariérovým prístupom. TÚ SR fyzicky skontroloval 975 automatov, ktoré ST deklarovala ako automaty s BP t.j. 54,81 %. z celkového počtu automatov s BP zriadených ST na celom území SR. ST v januári 2007 deklarovala celkom 7880 automatov umiestnených na VPNPV, z ktorých s BP deklarovala 1779, čo je iba 22,58 %.
Povinnosť prevádzkovať verejné telefónne automaty s bezbariérovým prístupom a povinnosť poskytovať bezplatne a nepretržite prístup k číslam tiesňových volaní aj z telefónnych automatov vychádza z príslušnej smernice EÚ, ktorá bola zapracovaná do zákona o elektronických komunikáciách. TÚ SR túto povinnosť uložil ST. V čase, keď TÚ SR rozhodoval o tom, kto bude naďalej poskytovať univerzálnu službu, ktorej súčasťou sú spomínané povinnosti, ST ako jediná chcela poskytovať univerzálnu službu v plnom rozsahu.
Neprehliadnite: