Ericsson: IP telefónia. Realita a fikcia

Tlačový servis  /  22. 09. 2006, 16:23

V poslednom období sa do popredia dostáva nový fenomén, zvaný IP telefónia. Mnohé firmy a organizácie v tejto súvislosti stoja pred rozhodnutím, ako pokračovať v zabezpečovaní komunikačných potrieb v oblasti prenosu hlasu.

Z každej strany počuť, aká je výhodná a koľko dokáže ušetriť prostriedkov. Na druhej strane je tu ale otázka, čo s peniazmi, ktoré firmy v minulých rokoch investovali do klasických pobočkových ústrední. Je potrebné prejsť na IP telefóniu už dnes, alebo sa oplatí ešte počkať?

Treba spravodlivo povedať, že IP telefónii patrí budúcnosť. Väčšina podnikov mala vždy oddelené hlasové a dátové siete, ale v poslednom období badať celkom zreteľný posun k ich konvergencii. Pred niekoľkými málo rokmi firmy začali hľadať cesty, ako dáta a hlas posielať po jednej sieti, čo by viedlo k úspore nákladov. Podľa spoločnosti Gartner predaje nových systémov IP-PBX už koncom roka 2004 prekonali tradičné ústredne PBX, pričom do konca roku 2010 by produkty IP telefónie mali dosahovať 90 percent predajov. Gartner tiež predpovedá, že do roku 2008 porastú dodávky systémov IP-PBX medziročne o 34 percent.

Prenos hlasu cez IP siete sa stáva populárnym hlavne tam, kde sa snažia znížiť astronomické poplatky za telefónne účty. Hromadný prechod na IP-PBX, však nemusí byť vždy tým správnym a jediným riešením. Je celkom pravdepodobné, že keby nejaký čas zotrvali pri starom riešení, o niekoľko rokov prejdú na IP-PBX len za zlomok súčasných cien. IP telefónia je stále pomerne novým odvetvím a tak, možno očakávať v priebehu niekoľkých rokov výrazný pokles cien. Firmy a organizácie môžu v konečnom dôsledku ušetriť, aj keď ešte nejaký čas zostanú pri starej technológii, hoci s vyššími prevádzkovými nákladmi. Väčšina IT analytikov priznáva, že neexistuje žiaden racionálny dôvod skokovo meniť celý firemný systém a pristúpiť k nákladnej inštalácii systémov IP-PBX. Otázkou je ako zachrániť predchádzajúce investície do telekomunikačných zariadení a skombinovať ich s IP.

„Podniky by si mali dobre spočítať, ako rýchlo im úspory nákladov po zavedení IP telefónie prinavrátia vynaložené investície a na základe toho zvoliť evolučný prístup k prispôsobovaniu existujúceho systému, pričom treba brať do úvahy celkové náklady na túto novú vymoženosť“, radí Eddie Lambert zo spoločnosti Ericsson. „Firmy by sa mali snažiť zachovať si veľkú mieru voľnosti v rozhodovaní, kedy a ako budú konvergovať hlas a dáta“. Okrem nákupu samotnej ústredne, nových zariadení, aplikácií a riadiacich systémov je totiž v mnohých prípadoch potrebný aj upgrade LAN a WAN sietí, aby boli schopné prenášať hlas. A niečo stojí aj inštalovanie infraštruktúry pre IP telefóny a softvéru do počítačov zamestnancov.

Prvým krokom pri prechode by podľa Eddieho Lamberta z Ericssonu mohlo byť napríklad zosieťovanie prenosu medzi jednotlivými lokalitami pri zachovaní pôvodného prenajatého systému liniek. Firmy, ktoré sa rozhodnú pre toto riešenie, ušetria na investíciách, keďže nemusia spúšťať dve oddelené linky pre hlas a dáta, a nestratia pritom žiadnu z doterajších funkcií. IP sa v prvej etape môže efektívne využiť aj na integráciu pobočiek spoločnosti. Veľakrát pritom ani nie je potrebné meniť celú sieťovú infraštruktúru za komplexné riešenie IP-PBX, zvlášť ak ide len o upgrade niekoľkých pobočiek. Úplne postačuje na pobočku nainštalovať IP terminál a prostredníctvom neho sa pripojovať k centrálnej ústredni a tak využívať všetky aplikácie. Takáto integrácia je dokonca výhodnejšia, pretože pobočky používajú rovnaký systém pre hlas, správu siete i rovnaké aplikácie.

Ako potvrdil Ericsson, jeho klienti s kompletným prechodom na IP váhajú. Viac sa zaujímajú o hybridné riešenia – systém IP-PBX s možnosťou zachovania tradičnej telefónie. A hneď im ponúka aj riešenie. Ústredňa MX-ONE, ktorá kombinuje dáta, hlas a mobilnú komunikáciu, bola navrhnutá s ohľadom na vlastníkov systémov MD 110, čo je jedna z najrozšírenejších pobočkových ústrední. MD 110 je možné využívať spoločne s MX-ONE. Na rozdiel od mnohých produktov IP-PBX, využívajúcich autorizovanú IP architektúru, ktorá viaže zákazníkov na riešenia od toho istého dodávateľa, prístup založený na otvorenej platforme MX-ONE ponúka prostredie, ktoré umožňuje integrovanie dodatočných komunikačných aplikácií.

Výhod zjednotenej komunikácie je veľa. Ku kľúčovým však patrí mobilita. Aplikácie typu Communication Organizer v kombinácii s funkciami ako mobilná klapka alebo osobné číslo umožňujú používateľom pracovať s aplikáciami bez ohľadu na to, aký typ prístroja majú k dispozícii, resp. kde sa práve nachádzajú. Okrem toho, ak si napríklad v MS Outlooku stanovíte, aby vás v určitom čase kontaktovali len prostredníctvom SMS, pretože máte dôležité rokovanie, volajúcemu sa pri pokuse nadviazať s vami spojenie na obrazovke objaví upozornenie, aby vám poslal SMS.

Tento prístup umožňuje postupné rozširovanie funkcií hlasových i dátových služieb bez nutnosti vysokých vstupných investícií. Spojenie týchto dvoch kanálov na báze jestvujúcej infraštruktúry umožňuje zákazníkom, aby šli vlastným tempom a podľa toho, ako im to dovolí peňaženka.

Neprehliadnite: