Myslíte si, že platíte za internet presne?

Július Pastierik  /  09. 11. 2006, 00:00

Doplnené o oficiálne vyjadrenie TÚ SR! Stalo sa Vám už, že ste si nevedeli vysvetliť, prečo Vám účtuje Slovak Telekom za pripojenie na internet hoci aj maličké sumy, pretože ste sa vraj pripojili mimo predplatený čas? V tomto článku si ukážeme, že to vôbec nemusí byť pravda.

Už viackrát sa mi stalo, že mi Slovak Telekom fakturoval smiešne malé sumy (okolo 3,- až 5,- Sk) za to, že som sa vraj pripojil mimo predplateného času v rámci programu Rodinný internet (t.j. od 16.00 do 7.00 hod.). Prvý krát sa mi to prihodilo ešte v roku 2005, ale nevenoval som tomu vtedy veľkú pozornosť, pretože po zavolaní do Slovak Telekomu mi bolo oznámené, že som sa toho a toho dňa pripojil o 15.58 a pod. Pretože sa to v tom roku stalo iba raz, myslel som si, že majú pravdu. V tomto roku sa však takéto faktúry začali z ničoho nič opakovať – od júla až doteraz, pričom pred pripojením si kontrolujem, či je naozaj už 16.00 hod na presnom – rádiom riadenom budíku.

Zároveň som si až teraz uvedomil, že ako poskytovateľa používam tiež firmu Slovak Telekom a teda, že prípadné nesprávne pripojenie by sa muselo prejaviť aj v predplatenej službe Dial Basic, pretože ten má povolené časy totožné s programom Rodinný internet. V tejto položke som však nenašiel žiadnu fakturovanú čiastku za pripojenie mimo predplatený čas. Vzniklo vo mne podozrenie, že Slovak Telekom zrejme nemá správne zosúladené všetky technologické zariadenia, ktoré používa ako zdroje pri vystavovaní faktúr.

Pretože reklamácia jednotlivých maličkých súm sa nikomu neoplatí – Slovak Telekom prijíma iba písomné reklamácie a iba poštovné náklady sú vyššie, ako reklamovaná suma, predpokladám, že mnohí používatelia sa na to jednoducho vykašľú. Mne to však nedalo – prečo by mal Slovak Telekom aj v maličkých sumách de facto okrádať svojich zákazníkov (napokon 5,- krát povedzme 10 000 zákazníkov krát 12 mesiacov nie je až taká malá suma) a zaslal som reklamáciu, kde som vyslovil svoj predpoklad, že nemajú časovo zosynchronizované technologické zariadenia a žiadal som príslušnú nápravu.

Po krátkej dobe mi prišla odpoveď – moju reklamáciu uznali ako správnu s tým, že mi vrátia neoprávnene fakturovanú čiastku za august vo výške 2,60. Avšak zároveň mi oznámili, že spoločnosť Slovak Telekom využíva pre účely fakturácie rôzne technologické prvky, v dôsledku čoho môže nastať, že rôzne záznamy z rôznych technológií budú ocenené v časovom sklze, teda, že ma budú okrádať naďalej.

Pravdaže, proti takémuto riešeniu reklamácie som sa v súčasnosti odvolal na Odbor riadenia organizácie a kvality, takže uvidíme, ako zareaguje táto zložka spoločnosti Slovak Telekom. Dovtedy odporúčam všetkým používateľom ich služieb, aby sa stali jasnovidcami, pretože neviete, kedy za čo platíte.


Oficiálne vyjadrenie TÚ SR

Telekomunikačný úrad SR (TÚ SR) momentálne nerieši problém, ktorý je popisovaný v príspevku. Úrad neeviduje žiadosť o mimosúdne riešenie sporu.

Zákon o elektronických komunikáciách ukladá podniku poskytujúcemu verejné služby najneskôr 15 dní pred začatím poskytovania služieb vydať a zverejniť všeobecné podmienky, ktoré obsahujú aj reklamačný poriadok. Podnik je v rovnakom čase povinný vydať a zverejniť tarifu („cenník“). Podnik v reklamačnom poriadku upraví podrobnosti o rozsahu práva účastníka na reklamáciu správnosti úhrady a kvality verejnej služby, spôsob uplatňovania reklamácie a jej vybavenia, lehotu na podanie reklamácie a na jej vybavenie a ďalšie podrobnosti.

Autor článku postupoval správne, keď podal u Slovak Telekom (ST) reklamáciu. Podľa zákona je podnik, v tomto prípade ST, povinný písomne oznámiť účastníkovi výsledok prešetrovania jeho reklamácie v lehote uvedenej vo všeobecných podmienkach, ktorá nesmie byť dlhšia ako 60 dní, inak sa reklamácia považuje za uznanú. Citácia zákona, ktorá sa týka reklamácií je dostupná na internete. V prípade, že užívateľ nie je spokojný so spôsobom vybavenia reklamácie, podnik mu reklamáciu zamietol, je podľa zákona oprávnený predložiť spor na TÚ SR, ktorý ho rieši mimosúdne. Viac informácií o mimosúdnom riešení sporov nájdete na internete.

Pokiaľ TÚ SR pri mimosúdnom riešení sporu zistí, že sa podnik dopustil správneho deliktu, začne voči nemu správne konanie o uložení pokuty a vykonaní nápravy. V prípade, že TÚ SR skonštatuje porušenie zákona, uloží pokutu a nápravné opatrenia, neznamená to, že podnik automaticky odškodní poškodených účastníkov. V prípade, že podnik zamietol podanú reklamáciu a spor predložený úradu nie je mimosúdne riešiteľný, lebo podnik nesúhlasí s navrhovaným riešením, účastníkovi ostáva možnosť domáhať sa svojich práv súdnou cestou.

Pokiaľ účastník nie je spokojný so službami podniku a chce si vybrať služby iného podniku, tak môže vypovedať zmluvu. Podľa zákona účastník môže vypovedať zmluvu o pripojení uzavretú na dobu neurčitú z akéhokoľvek dôvodu alebo bez udania dôvodu. V prípade zmluvy na dobu určitú, účastník môže odstúpiť od zmluvy bez sankcií, ak mu podnik opakovane ani po reklamácii neposkytuje verejnú službu podľa zmluvy o pripojení alebo ju poskytne s podstatnými vadami, prípadne z ďalších dôvodov, ktoré udáva zákon.

Neprehliadnite: