C++ II. – Ako ďalej, nové pokračovania, nový štýl

Michal Kyžňanský  /  08. 09. 2006, 00:00

Seriál C++ mal cez prázdniny pauzu. Táto pauza bola kvôli tomu, aby som prehodnotil ďalšie jeho smerovanie a pripravil ešte kvalitnejšie články, v ktorých zohľadním všetky vaše pripomienky. Povieme si v tomto článku hlavne o pláne, akým smerom sa budú ďalšie diely uberať.

Zmeny sa dotknú viacerých vecí. Jednou z hlavných zmien bude aj zmena vývojového prostredia. V komentároch sa často objavovala pripomienka, že C++ Builder od Borlandu nie je až tak skvelým prostredím pre výučbu. C++ Builder nám pomohol a uľahčil veľa vecí, ale k ukážkam prvkov programovacieho jazyka C++, o ktorých budeme pojednávať v nasledujúcich dieloch budeme potrebovať oveľa menej „zaujaté prostredie“. Preto som sa rozhodol pre Bloodshed Dev-C++. Je to freeware IDE a na predvádzanie mnohých programovacích techník je ideálne. Avšak C++ Bulder úplne nezavrhneme. Určite sa jeho použitie vyskytne aj v tejto novej kapitole, ale len minimálne.

Systémové nároky Bloodshed Dev-C++ sú oproti C++ Builderu minimálne a jeho veľkosť – 13,5 Mb je pre stiahnutie veľmi priaznivá. Mnoho programov, ktoré budeme vytvárať bude iba konzolových, pretože pôjde o čistú demonštráciu riadkov C++ kódu a ich použitia. Ďalšie slová , ktoré budú charakterizovať tento seriál sú opakovanie, prehlbovanie a rozširovanie. Určite sa objavia časti, o ktorých som už písal, ale budú sa rozširovať, aby bol výsledok komplexný a všetky aspekty, o ktorých sa bude hovoriť boli celkom jasné.

Plán seriálu

Chcem načrtnúť aj smer, ktorým sa budú konkrétne diely seriálu o programovaní v C++ uberať.

• Začneme zopakovaním základných štruktúr v kóde a osvetlíme si nové stabilné prvky, ktoré budeme v kóde používať. Môžete tu očakávať vysvetlenie riadkov akými sú napríklad return 0, komplexné vysvetlenie menných priestorov a podobne. Všetko bude vysvetlené do hĺbky a komplexne.
• Ďalej na rade bude úvod do kapitoly vstupu a výstupu v podobe použitia objektov cin a cout. To bude začiatok rozsiahlej kapitoly, ktorá objasní hierarchiu tried používaných pre vstup a výstup a ich objektov.
• Určite sa vo vzdialenejších dieloch dostaneme aj k triediacim algoritmom ako napríklad quick sort, bubble sort a pod.

Nové prostredie

Čo sa týka nového vývojového prostredia, ktoré budeme používať, zatiaľ budeme začínať písať od nuly a pôjde o konzolové aplikácie. Po spustení vývojového prostredia Dev C++ budeme tvoriť naše aplikácie zvolením položiek: Súbor->Nový->Zdrojový kód.



Aby sme nehovorili stále len neurčito a len nepolemizovali o ďalšom smerovaní, urobíme si úvod aj vo forme kódu. Nasledujúci kód bude úvodom a bude reprezentovať prvé čisto C++ prvky na ktoré nadviažeme v ďalších dieloch.

#include <cstdio> 	//hlavičkové súbory, tu tiež vidíte zmenu,
#include <iostream> //použili sme C++ ekvivalenty hlavičkových
//súborov jazyka C

using namespace std; //použitie menného priestoru std.
//Komplexné vysvetlenie dôvodu existencie,
//funkcie a používania menných priestorov
//nájdete už v nasledujúcom dieli


int main (void){ //základ každého C++ programu – funkcia main
//v ďalších dieloch si o nej povieme viac
//a ukážeme aj jej iné tvary


cout << "Ahoj svet"; //object triedy ostream, ktorá je umiestnená
//v mennom priestore std. Možno
//nezrozumiteľná veta ale garantujem,
//že 2 ďalšie diely vám všetko do najmenších
//detailov vysvetlia. Je to len riadok,
//ktorý reprezentuje nový začiatok,
//“pure C++” začiatok – Program Ahoj svet


getchar(); //Keďže ide o konzolovú aplikáciu, tento
//riadok
zabezpečí, aby sa program hneď
//nevypol, ale počkal na vstup z klávesnice,
//aby sme mali čas si pozrieť výstup –
//výpis Programovanie


return 0; //vyslanie informácie operačnému systému,
//že program urobil, čo v ňom bolo napísané
//a môže sa ukončiť


}

Program vyššie popísaný má slúžiť len ako preview vo forme kódu, aby sme si urobili úvod na ktorý budeme nadväzovať a nabaľovať ďalšie znalosti.

Súvisiace články:

Prehľad všetkých dielov

Neprehliadnite: