Bude u nás internet niekedy lacnejší?

Peter Polakovič  /  10. 10. 2002, 00:00

DISK.SK / Od 1.11.2002 Slovenské telekomunikácie ponúkajú dva nové balíčky, ktoré sa priamo dotýkajú internetových volaní na čísla 019XY a majú zvýhodňovať najmä tých z nás, ktorí na internete trávia najviac času. Aká je stratégia Slovenských telekomunikácií? Bude sa internet naďalej zdražovať alebo Slovenské telekominkácie konečne prekvapia svojich užívateľov príjemnejšími cenami? Otázky sme kládli Gabriele Nemkyovej - hovorkyni Slovenských telekomunikácií, a.s.

Dátum 30.9.2002 nám vniesol aspoň trochu jasna do toho, ako sa bude vyvíjať politika Slovenských telekomunikácii voči zákazníkom využívajúcim internetové volania na pripojenie do siete internet. Mohli by ste našim čitateľom aspoň v skratke vysvetliť význam dvoch nových internetových balíkov? Pre akých užívateľov sú určené?

Nové internetové moduly sú určené pre užívateľov, ktorí komplexne využívajú možnosti, ktoré poskytuje internet: to znamená, že používajú internet nielen na e-mailovú komunikáciu, ale aj na vyhľadávanie informácií, sťahovanie súborov alebo na využívajú rôzne programové aplikácie poskytované na internete. Títo zákazníci realizujú dlhšie pripojenia na internet, pre ktoré prinášajú nové internetové moduly úsporu nákladov. Bezplatná aktivácia, výška mesačného poplatku za internetové moduly, 5 voľných hodín - všetky tieto atribúty predurčujú internetové moduly pre masové využitie - teda nielen pre zákazníkov, ktorí mesačne trávia na internete desiatky hodín.

Mohli by ste nám niečo povedať o štruktúre užívateľov Slovenských telekomunikácii, ktorí sa na internet pripájajú cez telefónne čísla 019XY? Prevládajú zákazníci s krátkymi pripojeniami využívajúci internet najmä na čítanie a odosielanie e-mailových správ, alebo dominujú klienti s dlhými pripojeniami? Vzhľadom nato - je momentálne rozloženie cien adekvátne?

Internetové moduly Internet Intensiv a Internet Efektiv sú určené pre tých zákazníkov, ktorí využívajú aj dlhšie internetové pripojenia. Sú určené aj pre tých, ktorí len "mailujú". Súčasná štandardná cena pripojenia je spolu so sekundovou tarifikáciou po prvej minúte tým navýhodnejším spôsobom pripojenia, aj v porovnaní s poskytovaním internetu v zahraničí (práve prechod na sekundovú tarifikáciu priniesol výraznú úsporu v nákladoch na krátke spojenia: spojenie do 1 minúty zlacnelo z 2,40 na 0,40 Sk). Každý užívateľ internetu si môže vybrať také riešenie, ktoré mu najviac vyhovuje. Tí užívatelia, ktorí internet používajú výhradne na sťahovanie resp. na odpovedanie emailov, využívajú benefity sekundovej tarifikácie. Tí zákazníci, ktorí browsujú po internete, majú k dispozícii práve voliteľné internetové moduly.

Slovenské telekomunikácie už dlhšiu dobu deklarujú, že cena za pripojenie na internet bude len a len narastať, nakoľko ani momentálne ešte neodzrkadľuje vaše skutočné náklady. V prípade dvoch nových balíkov určených pre internet tvrdíte, že ide o zlacnenie o zhruba 17% - podľa typu zákazníka. Priznávate teda, že ste zo svojej stratégie museli trochu odstúpiť kvôli tlaku internetovej obce?

Internetové moduly sú úplne nový produkt, ktorý by mal čo najviac vyhovovať potrebám zákazníkov Slovenských telekomunikácií, a.s. Tieto voliteľné internetové moduly nie je možné posudzovať z hľadiska nákladov na minútovú cenu.

Nové internetové moduly, by sa mali stať zaujímavými aj z pohľadu zákazníka. Na druhej strane snahou Slovenských telekomunikácií, a.s., je, aby jej produkty a služby boli zároveň ziskové.

Nové internetové moduly prinášajú nový prvok: flexibilitu tarifovania v závislosti na charaktere spojenia. Existuje rozdielne tarifovanie dlhých volaní, akými sú prevažne práve internetové pripojenia, a rozdielne tarifovanie krátkych volaní (či už krátkych internetových pripojení, alebo "klasických" volaní). V konečnom dôsledku sám zákazník si môže vybrať pre neho výhodnejší spôsob tarifovania.

Spomínaná 17% percentná úspora v cene za pripojenie súvisí s cenou ponúkaných voľných 5 hodín. Okrem toho klienti môžu dosiahnuť až 40% zníženie ceny za čas pripojenia po vyčerpaní voľných hodín, pokiaľ pripojenie do internetu bude trvať dlhšie ako 30 min.

Zavedenie používania tzv. sekundovej tarifikácie umožňuje Slovenským telekomunikáciam, a.s., lepšiu segmentáciu svojich zákazníkov a súčasne aj rôznorodejšiu ponuku internetových produktov a služieb.

Našich čitateľov bude určite zaujímať, aký vývoj cien ich do budúcnosti čaká. Vedeli by ste nám vaše plány aspoň trochu konkretizovať?

Stratégia Slovenských telekomunikácií, a.s., v oblasti poskytovania internetových produktov a služieb v budúcnosti je postavená na jednej strane na skúsenostiach Deutsche Telekomu a jeho pôsobení v rôznych krajinách (napr. V Maďarsku), na druhej strane stratégia reflektuje aj očakávaný vývoj slovenského telekomunikačného trhu.

Spoločnosť sa pripravuje na liberalizovaný telekomunikačný trh a vedenie Slovenských telekomunikácií, a.s., citlivo vníma potreby trhu aj zákazníkov. Tomu podriaďuje aj stratégiu obchodných zámerov Slovenských telekomunikácií, a.s.,

Preto v súčasnej dobe, kedy konkurencia, ktorá sa pripravuje na svoj vstup na liberalizovaný telekomunikačný trh a finalizuje svoje strategické zámery, nie je vhodné zámery Slovenských telekomunikácií, a.s., komunikovať na verejnosť.

Je možné očakávať podobný rozvoj tarifných programov pre pripojenie do internetu, aký je v iných vyspelých krajinách. Pre Slovenské telekomunikácie, a.s., bol jediným limitujúcim faktorom v minulosti práve impulzný spôsob tarifikácie. Prechodom na časovú tarifikáciu po prvej minúte sa otvorili technické možnosti implementovania rôznych tarifných riešení, výhodných pre zákazníkov spoločnosti.

Ako sa Slovenské telekomunikácie stavajú k občianskemu združenie Internet pre všetkých? Ako vnímate protest, ktorý bol na ich stránke spustený? Ste ochotní spolupracovať s nimi pri ďalších aktivitách ovplyvňujúcich vývoj slovenského internetu?

Slovenské telekomunikácie,a.s., sú otvorené akejkoľvek konštruktívnej a racionálnej diskusii. Žiaľ, od predstaviteľov Internetu pre všetkých nikto z vedenia Slovenských telekomunikácií, a.s., oficiálne pozvanie, resp. list s pozvaním na rokovanie o problematike internetu nedostal.

Okrem toho je potrebné vedieť, že dnes okrem združenia Internet pre všetkých na Slovensku fungujú aj iné združenia a asociácie, ktorých aktivity sú veľmi pragmatické, návrhy na riešenia veľmi konkrétne, a preto Slovenské telekomunikácie, a.s., s nimi spolupracujú.

Slovenské telekomunikácie,a.s., svoju ústretovosť a otvorenosť komunikovať dokázali aj prostredníctvom projektu eSlovakia. Projektom eSlovakia sa snažíme osloviť všetkých, ktorí majú záujem o zvýšenie internetizácie Slovenskej republiky. Spolupráca s iniciatívou Internet pre všetkých by mohla byť ďalším prínosom v tejto záležitosti. Dialóg by však mal byť konštruktívny a s dokonalou znalosťou problematiky.

Slovenské telekomunikácie, ako dominantný poskytovateľ pripojenia do internetu a spoločnosť, ktorá priamo ovplyvňuje ceny za internet, si isto uvedomujete, že vaše správanie má významný vplyv na celkový vývoj domáceho internetu - počnúc počtom jeho aktívnych užívateľov a končiac priamo obsahom slovenských stránok. V akom duchu vidíte vývoj nášho internetu?

Vývoj telekomunikačných technológií je v posledných desiatich rokoch poznamenaný obrovskými zmenami a vstupom nových riešení. Tieto umožňujú zákazníkom prístup k širokému spektru nových služieb. Vývoj smeruje ku konverzii jednotlivých technológií. Pre zákazníka by mala byť vždy rozhodujúca hodnota poskytovaných služieb, ktorú si zákazník určí pomerom potreby služby požadovanej kvality a jej ceny.

Voľba technológie, pre ktorú sa zákazník rozhodne bude závisieť vo veľkej miere na tom, aké služby a za akú cenu chce využívať. V najpoužívanejších aplikáciách pre hlasové služby a pripojenie na internetových operátorov, je okrem ceny požadovaná dostatočná prenosová rýchlosť, spoľahlivosť a kvalita - čo môže v konečnom dôsledku spĺňať ISDN technológia.

Vyššie prenosové rýchlosti poskytne zákazníkovi využitie technológie xDSL, napríklad ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line), ktorá ešte dokonalejšie ako ISDN umožní používanie rôznych multimediálnych aplikácií, v podobe tzv. vzdelávania na diaľku (distance learning), v podobe rôznych video-hier, atď.

Pre masovejšie rozširovanie internetu, najmä do domácností, svoju úlohu by mal zohrať aj štát.

Zníženie dane za telekomunikačné služby, resp. daňové zvýhodnenie občanov, ktorí si kúpia výpočtovú resp. komunikačnú techniku, je jednou z takýchto možností. V niektorých krajinách vláda priamo dotuje ceny internetových služieb, aby boli dostupné širokej verejnosti. Nie je možné, aby len operátori resp. poskytovatelia internetových služieb boli zodpovední za rozvoj internetizácie spoločnosti. Vzájomná symbióza štátu a operátorov je a bude nevyhnutná aj v budúcnosti.

Ďakujem za rozhovor

Thomas Ulej
tomas@disk.sk

Autor článku je šéfredaktorom DISK.SK.

Neprehliadnite: