XV. Diel C++ - Databáza a štruktúra I.

Michal Kyžňanský  /  14. 12. 2005, 00:00

Tento diel je celý venovaný načítavaniu dát zo súboru do štruktúry a tvorbe malej databázy. Ukážeme si, ako sa dajú využiť metódy separovaného načítavania do jednotlivých prvkov. Zistíte, že tieto postupy nám otvárajú dvere do celkom novej úrovne programovania.

Načítavanie do štruktúry nám ponúka veľké možnosti, pretože rovnaké a podobné metódy sa využívajú pri tvorbe databázových aplikácii. Databáza je veľmi užitočný nástroj pre triedenie, usporiadanie a organizovanie informácii. Základom tvorby takéhoto programu je vytvorenie si štruktúry, ktorá bude obsahovať presne určené položky, ako je napr. meno, priezvisko, adresa a osobné číslo. Druhou časťou je vytvorenie modulu, ktorý sa bude starať o načítavanie údajov zo súboru. Budeme využívať technológie načítavania, ktorú sme si predstavovali už v minulých dieloch pod názvom „stará“.

1. Krok – Štruktúra


Vytvoríme si štruktúru, ktorá bude mať 5 prvkov. Bude to meno, priezvisko, adresa, suma a ID číslo. Nebudeme používať v štruktúre dátový typ AnsiString, ale použijeme klasické polia znakov. Deklarácia štruktúry bude vyzerať nasledovne:
typedef struct{		//deklarovanie štruktúry  
char meno[15]; //pre meno, priezvisko a adresu si
char priezvisko[20]; //pevne určíme dĺžku, ak nepostačuje
char adresa[20]; //môžete si ju prispôsobiť
int suma;
int idcislo;
}ZOZNAM;

2. Krok – Načítavanie do štruktúry


Načítavanie budeme vykonávať pomocou funkcie fscanf. Pri výpise budeme využívať funkciu sprintf pre korektné zapisovanie (je to možné však aj bez tohto kódu a priamo priraďovať prvky štruktúry). Budeme načítavať až do konca súboru, čo budeme testovať funkciou fgetc(). Táto funkcia vracia hodnotu EOF – End of File, ak sa dostane na koniec súboru. Použitie v programe bude vyzerať nasledovne:

while(k != EOF){
fscanf(f,"%s", ((pole + i)->meno));
fscanf(f,"%s", ((pole + i)->priezvisko));
fscanf(f,"%s", ((pole + i)->adresa));
fscanf(f,"%d", &((pole + i)->suma));
fscanf(f,"%d", &((pole + i)->idcislo));

k = fgetc(f);
i++;
}


Metóda načítavania by sa dala vykonať samozrejme viacerými spôsobmi, čo je pre programovanie príznačné. V týchto dvoch krokoch sme si ukázali hlavné prvky programu, ktorý vytvárame. Prejdeme teda k vizuálnej stránke programu. Použijeme novú komponentu – MainMenu. Po vložení do formulára je to malý štvorček, ale po preložení sa ukáže, že je to fixovaný panel, ktorý poznáme zo všetkých programov. Vytvoríme si jeden prvok – Súbor a jeden sub-prvok – Otvoriť. Druhým komponentom je OpenDialog. Vypisovať budeme do komponentu StringGrid. Po kliknutí na položku Otvoriť sa spustí OpenDiaolog a budeme si môcť zvoliť súbor, ktorý chceme otvoriť. Po umiestnení všetkých prvkov by mal formulár vyzerať asi ako na tomto obrázku:

 

 

3. Krok – Ošetrenie otvárania súboru



Pri prístupe k názvu súboru som zvolil priradenie názvu súboru (ktorý obsahuje komponent OpenDialog->FileName) jedinej premennej typu AnsiString vyskytujúcej sa v tomto programe. Ošetrenie je prevedené pomocou overovania podmienky – ak sa pointer typu FILE rovná NULL, tak sa otváranie nepodarilo a program vyhodí chybu.

4. Krok – Príprava súboru s dátami



Dôležite je samozrejme si pripraviť súbor, ktorý bude obsahovať dáta, ktoré budeme načítavať. Najvhodnejšie je napísať aspoň 7 kompletných vstupov, teda 7 ľudí a ich atribúty (ak sa vám ťažko vymýšľajú mená, použite mená ovocia, zeleniny alebo aj politikov napríklad :)).

Ako sa vraví, najlepšie je si sadnúť k zdrojovému kódu poriadne si ho prezrieť zo všetkých strán, trochu sa s ním pohrať. To nenahradia ani tie najvýstižnejšie poučky o programovaní. Celý program bude vyzerať nasledovne.

Databázový program:
//----------------------------------------------------  
#include
#pragma hdrstop
#include
#include "Unit1.h"
//----------------------------------------------------
typedef struct{
char meno[15];
char priezvisko[20];
char adresa[20];
int suma;
int idcislo;
}ZOZNAM;
#pragma package(smart_init)
#pragma resource "*.dfm"
TForm1 *Form1;
FILE *f;
AnsiString nazov_suboru;
ZOZNAM *pole;
int i = 0;
//-----------------------------------------------------
__fastcall TForm1::TForm1(TComponent* Owner)
: TForm(Owner)
{
}
//-----------------------------------------------------
void __fastcall TForm1::Open1Click(TObject *Sender)
{ int b,h,k;
char *pom;
pole = new ZOZNAM[10000];
pom = new char[1000];
if(OpenDialog1->Execute()){
nazov_suboru = OpenDialog1->FileName;
f = fopen(nazov_suboru.c_str(), "r");
if(f == NULL){
Application->MessageBox("Cannot open a file!", "Error", MB_OK + MB_ICONERROR);
}
else{
while(k != EOF){
fscanf(f,"%s", ((pole + i)->meno));
fscanf(f,"%s", ((pole + i)->priezvisko));
fscanf(f,"%s", ((pole + i)->adresa));
fscanf(f,"%d", &((pole + i)->suma));
fscanf(f,"%d", &((pole + i)->idcislo));

k = fgetc(f);
i++;
}
}

if(fclose(f) == EOF){
Application->MessageBox("Cannot close a file!", "Error", MB_OK + MB_ICONERROR);
}
strgridOpen->Cells[0][0] = "Meno";
strgridOpen->Cells[1][0] = "Priezvisko";
strgridOpen->Cells[2][0] = "Ulica";
strgridOpen->Cells[3][0] = "Číslo ulice";
strgridOpen->Cells[4][0] = "ID číslo";

for(b = 1; b < i; b++){

sprintf(pom, " %s", (pole + b)->meno);
Form1->strgridOpen->Cells[0][b] = pom;
sprintf(pom, " %s", (pole + b)->priezvisko);
Form1->strgridOpen->Cells[1][b] = pom;
sprintf(pom, " %s", (pole + b)->adresa);
Form1->strgridOpen->Cells[2][b] = pom;
sprintf(pom, " %d", (pole + b)->suma);
Form1->strgridOpen->Cells[3][b] = pom;
sprintf(pom, " %d", (pole + b)->idcislo);
Form1->strgridOpen->Cells[4][b] = pom;
}
}

}

V budúcom dieli si ukážeme ako pridávať a odstraňovať prvky databázy, ktorú sme si dnes vytvorili.


Súvisiace články:

Prehľad všetkých dielov

Neprehliadnite: