Slovak Telecomu na základe rozhodnutí TÚ SR nevyplýva povinnosť oddeliť službu ST DSL od hlasu

Tlačový servis  /  15. 12. 2005, 17:30

Spoločnosť Slovak Telecom obdržala začiatkom novembra 2005 druhostupňové rozhodnutia vo veci určenia ST za významný podnik na maloobchodných trhoch pripojenia bytových, resp. nebytových zákazníkov k pevnej verejnej telefónnej sieti. Z predmetných rozhodnutí vyplýva Slovak Telecomu zákaz neoprávnene a neodôvodnene viazať služby na týchto trhoch s inými elektronickými komunikačnými službami.

Obe druhostupňové rozhodnutia sú pre Slovak Telecom záväzné. Na základe analýzy oboch rozhodnutí sa Slovak Telecom domnieva, že spoločnosť poskytuje v súčasnosti svoje služby na týchto trhoch v súlade s predmetnými rozhodnutiami. Spoločnosť preto predpokladá, že na základe uvedených rozhodnutí nemá povinnosť oddeliť poskytovanie v súčasnosti ponúkaných služieb hlasu a ST DSL.

Spoločnosť Slovak Telecom poskytuje službu ST DSL spolu s hlasovými službami, pretože model bol takto vyvinutý, a služby boli takto dlhodobo ponúkané. V obdobnej podobe poskytujú služby širokopásmového pripojenia takmer všetci fixní operátori v Európe. V súčasnej podobe, tak ako službu ST DSL spoločnosť ST poskytuje, nemôže bez pripojenia k pevnej verejnej telefónnej sieti fungovať," povedal Pavol Kukura, výkonný viceprezident pre stratégiu a regulačné záležitosti Slovak Telecomu.

Podľa právneho výkladu spoločnosti, zákaz viazania služieb sa nevzťahuje na technológie, ale na služby. Len inú službu, využívajúcu technológiu ADSL, nie službu ST DSL, je možné poskytnúť aj na inom prístupovom vedení, ktoré nie je zároveň využívané na službu pripojenia do pevnej verejnej telefónnej siete. V tejto súvislosti je vhodné podotknúť, že proti službe ST DSL, v podobe, v akej ju Slovak Telecom dnes poskytuje, neboli pri jej uvedení na trh vznesené námietky ani od jedného regulátora.


Spoločnosť Slovak Telecom napriek tomu pripraví v prvej polovici budúceho roka nový produkt, ktorý prinesie vysokorýchlostný prístup k internetovej sieti bez nutnosti mať „klasický“ telefón. Spomínaný produkt bude založený na báze technológie ADSL, v ktorej bude zahrnuté aj prístupové vedenie ku koncovému zákazníkovi. Toto je novinkou, nakoľko sa doteraz ADSL technológia využívala iba na pripojeniach zákazníkov do pevnej verejnej telefónnej siete. „Naša spoločnosť si však uvedomuje požiadavky zákazníkov, ako i trhu, a preto pripraví takýto produkt. A to aj napriek tomu, že po preskúmaní oboch rozhodnutí, nemá naša spoločnosť povinnosť oddeliť poskytovanie v súčasnosti ponúkaných služieb hlasu a ST DSL, keďže služba ST DSL nemôže bez pripojenia k pevnej verejnej telefónnej sieti fungovať“, doplnil Pavol Kukura.


Spoločnosť Slovak Telecom vníma celosvetové trendy v oblasti poskytovania služieb s pridanou hodnotou, a preto zaradí do svojho budúcoročného produktového portfólia viacero zaujímavých služieb. Reaguje tak na potreby slovenského telekomunikačného trhu a možnosti, ktoré so sebou prinášajú nové technológie a internetové aplikácie.


Triple play

Slovak Telecom plánuje v budúcnosti ponúkať služby s výrazne vyššou pridanou hodnotou, ako je pripojenie na internet. Momentálne spoločnosť zvažuje zavedenie „triple play“ (spojenia prístupu na internet, hlasových služieb a obsahových služieb, vrátane TV a videa). Slovak Telecom už v súčasnosti detailne skúma možnosť priniesť v budúcom roku digitálnu televíziu. Zákazníci by tak neboli odkázaní len na jedného dominantného poskytovateľa služby. Digitálna televízia v sieti ST by mala byť dostupná na viacerých typoch pripojenia (ethernet, optika, mikrovlnné pripojenie, v niektorých prípadoch aj DSL) a užívateľom by tak priniesla skupinu bezplatne šírených programov, ako i  voliteľných spoplatnených televízií (na základe tzv. pay per view). Digitálna televízia by tak bola dostupná pre zákazníkov v priebehu roku 2006.


Voice over Internet

Ďalšou z príjemných noviniek bude uvedenie služby Voice over Internet. Služba hlasovej komunikácie cez internet z dielne Slovak Telecomu prinesie zákazníkom okrem bezplatnej hlasovej komunikácie v rámci internetu aj ďalšie benefity: telefónne číslo, ktoré bude dovolateľné aj z iných sietí (z pevnej siete, z mobilných sietí, zo zahraničia). Služba Voice over Internet samozrejme umožní zákazníkom realizovať aj volania do iných sietí za výhodných cenových podmienok. Služba Voice over Internet prinesie vyššiu flexibilitu využívania oproti tradičnej pevnej linke, keď zákazník bude môcť využívať svoju službu doma, v práci, či na dovolenke v zahraničí. Napriek všetkým nesporným výhodám, Voice over Internet patrí k tzv. best effort službám, a teda nebude poskytovať rovnakú kvalitu, ako súčasná verejná telefónna sieť. Niektoré možnosti – ako napríklad možnosť dovolať sa núdzové číslo 112, bude chýbať. Zavedenie služby Voice over Internet je naplánované na prvý polrok 2006.

Neprehliadnite: