Letné skrášľovanie tela – WinMorph II.

Július Pastierik  /  05. 07. 2007, 00:00

Dnes budeme pokračovať v letnom skrášľovaní tela a zmeníme bozkom začarovanú žabku na princeznú, teda našu budúcu (či už vlastne súčasnú) manželku.

prvom dieli sme si predstavili možnosť, ako pomocou programu WinMorph dokážeme zdeformovať jeden obrázok. V druhej časti si ukážeme, ako pomocou neho môžeme previesť tzv. morfovanie, t.j. premenu jedného obrázku na druhý.

Morph Project

Veľmi zaujímavá je aj zmena jedného obrázku na druhý – tzv. morfovanie. V tomto prípade na úvod vyberáme dva obrázky (zdrojový a cieľový). Podobne, ako pri predchádzajúcej možnosti, aj tu môžeme nastaviť parametre pre vytvorenie videa – kvalitu, počet snímkov za sekundu a celkový počet snímkov.

Parametre pre videoPri vlastnom zadávaní kriviek sa tieto automaticky pridávajú do obidvoch obrázkov ako dve krivky, pričom sa automaticky definuje, že sa bude realizovať prechod z krivky v zdrojovom obrázku na krivku v cieľovom obrázku. Vlastné zmeny kriviek môžeme prevádzať nezávisle na sebe na obidvoch obrázkoch, čím vlastne určujeme, akým spôsobom sa bude postupne prvý obrázok deformovaním strácať a druhý z deformovanej podoby objavovať.

Vzhľadom na uvedené nie je práca v „Preview mode“ práve najvhodnejšia, hoci aj túto možnosť tu nájdeme. Slúži však skôr pre kontrolu dosiahnutého výsledku, ako pre vlastné definovanie kriviek. Okrem toho v tomto režime nenájdeme všetky možnosti, o ktorých sa ešte len zmienime.

Zdrojový a cieľový obrázok

Už sme spomenuli, že program automaticky pridáva krivky do obidvoch obrázkov. Toto nám však nie vždy vyhovuje, napr. pokiaľ chceme previesť modifikáciu tak, že na prvom obrázku si nakreslíme povedzme obdĺžnik a na druhom elipsu, resp. chceme mať krivku iba v jednom z obrázkov a následne chceme v tomto obrázku previesť deformáciu ako pri warpovaní. Vo všetkých týchto prípadoch je riešenie jednoduché – prepneme sa do tzv. editačného módu a na obrázku, kde krivku nechceme ju jednoducho vymažeme.

Pokiaľ chceme, naopak, spojiť dve ešte nespojené krivky, prepneme sa do tzv. asociačného módu. Potom klikneme na jednu krivku a potiahneme myš k druhej krivke. Podotýkame, že tieto krivky musia byť definované osobitne na zdrojovom a cieľovom obrázku. Následne si program sám vytvorí príslušné spojovacie body (vektory), pomocou ktorých bude prevádzať vlastnú transformáciu.

Preview morfovania

Aby toho ešte nebolo dosť, môžeme nakoniec modifikovať aj jednotlivé prechody medzi jednotlivými krivkami. Štandardne sa predpokladá lineárna interpolácia ako vlastného prechodu medzi krivkami („Shape Interpolation“), tak aj vlastného prechodu medzi obrázkami („Image Blending“). Obidva lineárne prechody môžeme nezávisle na sebe veľmi jednoducho zmeniť na nelineárne – na prechodovú krivku (štandardne je to šikmá čiara) môžeme kdekoľvek pridať nové body a ich posunom vlastnú krivku zakrivíme, čím dosiahneme príslušnú nelinearitu. Okrem toho môžeme zmeniť tieto krivky aj otočiť, čím môžeme o.i. dosiahnuť úplne opačné poradie morfovania – z druhého obrázku na prvý (t.j. pozor, ak prevádzate napr. premenu pobozkanej začarovanej žaby na manželku, aby ste nedosiahli presný opak).

Nelineárne morfovanie

Vo výslednom efekte sa zakrivenie prechodových kriviek prejavuje pomerne komplikovaných prechodom, kde sa napr. zdrojový obrázok postupne stráca, znovu objavuje pričom dochádza naozaj k zaujímavým vzájomným deformáciám obidvoch obrázkov. Na takomto krátkom mieste nie je možné opísať, čo všetko sa dá takto dosiahnuť, takže čitateľom môžeme odporučiť iba jedno – skúšať a hrať sa. Našťastie, súčasťou distribúcie je aj pomerne podrobný návod v PDF formáte, kde sú tieto možnosti popísané podrobnejšie.

Na záver už iba spomeňme, že vývoj tohto zaujímavého programu bol zrejme ukončený, pretože jeho domovské stránky www.debugmode.com sú t.č. nedostupné. Program je však našťastie stále možné stiahnuť z internetu, napr. zo servera Slunecnice.cz.

Download: www.slunecnice.cz/sw/winmorph/


Neprehliadnite: