Vyhlásenie Slovak Telekomu: Rozhodnutie PMÚ je nezákonné, Slovak Telekom podá žalobu voči udelenej pokute

Tlačový servis  /  23. 10. 2006, 00:00

Slovak Telekom podá žalobu na Krajskom súde z dôvodu protizákonnosti rozhodnutia Rady PMÚ, v ktorom uložila Slovak Telekomu pokutu vo výške 80 miliónov korún za údajné zneužitie dominantného postavenia. Rozhodnutie porovnávalo služby, ktoré sa technickým riešením líšia. Použitie price-squeeze testu v takejto situácii je neprípustné, pretože v konečnom dôsledku podporuje neefektívnu súťaž a diskriminuje efektívnych poskytovateľov služieb. Logika price-squeeze testu, ktorú použil Úrad, vedie k umelému zvyšovaniu cien pre koncových používateľov a k podporovaniu neefektívnosti na strane operátorov.

Podľa stanoviska PMÚ, Slovak Telekom sa mal zneužitia svojho dominantného postavenia dopustiť nedovoleným stláčaním marže (tzv. „margin squeeze“). Voči konkurentovi pri výberovom konaní na poskytnutie dátovej VPN pre Ľudovú Banku, a.s. uplatňoval veľkoobchodné ceny za prenájom okruhov, s ktorými tento konkurent údajne nemohol ponúknuť Ľudovej banke porovnateľný produkt za konkurenčnú cenu.

„Sme presvedčení o protizákonnosti rozhodnutia PMÚ a z toho dôvodu podáme v zákonnej lehote žalobu na Krajskom súde v Bratislave. Protizákonnosť rozhodnutia spôsobuje predovšetkým to, že PMÚ porušil základnú podmienku pre overovanie možného zneužitia dominantného postavenia formou stláčania marže,“ uviedol Pavol Kukura, výkonný viceprezident pre stratégiu a regulačné záležitosti Slovak Telekomu.

Základnou podmienkou je, že veľkoobchodné a súvisiace maloobchodné služby poskytované dominantným subjektom na veľkoobchodnom a súvisiacom maloobchodnom trhu musia byť technickým riešením a výškou nákladov porovnateľné, t.j. musí ísť o tie isté služby. PMÚ však porovnával služby, ktoré sa technickým riešením aj výškou nákladov podstatne odlišovali. „Po stránke technického riešenia bolo porovnávané technické riešenie maloobchodnej služby Slovak Telekomu oveľa jednoduchšie a po stránke nákladov viac ako dvojnásobne lacnejšie v porovnaní s riešením jeho konkurenta,“ dodal Pavol Kukura.

PMÚ navyše za veľkoobchodnú službu považoval maloobchodnú verejnú službu prenájmu okruhov, ktorá jednoznačne neumožňuje vybudovať to isté technické riešenie, aké Ľudovej Banke ponúkol Slovak Telekom. PMÚ postupoval pri overovaní stláčania marže krajne zmätočne, keďže za veľkoobchodné ceny považoval ceny Slovak Telekomu uplatňované pri poskytovaní maloobchodnej verejnej služby prenájmu okruhov. Pritom žiadny konkurent, teda ani subjekt na koho podnet PMÚ konalo, pred a ani počas výberového konania nepožiadal Slovak Telekom o veľkoobchodnú službu, ktorá by technickým riešením a výškou nákladov zodpovedala maloobchodnej službe Slovak Telekomu ponúknutej Ľudovej banke.

Protizákonnosť spôsobujú aj ďalšie skutočnosti, ako napr. nedostatočné zistenie skutkového stavu veci, účelová definícia relevantného trhu a ďalšie. Zo strany PMÚ došlo k porušeniu základných pravidiel správneho konania ako aj samotného práva hospodárskej súťaže. Zo strany Slovak Telekomu k porušeniu zákona nedošlo.

Neprehliadnite: