IPV u susedov rokuje s Telecomom o zavedení paušálu a aDSL

Miloslav Sova  /  28. 11. 2002, 00:00

V Českej republike občianske združenia rokujú s Českým telecomom a požadujú od neho zavedenie rôznych modelov paušálneho pripojenia na internet spolu so zavedením technológie aDSL. Uverejňujeme požiadavky užívateľov internetu, medzi ktorými nájdete aj požiadavku paušálneho pripojenia do internetu v období mimo špičku formou dial-up do 400 Kč. Bolo by niečo také možné aj na Slovensku?

Nájsť nové modely pripojenia k internetu prostredníctvom bežnej telefónnej linky je cieľom pracovných skupín špeciálne vymenovaného fóra pri Českom telekomunikačnom úrade. Okrem Českého telecomu, alternatívnych operátorov a poskytovateľov internetu, sú do pracovných skupín zapojení aj užívatelia. V riadacom výbore novozriadeného fóra, ktoré rozhodne o navrhnutých modeloch, bol menovaný aj zástupca užívateľov internetu.

Na pravidelných rokovaniach medzi Českým telecomom sa stretávajú zástupcovia občianskych združení Internet pro všechny (partnerská organizácia slovenského Internetu pre všetkých), BMI (Březen měsíc internetu), Občané proti zdražování telefonu s podporou Svazu pacientů ČR, ako aj Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. Spolu tieto združenia vytvorili platformu Zástupcov užívateľov internetu.


POŽIADAVKY UŽÍVATEĽOV NA INTERNETOVÉ PRIPOJENIE

Paušál u služby dial-up sa zákonito musí riešiť v širších súvislostiach – konkrétne spoločne so službou ADSL. Z údajov predložených Českým Telecomom (ČTc) je zrejmé, že k zrúteniu systému by za predpokladu vysokého počtu trvalo pripojených účastníkov skutočně mohlo dôjsť – otázkou však zostáva, či by sa tomuto stavu nedalo nejako predísť. Platforma Zástupcov užívateľov internetu tvrdí že áno, ČTc tvrdí opak. A práve preto sa bude platforma snažiť o čo najrýchlejšie zavedenie služby ADSL, ktorá by preniesla internet v ČR do úplne inej dimenzie a napomohla by rýchlejšie vyriešiť aj otázku paušálu u štandardného  vytáčaného pripojenia.

Zástupcovia užívateľov internetu vnímajú, že pre rozvoj internetu v ČR, a taktiež aj pre zvyšovanie vzdelanosti českej populácie, je nutné umožniť užívateľom pripojenia k internetu prostredníctvom súčasnej telefónnej siete za prijatelných podmienok.

Svoju predstavu Zástupcovia užívateľov internetu (ZUI) sformulovali do nasledujúcich modelov pripojenia k internetu v podobe rôznych požiadaviek, ktoré zohľadňujú potreby jednotlivých uživateľov: Tu si môžete prečítať ich požiadavky, s ktorými vstupuje platforma do ďaľších rokovaní: 

1. Prístup do internetu s minútovou tarifikáciou vytáčaným pripojením (dial-up)

Tento model je vhodný pre osoby, ktoré využívajú internet iba v malom rozsahu, napr. pre stručné vybavenie elektronickej pošty a nevyužijú tak možnosti ďaľších modelov. Ceny v špičke by mali byť nižšie ako 0,80 Kč za minútu a mimo špičku nižší ako 0,25 Kč za minútu.

Cena nesmie diskriminovať krátke pripojenia tzn., že cena prvých minút by nemala byť vyššia ako cena ďaľších minút. Účtovanie by malo začať až po naviazaní spojenia, napr. po prvej polminute, aby užívateľ neplatil za to, keď sa modemy nespoja. Taktiež pomer medzi cenou za pripojenie v období špičky a mimo špičku by sa mal výrazne znížiť z dôvodov veľkého rozdielu v cenách medzi týmito dvoma časovými úsekmi. Navrhujeme pomer cien medzi špičkou a mimo špičku jedna ku dvom (pozn. - na Slovensku je táto podmienka splnená) a to tak, že by sa mala upraviť predovšetkým cena v špičke, aby neviedlo zo strany ČTc a alternatívnych operátorov sice k zníženiu cien v špičke, ale so súčasným zvýšením cien mimo špičku, čo by vzhľadom k tomu, že väčšina domácností využíva hlavne pripojenie v období mimo špičku, znamenalo pre zákazníkov faktické zdraženie.

2. Paušálne pripojenie v období mimo špičku v pracovné dni a celý deň cez víkendy a sviatky doplnené o pripojenie s minútovou tarifikáciou mimo túto dobu vytáčaným pripojením (dial-up). Tento model je vhodný predovšetkým pre domácnosti, ktoré využívajú internet najmä večer a vo volných dňoch. V 07,00 – 07,05 automatické odpojenie siete. Ceny v špičke by mali byť do 0,80 Kč za minútu a za obdobie mimo špičku by mal byť platený paušál do 400 Kč, ktorý by zahrňoval i miestne volánia zdarma v období mimo špičky a mimo pracovníé dni (víkendy a sviatky).

3. Paušálne pripojenie na celý deň vytáčaným pripojením (dial-up). Tento model je vhodný pro domácnosti, ktoré využívajú internet celý deň, i pre malých podnikateľov. (V 07,00 – 07,05 automatické odpojenie siete.) Pripojenie by malo byť platené paušálom do 900 Kč, ktorý by zahrňoval i miestne volania zdarma.

4. Vysokorychlostné pripojenie k internetu prostredníctvom technológií xDSL. Tento model je určený pre užívateľov, ktorí požadujú rýchly a celodenný prístup k internetu. Cena za neobmedzené pripojenie rýchlosťou aspoň 256/128 kb/s (údaje v kilobitoch za sekundu pre príjem/ odosielanie) by mala byť do 1500 Kč; Vysokorýchlostné pripojenie prostredníctvom technológie ADSL by malo byť bez obmedzenia objemu prenesených dát.

5. Vítané sú ďaľšie modelové ponuky operátorov s rôznou prístupovou rýchlosťou, objemom dát k stiahnutiu i cenou.

 

Všetky modely by mali zohladňovať následujúce kritéria:

1) uvedené ceny by mali zahrňovať poplatky za prenos v telefónnej sieti i pripojenia k internetu; poplatok za hlasovou službu mimo uvedeného nie je dotknutý

2) spôsob tarifikácie by mal byť pre spotrebiteľa transparentný (napr. u modelu s minútovou tarifikáciou je žiaduca iba existencia dvoch cien – ceny v špičke a mimo špičku);

3) špička by mala byť účtovaná v období 7-17 hod. v pracovné dni, ďaľšia doba by mala byť účtovaná ako mimo špičku;

4) fakturácia u modelov 1. a 2. by mala býť v plnom rozsahu realizovaná prostredníctvom vyúčtovania od telefónneho operátora, čo užívateľovi šetrí náklady s ďalšími platbami; vyúčtovania by mali obsahovať informacie, ktorá časť je hradená ktorému subjektu, aby si i tu mohol uživateľ vyberať;

5) konkrétne ponuky užívateľom by mali obsahovať základné špecifikácie a garancie kvality od ISP i telefónnych operátorov; (špecifikície a garancie by sa samozrejme vzťahovali iba na časť vedenia, ktorá je v správe príslušného operátora – nevzťahovala by sa na zariadenie a vedenie konkrétneho užívateľa);

6) zdravotne postihnutí občania (držitelia preukazov ZŤP a ZŤP/S) by mali mať možnosť sa pripojiť za zvýhodnenú cenu (i v ssúlade s európskou smernicou o univerzálnej službe 2002/22/ES).

Presadeniu týchto modelov do praxe by sa malo napomôcť i regulačnými zásahmi Českého telekomunikačného úradu. Operátori si zároveň musia uvedomiť, že investujú do svojho budúceho trhu, ktorý narastie tým rýchlejšie, čím sa ľudia naučia v širokom meradle používať internet.

 

ZÁSTUPCI UŽÍVATEĽOV INTERNETU (platforma občianskych združení)

BMI (Březen měsíc internetu) - Jaroslav Winter
Internet pro všechny - Miloslav Sova
Občané proti zdražování telefonu s podporou Svazu pacientů ČR - Luboš Olejár, v. r.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky - František Lobovský, v. r.

 

Viac informácií na:

 

 

 

 

Čo si myslíte, je niečo také možné aj na Slovensku?

 

Bolo by tu možné presadiť paušálne pripojenie do internetu?

 

Čo hovoríte na ceny, ktoré požaduje od Českého telecomu platforma zástupcov užívateľov internetu v ČR?

Neprehliadnite: