Meta značky - to, čo si nikto nevšíma

Peter Druska  /  23. 05. 2006, 08:54

Z vlastnej skúsenosti viem, že meta značky sú pri začínajúcich tvorcoch web stránok značne podceňované a zabúda sa na ne. Nemalo by tomu byť tak, pretože sú veľmi dôležité. Viac si o tom povieme v mojom článku.

Dôležité je si uvedomiť, akú úlohu hrajú meta značky dnes. Už nie sú tak podporované vyhľadávačmi (Google je na čele), i keď niektoré ich samozrejme podporujú neustále. Nech je tak, či onak, meta značky hrajú inú, oveľa dôležitejšiu úlohu. Nastavujú kódovanie dokumentu, popisujú web stránku, určujú autora stránok (alebo len niektorých častí), automaticky presmerovávajú, určujú kľúčové slová a dokonca si môžete nastaviť vlastné meta značky. Toto všetko a ešte viac slúži nie len pre internetové vyhľadávanie a radenie stránok v katalógoch, ale i pre komunikáciu s iným aplikáciami ako je internetový prehliadač.

Kde sa meta značky píšu

Meta značky sa zásadne píšu do záhlavia celého dokumentu. Do sekcie uzavretej v značkách <head> a </head>, napr. takto:

<head>

<meta .... />
<meta .... />

</head>

Zloženie meta značky

Meta značka sa vo všeobecnosti skladá z dvoch povinných častí (atribútov). Prvým atribútom je buď name (všeobecná informácia) alebo http-equiv (systémová informácia). V tomto atribúte (name, http-equiv) je napísané, aký druh meta informácie bude poskytovaný (napríklad meta="keywords" budú kľúčové slová). Druhým povinným atribútom je content, alebo aj vlastný obsah meta informácie. Meta značka vyzerá nasledovne:

<meta name="druh informácie" content="jej obsah" />

<meta http-equiv="druh informácie" content="jej obsah" />

Ako zo schémy vidno, vždy sa v atribútoch vyskytuje najprv popis meta informácie, potom je samotná meta informácia. Najlepšie si všetko vysvetlíme na konkrétnych meta značkách, ktoré sa dnes používajú azda najčastejšie.

Meta značka - nastavenie kódovania

<meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml;
charset=znakova_sada" />

Toto nastavenie kódovania sa používa pri aplikáciách, ktoré sú písané v jazykoch xhtml, xml. Pre html sa používa značka:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=znakova_sada">

V obidvoch prípadoch sa miesto hodnoty znakova_sada používa určitý druh kódovania. Sú to napríklad utf-8, iso-8859-2 alebo windows-1250. Odporúčam používať kódovanie iso-8859-2 alebo utf-8, pretože dnes sú pretláčané do popredia práve tieto. Meta značka teda bude nakoniec vyzerať (pre xhtml, xml) napríklad takto:

<meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml;
charset=iso-8859-2" />

Meta značka - popis

<meta name="description" content="stránka o meta značkách" />

Táto značka výstižne popisuje, o čom daný web je, na čo sa zameriava. Z anglického description je jasné, že sa jedná o popisujúcu značku.

Meta značka - automatické presmerovanie

Ak chceme z danej www stránky (kde je táto značka) presmerovať návštevníkov na inú stránku, stačí napísať do záhlavia nasledovné:

<meta http-equiv="refresh" content="6;
url=http://www.niekde.sk/to_je_jedno" />

Kde hodnota refresh značí, že sa má otvorený web obnoviť za dobu, ktorá je určená na 6 sekúnd a presmerovať na adresu http://www.niekde.sk/to_je_jedno.

Meta značka - autor

Nepopisuje nič iné, ako autora celého webu alebo len jeho častí. Napríklad:

<meta name="author" content="xhtml+css: Peter Druska - Pjotr,
php+mysql: Niekto Iný" />

Meta značka - vlasné

Vcelku zaujímavá možnosť, i keď na webe nepoužiteľné v zmysle "zbytočnosti", ale do iných aplikácií užitočná vec, pretože daná aplikácia môže čerpať informácie práve z meta značiek:

<meta name="hocičo" content="akákoľvek hodnota" />

Záverom

Na dnes by to mohlo aj stačiť, aby čitateľ nezošalel. Meta značky používajte a učte sa ich používať. Ak by ste sa chceli dozvedieť o meta značkách ešte viac, navštívte jakpsatweb.cz

Neprehliadnite: