Ako je to s internetom a hlasom na Slovensku?

Michal Kyžňanský  /  30. 03. 2006, 00:00

Doplnené o štatistiku Dial Telecom DSL.Tento článok je hodnotením ako je na tom slovenský internet – konkrétne počty zákazníkov jednotlivých providerov. Rozhodol som sa zahrnúť do tohto porovnania aj zákazníkov, ktorý vďaka voľbe operátora môžu využívať telefonovanie cez pevnú linku využitím služieb alternatívneho operátora.

Slovensko neustále rastie pozvoľným tempom v penetrácii internetu. Vrátime sa ale trochu dozadu. DSL internet na Slovensku uzrel svetlo sveta v januári roku 2003. Odvtedy sa veľa zmenilo a “pár” zákazníkov pribudlo k užívateľom DSL internetu. Časy, kedy tak dobre známy zvuk modemu s dial-up pripojením nám oznamoval, že sme sa práve pripojili s rýchlosťou 56 kbits sú príznačne pre dobu pred uvedením DSL pripojenia. Iné alternatívy pripojenia boli samozrejme tiež v ponuke, ale len v malom množstve a Wi-fi a tzv. mikrovlnka bola cenovo nedostupná väčšine obyvateľstva.

DSL služba, neskôr uvedená služba káblového internetu od UPC a klesajúce ceny alternatívnych pripojení stále viac a viac osviežujú slovenský internet. Je ťažko odhadnuteľné, akým smerom sa slovenský internet bude uberať, ale začiatok roku 2006 ukázal, že slovenský internetový trh ako aj trh s hlasovými službami speje k úplnému otvoreniu a priestoru pre verejnú súťaž. Dá sa očakávať, že v blízkej dobe by sa mohli posunúť možnosti alternatívnych operátorov. Pevne verím, že boj o zákazníkov, tak ako to v trhovej ekonomike má byť, sa na Slovensku prejaví čoskoro v plnej sile v oblasti internetu a telekomunikácii.

Dosť bolo filozofických úvah, prejdime rovno k číslam, ktoré jasne ukazujú momentálnu situáciu v penetrácii internetu, rozložení zákazníkov medzi jednotlivých providerov a využívania služby voľba operátora.

Internet


Porovnanie sa týka piatich hlavných providerov a to: Slovak Telekom, GTS Nextra, UPC, Slovanet a eTel. U všetkých providerov sa jedná najmä o DSL zákazníkov, okrem služby od UPC – Chello (káblový internet). U spoločnosti Slovak Telekom sa výsledná hodnota týka iba zákazníkov DSL, ktorí využívajú kompletné služby internetu od ST, teda toto číslo je očistené od zákazníkov, ktorí platia iba za DSL prípojku a využívajú online služby od iného providera.





 Spoločnosť  Počet klientov
 eTel  240
 Dial Telecom  450
 Slovanet  10 000
 Chello  21 000
 Slovak Telekom  91 282
 GTS Nextra  9 000


V súčasnosti eviduje Slovak Telekom viac ako 117 000 DSL prípojok na Slovensku.

GTS Nextra je nový názov pre skupinu firiem: Nextra s.r.o., Telenor Networks, a.s. Quadia DCT a.s. a Aliatel Slovakia, s.r.o, ktoré sa stali členmi skupiny GTS Europe. Jej členom je aj GTS Slovakia. GTS Nextra má záujem vytvoriť na Slovenku silnú spoločnosť, ktorá by mala byť vážnym konkurentom iných alternatívnych operátorov. Úryvok z vyjadrenia GTS Nextra: “GTS Nextra ako spoločnosť s vlastnými prístupovými sieťami, tak optickými, ako aj bezdrôtovými a so zázemím veľkej medzinárodnej skupiny GTS CE bude môcť poskytovať svojim významným firemným zákazníkom služby najvyššej kvality. Táto kvalita vlastnej siete sa však prejaví aj na službách pre menších zákazníkov, vrátane domácností, vrátane služieb DSL. V súčasnosti pripravujeme úplne nové portfólio služieb, ktoré čoskoro nahradí doterajšie DSL služby Nextry aj GTS.” Verme, že táto fúzia prinesie nám, konečným zákazníkom nového silného hráča na trhu poskytovania tak hlasových ako aj dátových služieb.

Najnovší DSL trend je, že spoločnosti chystajú produkty novej rady, ktoré budú oslobodené od poplatkov Slovak Telekomu za DSL prípojku, pretože nové podmienky umožňujú odkúpiť/prenajať prípojku od Slovak Telekomu alternatívnymi operátormi a tak môžu títo poskytovatelia upravovať svoje ceny podľa vlastného systému.


Telefonovanie (Voľba operátora)


Služba Voľba operátora umožnila, aby bol trh s tzv. pevnou linkou transparentnejší a otvorenejší pre všetkých alternatívnych poskytovateľov. Umožnila, aby sme nemuseli využívať len služby Slovak Telekomu, ale dala nám možnosť si vybrať z alternatívnych poskytovateľov. Služba funguje tak, že vždy pred volané číslo umiestnime predvoľbu operátora, s ktorým máme podpísanú zmluvu a môžeme tak využívať jeho služby. Služba uvedená spoločnosťou Slovak Telekom – Volanie cez internet zatiaľ dosahuje počty zákazníkov v stovkách podľa vyjadrení ST. Porovnanie sa týka štyroch hlavných providerov v tejto oblasti: eTel, Slovanet, GTS Nextra a Dial Telecom.



 Spoločnosť Počet klientov
 eTel  2 400
 Slovanet  3 000
 Dial Telecom  5 200
 GTS Nextra  3 000

Jednotlivé údaje použité v porovnávaniach nie sú rovnako staré, ale aktuálne sú tými najčerstvejšími údajmi. Mali by odrážať momentálnu situáciu.


Všetky tieto štatistiky hovoria jasnou rečou, Slovensko stále napreduje v informatizácii. DSL internet sa bude ďalej rozširovať tak ako aj káblový internet. Raz sa určite naplní sen o Slovensku, kde má každý vysokorýchlostný internet a možnosti voľby z palety providerov. Snívajme a určite sa to splní.

 

 

Zdroje:

Slovak Telecom, Slovanet, Dial Telecom, GTS Nextra, eTel, UPC

Neprehliadnite: