Letné skrášľovanie tela – WinMorph I.

Július Pastierik  /  02. 07. 2007, 00:00

Mnohí z nás netúžia potom, aby si v lete skrášlili telo pobytom na slnku. Pre tých (ale, pravdaže nielen pre nich) je určený program WinMorph, pomocou ktorého sa dokážu „skrášliť“ úplne iným spôsobom.

Určite poznáte z filmov tzv. morfovanie, t.j. premenu jedného obrázku na druhý. Krásne ukážky takéhoto postupu môžeme vidieť napr. vo filmoch Harry Potter, keď sa profesorka McGonagallová ako tzv. animágus premení z mačky na samú seba, alebo Harry po vypití všehodžúsu na Goyla. A keď sme už pri filmoch, nemôžeme v tomto smere zabudnúť napr. ani na francúzske filmy Návštevníci, keď sa rytier spolu so svojim sluhom po vypití čarodejníkovo lektvaru postupne deformuje a odchádza do spletitých chodieb času.

Pravdaže, nie vždy nás zaujíma premena jedného obrázku na druhý, ale postačuje nám aj deformácia (alebo ak by sme spotvorili angličtinu na slovenčinu, tak „warpovanie“) jedného obrázku. Toto všetko nám spolu s už spomínaným morfovaním ponúka dnes predstavovaný program WinMorph.

Pozrime sa, ako vlastne tento program v spomínaných oblastiach funguje. Pre vlastné prevádzanie jedného obrázku do druhého, alebo pre deformáciu používa systém kriviek. Pri tomto pozná dva základné typy – polynómy a Beziérové krivky. Okrem toho, že môžeme zadať tieto krivky ľubovoľné, program nám ponúka aj štandardný polynóm v tvare obdĺžnika a štandardnú Beziérovú uzatvorenú krivku v tvare elipsy.

Zadaním príslušných kriviek definujeme vlastne veľké množstvo bodov, pomocou ktorých vykonávame vlastné zmeny. Pochopiteľne, je veľký rozdiel medzi tým, či prevádzame zmenu (morfovanie) jedného obrázka na druhý, alebo iba deformáciu jedného obrázku. Vlastný typ prevádzanej transformácie vyberáme pomocou menu „File – New“, kde máme k dispozícii spomínané dve možnosti – „Warp Project“ a „Morph Project“.

Warp Project

Poďme podľa poradia, aké nám ponúka tento program a prvý si preto uveďme postup pri tzv. „warpovaní“. Hneď pri výbere príslušného obrázku, ktorý chceme zdeformovať (program podporuje cca 20 bežných obrázkových typov) si môžeme zadefinovať základné parametre, ktoré potrebujeme pre výstup – kvalitu výstupu (máme k dispozícii päť úrovní), počet snímkov za sekundu a celkový počet snímkov, čím vlastne určujeme aj časové trvanie vlastnej transformácie.

Základný obrázok

Následne nám nezostáva nič iné, ako definovať príslušné krivky, pomocou ktorých chceme vlastnú deformáciu prevádzať. Podotýkame, že všetky základné možnosti nájdeme v zobrazených pracovných paneloch, takže práca je naozaj pohodlná. Zároveň máme k dispozícii aj veľké množstvo klávesových skratiek.

Čo sa týka vlastných kriviek, tieto môžeme pridať do ľubovoľného snímku. Vlastnú deformáciu prevedieme tak, že po zadefinovaní krivky sa presunieme na iný snímok a tam túto krivku zmeníme – t.j. posunieme body, pomocou ktorej je definovaná a pri použití Beziérových kriviek ich prípadne aj otočíme.

Obrázok po deformácii krivkami

Pri štandardnom nastavení vidíme iba zmenu krivky. To nám však nemusí stačiť, pretože pomocou nej si iba ťažko dokážeme predstaviť aký výsledok vlastne dosahujeme. Preto je výhodné, že sa môžeme prepnúť aj do režimu, kde okamžite vidíme prevádzané zmeny („Preview mode“). Znovu upozorňujeme na to, že krivku môžeme zadať v ľubovoľnom snímku a vlastnú zmenu previesť na inom (aj smerom dopredu). Vlastná transformácia sa síce prevádza iba v normálnom časovom slede, ale takýmto spôsobom môžeme dosiahnuť zaujímavé efekty.

Proces vytvárania videaPravdaže, nemusíme prevádzať iba také úpravy, po ktorých nás na fotografii nikto nepozná, ale aj jemné zmeny – napr. roztiahnutie úsmevu a pod. výsledok (t.j. deformovaný obrázok) si môžeme nakoniec uložiť do bežného obrázkov=ho formátu, alebo si môžeme z celého procesu vytvoriť video vo formáte SWF, AVI alebo MPG. Napokon, počet snímkov za sekundu a celkový počet snímkov, ktoré si môžeme zadefinovať už napovedali o takejto možnosti. Pokiaľ sme ich nezadali pri otváraní obrázku, môžeme to urobiť kedykoľvek neskôr. Vlastné video nakoniec vytvoríme pomocou voľby „Render“.

Download: www.slunecnice.cz/sw/winmorph/


Neprehliadnite: