Rozposiela Carrefour NEVYŽIADANÚ poštu?

Thomas Ulej  /  25. 11. 2002, 00:00

DISK.SK / Hoci v iných krajinách je otázka rozposielania spamu veľmi zložitou, na Slovensku možno nevyžiadané maily označiť s takmer 100%nou určitosťou ako protiprávne. Zákon č. 147/2001 Z.z. o reklame v §3 ods. 6 doslova hovorí: „Reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom reklamy.“

Je samozrejmé, že na tak malom území a ešte menšom poli pôsobnosti, aký dnes internet u nás má, je vymožiteľnosť práva v tomto smere veľmi nízka. Potrvá ešte dlhé obdobie, kým sa vytvoria organizácie bojujúce proti spamu, tak ako je to napríklad v USA alebo iných vyspelých západných krajinách. A to je práve dôvodom, prečo mnoho menších spoločností môže na Slovensku rozposielať nevyžiadanú poštu - slabá informovanosť v tejto oblasti ako i záruka beztrestnosti, im pri šírení spamu predsa prinášajú len a len samé výhody.

Aké bolo naše prekvapenie, keď sme pred pár dňami v mailovej schránke našej redakcie našli list od jedného z rozhorčených čitateľov. V ňom obviňuje spoločnosť Carrefour zo šírenia nevyžiadanej pošty. „Naozaj sa mi nezdá, že by som moju mailovú adresu dával do nejakej databázy pre Carrefour“, píše sa v liste. Pre úplnosť na tomto mieste uvádzame kópiu správy, ktorú užívateľ obdržal od spomínanej spoločnosti:


From: Lubica Perhacova (lubica_perhacova@carrefour.com)
To: (cenzurovaný zoznam mailových adries)
Date: Wednesday, November 13, 2002, 5:50:47 PM
Subject: Darčekové poukážky

Vážený pán riaditeľ,

sme francúzskou nadnárodnou spoločnosťou a najväčším obchodným reťazcom v Európe. Na európskom trhu pôsobíme už 39. rokov. Pôsobíme na troch kontinentoch a 31 krajinách sveta. V Košiciach spoločnosť Carrefour Slovensko otvorila svoj hypermarket 22.08.2001. Denne náš hypermarket navštívi cca 12 až 17 tisíc zákazníkov denne.

Týmto sa na Vás obraciame s ponukou na nákup Darčekových šekov pre Vašich zamestnancov ako odmenu pri príležitosti ukončenia roka. Jedná sa o nákupné poukážky v hodnote 100,- a 200,- Sk, ktoré si budú môcť uplatniť Vaši zamestnanci pri nákupe v hypermarkete Carrefour Košice do 31.12.2003.

V prípade, ak potrebujete podrobnejšie informácie kontaktujte nás na uvedenej e-mailovej adrese, alebo telefonicky na telef. číslach: 055/7868111, 0908735242 alebo 0908735200 p. Sedlákovú resp. Renčíkovú.

Ak Vás naša ponuka zaujala môžete nám poslať svoju faxovú objednávku v termíne do 15.11.2002 na fax. č.: 055/7868112.

Tešíme sa na spoluprácu a ostávame s pozdravom
Igor Janok,
riaditeľ hypermarketu
Carrefour Košice


Uvedený mail bol zaujímavý ešte jednou vecou. Hoci ho odosielateľ adresoval celkovo deväťdesiatim šiestim (číslom 96) osobám, ich mailové adresy uviedol priamo do kolónky „To“ a nie do „BCC“ ako býva zvykom. Tým pádom vlastne každému jednému príjemcovi odhalil adresy ostatných užívateľov, čo tiež nie je práve najetickejšie. Kvôli istote, že maily boli odoslané naozaj nevyžiadane sme o vyjadrenie požiadali niekoľkých ľudí z uvedeného zoznamu. Odpovede nám našu domnienku jednoznačne potvrdili. "Do zoznamu Carrefour som nebol dobrovoľne zapísaný. Neviem o tom, že by som im poskytol svoju e-mailovú adresu. Asi si ju získali cez nejaký vyhľadávač. List považujem za nevyžiadaný", píše sa v odpovedi jedného užívateľa. Aby sme ale neboli naklonení iba jednej strane, zacitujeme i z mailu iného užívateľa: "Možete si byť istý, že som si nič nevyžiadal, aj keď ma ich ponuka a iné takéto ponuky neobťažujú".

Čo povedať na záver? Možno si mnohí z nás povedia, že rozposlanie jedného nevyžiadaného mailu predsa nie je až takým veľkým priestupkom. Istým spôsobom je to pravda. Ak si ale celú záležitosť uvedomíme v principiálnej rovine, musí byť každému jasné, že rozposielanie pošty je naozaj drsným spôsobom reklamy, a ten sa nielenže zákazníkom nemusí páčiť, ale s veľkou pravdepodobnosťou je i v rozpore so zákonom štátu, v ktorom žijeme.

Doplnené 19.11.2002 Po vydaní nášho článku sme sa sa snažili získať i stanovisko druhej strany - teda samotnej spoločnosti Carrefour. Odpoveď Igora Janoka, riaditeľa hypermarketu Carrefour je nasledovná: "Chceli by sme sa príjemcom nášho mailu ospravedlniť, v prípade ak ich naša korešpondencia obťažovala. Vzhľadom na nejednoznačný výklad zákona o reklame sme sa rozhodli v ďalšom období tento spôsob korešpondencie už nevyužívať."

Thomas Ulej
tomas@disk.sk

Autor článku je šéfredaktorom DISK.SK.

Neprehliadnite: