XVII. Diel C++ - Prepínač switch

Michal Kyžňanský  /  13. 01. 2006, 00:00

V dnešnom dieli si povieme o špeciálnej funkcii vetvenia programu. Chcel som začať s integrovanými triedami v C++ na prácu so súbormi, ale túto kapitolu otvoríme neskôr, keď sa zoznámime s triedami.

Teraz sa dostávame do fázy, kedy budem písať o zjednodušovaní postupov vecí, ktoré sme sa už naučili. Respektíve si ukážeme ako používať iné – špeciálne funkcie na veci, ktoré sa síce dajú spraviť aj inak (napríklad switch sa dá nahradiť if a else), ale iné postupy sú neefektívne a zabralo by nám hodiny spraviť rozsiahlejšie funkcie pomocou nich. Typickým príkladom toho je funkcia switch. Je to funkcia pre viacnásobné vetvenie. Pomocou funkcie switch môžeme jednoducho rozdeliť nejakú udalosť na množstvo vetiev s menšími či väčšími odlišnosťami.

Switch – anglicky prepni, z toho slovenský názov prepínač, funguje ako prepínač medzi viacerými stavmi. Typickým príkladom použitia tejto funkcie je napríklad, ak chceme vybrať medzi 5 hodnotami a pri každej sa má vypísať niečo iné. Mohli by sme to urobiť pomocou funkcie if, čiže použiť 5 krát túto funkciu. Tento postup je neohrabaný a stáva sa neprehľadným pri používaní väčšieho množstva týchto príkazov. Avšak najväčšou nevýhodou je spomalenie programu, pretože podmienka typu if patrí k ťažším úkonom pre programovací jazyk.

Funkcia switch pozostáva z príkazov:
switch(parameter){

Je to začiatočný príkaz, do ktorého definujeme, ktorá premenná bude mať viac vetiev. Pomocou príkazu switch sa dá tiež ošetriť vstup z klávesnice vloženým ako parametru do príkazu switch slova Key.
case hodnota1:
..............
break;
case hodnota2:
...............
break;

Každý príkaz case nasledujúci po príkaze switch označuje možnosť – stav, ktorý môže mať premenná. Zjednodušene povedané v príkaze case hodnota1: je zapísane, čo sa má vykonať, ak sa bude parameter rovnať hodnote1. Príkaz break zabezpečuje, aby sa ukončilo vykonávanie, inak by sa pokračovalo vo vykonávaní ostatných vetiev.
default : ...........

Je to vetva, ktorej príkazy sa vykonajú, ak nebude vyhovovať žiadna z prípadov case. Je to teda univerzálna vetva, ktorý zastupuje všetky ostatné možnosti. Je to obdoba else.

Na ukážku oboch postupov si urobíme tento program v oboch variantoch. Prvá bude použitím if a else a druhá použitím switch.

Funkcia použitím if a else vyzerá takto:
void __fastcall TForm1::Button1Click(TObject *Sender) 
{

int i;
i = Edit1->Text.ToInt();

if(i == 1){
Label1->Caption = "výborný";
}
if(i == 2){
Label1->Caption ="chválitebný";
}
if(i == 3){
Label1->Caption ="dobrý";
}
if(i == 4){
Label1->Caption ="dostatočný";
}
if(i == 5){
Label1->Caption ="nedostatočný";
}

else{
Label1->Caption ="mimo rozsahu stupnice";
}

}

Použitím funkcie switch bude funkcia vyzerať nasledovne:
void __fastcall TForm1::Button2Click(TObject *Sender) 
{

i = Edit1->Text.ToInt();

switch(i){

case 1:
Label1->Caption = "výborný";
break;
case 2:
Label1->Caption ="chválitebný";
break;
case 3:
Label1->Caption ="dobrý";
break;
case 4:
Label1->Caption ="dostatočný";
break;
case 5:
Label1->Caption ="nedostatočný";
break;
default:
Label1->Caption ="mimo rozsahu stupnice";
break;
}
}

Použitie funkcie switch sa dá ešte dobre demonštrovať, ak chceme prideliť rôzne funkcie štyrom šípkam. Pre túto funkciu použijeme parameter Key, ktorý bude obsahovať switch.Vyrobíme si program, ktorým budeme pomocou šípok pohybovať komponentom Edit doprava, doľava, hore a dolu. Vložíme to do udalosti Edit1 OnKeyDown.
Celá táto funkcia bude vyzerať nasledovne:
void __fastcall TForm1::Edit1KeyDown(TObject *Sender, WORD &Key,    
TShiftState Shift)
{

switch(Key){

case VK_LEFT:
Edit1->Left--;
break;
case VK_RIGHT:
Edit1->Left++;
break;
case VK_UP:
Edit1->Top--;
break;
case VK_DOWN:
Edit1->Top++;
break;
}
}

V budúcom dieli si povieme o ďalších dátových typoch, ktoré sú užitočné pri vytváraní rôznych typov aplikácii.

Súvisiace články:

Prehľad všetkých dielov

Neprehliadnite: