Odporúčania pri tvorbe www stránok 4/4

Jozef Ring  /  13. 10. 2005, 00:00

Už sme sa dozvedeli, prečo nepoužívať príliš veľké a animované obrázky, prečo môže mať zvuk na web stránke veľmi nepriaznivý efekt na návštevníkov, prečo nespúšťať firemnú stránku na free hostingu s reklamou alebo prečo nepísať celý text iba veľkými písmenami.

Dnes budeme pokračovať ďalšími odporúčaniami, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť úspech internetovej prezentácie.

Čo nerobiť pri tvorbe stránok II.

Neplaťte veľké peniaze za FLASH

Teraz môžete povedať, "Ale Flash je teraz v móde, je to trend", ale v tom je problém. Je to iba trend, ktorý sa minie, pretože sa dlho načítava a deviati z desiatich návštevníkov aj tak kliknú na "Preskoč intro" a nikdy si ho nepozrú.

Preto neplaťte peniaze za niečo, čo si pozrie sotva 10% návštevníkov. Je to skôr jedna z ciest, ako by mohli webdizajnéri od vás vylákať veľké peniaze. Ak chcete byť so svojou stránkou na internete úspešný, nesmiete stratiť ani jedného zákazníka, ktorého by mohlo pomalé načítanie úvodnej stránky s Flashom prinútiť opustiť vašu stránku. Flash je plytvanie vašich peňazí a času vašich návštevníkov.

Nepoužívajte Internet Explorer rolovací 'marquee' tag (jazdiaci text)

Internet Explorer prišiel s neslávnym 'marquee' tagom vo verzii 3. Tento HTML tag (ktorý pracuje len v Internet Exploreri a v najnovších Mozillách) vám umožňuje vytvoriť horizontálne sa posúvajúce zobrazenie, alebo akýkoľvek jazdiaci text, ktorý umiestnite medzi dva tagy.

Je to nástroj na oživenie textu, ale v podstate získate animovaný text, ktorý sa presúva cez vašu stránku. Niektorí webdizajnéri tento jav majú radi, ale väčšina surferov nie. Vaša stránka použitím týchto animovaných textov vyzerá lacno a akoby odtrhnutá od zvyšného obsahu.

Takýto nástroj má zmysel vtedy, keď informácie, ktoré sa zobrazujú, sa neustále menia. Ale pre statické texty to vo väčšine prípadov nie je veľmi dobrá myšlienka.

Nevytvárajte automatické vyskakovacie pop-up okná!

JavaScriptom vyskakovacie pop-up okná sú pravdepodobne jedny z najviac obťažujúcich vecí, ktoré môžete urobiť niekomu, kto navštívi vašu stránku. Ak chcete obťažovať vašich návštevníkov, tak choďte do toho.

Vyskakovacie pop-up okná sú používané na zobrazovanie inzerátov a materiálov, ktoré pre užívateľa nemajú význam. Ak chcete tieto reklamy zobrazovať, musíte sa naučiť ako začleniť tieto prvky do vašej stránky a zabudnúť na automatické vyskakovacie pop-up okná.

Nemeňte automaticky veľkosť okna prehliadača návštevníka

Niektorí dizajnéri prichádzajú so štýlom, ktorý vyzerá najlepšie pri špecifickej veľkosti obrazovky, a preto používajú JavaScript, ktorým zmení okno používateľa tak, aby zodpovedalo tejto veľkosti. Toto je len ďalší spôsob ako odpísať návštevníkov; ľudia si nastavia takú veľkosť okna, aká im najviac vyhovuje.

Ak si váš štýl vyžaduje takéto presné nastavenie veľkosti okna na to, aby mohol správne pracovať, musíte ho zmeniť! Existuje množstvo faktorov, ktoré môžu pôsobiť na skutočný stav obrazovky, ktorú návštevníci vidia pri prezeraní vašej stránky (veľkosť okna, rozlíšenie obrazovky, veľkosť textu prehliadača), a s ktorými musíte bojovať, aby ste vytvorili plynulé a pružné nastavenia stránky, pretože nie je možné kontrolovať všetky tieto faktory.

Nepresmerovávajte automaticky návštevníkov, iba za veľmi mimoriadnych okolností

Niekedy weboví dizajnéri používajú JavaScripty alebo iné spôsoby na to, aby automaticky presmerovali návštevníkov z jednej stránky na inú, a to z rôznych dôvodov. To môže ľudí dezorientovať, a tiež to môže spôsobiť problémy s vyhľadávačmi. Ak chcete ľudí poslať na inú stránku, vytvorte odkaz s krátkym vysvetlením toho, kam budú presmerovaní.

Hlavná myšlienka spočíva v tom, aby ste neskúšali odobrať návštevníkom kontrolu nad riadením, okrem prípadu mimoriadnych okolností.

Necentrujte všetko na vašej stránke

Centrovaný text na stránke sa veľmi ťažko číta; len si predstavte, že by ste mali čítať knihu, v ktorej by bol všetok text centrovaný. Pravidlá pre tlač boli upravované stovky rokov a pracujú dobre. Keď ste na pochybách o úprave, predstavte si, ako to robia v tlači.

S touto predstavou, pre západnú kultúru, text zarovnaný na ľavej strane stránky je ten správny spôsob. Môžete vycentrovať hlavné titulky alebo niečo podobné, ale robte to veľmi striedmo.

Nespoliehajte sa na to, že JavaScripty budú na vašej stránke pracovať

Posledné štatistiky hovorila o tom, že mnohým ľudí na webe nefunguje JavaScript, alebo ho vypínajú! V podstate to znamená, že nemôžete používať JavaScripty pre kľúčové prvky vašej webstránky; ako napr. riadenie drop-down menu pre navigáciu.

Toto však neznamená, že nemôžete používať menu založené na JavaScripte, ale tiež ani to, že môžete. Mali by ste vytvoriť alternatívu ako napríklad jednoduché textové linky na spodnej strane stránky, alebo odkaz na mapu stránky, pomocou ktorej sa ľudia môžu na vašej stránke orientovať.

Nevyberajte si vždy toho najdrahšieho dizajnéra

Iba preto, že si zaúčtuje veľa peňazí neznamená, že od neho dostanete lepšiu stránku. Mnoho malých web štúdií vám poskytne profesionálnu web stránku za menej peňazí. Pozrite si ich portfólio a určite si úroveň ich odbornosti a nie koľko to bude stáť.

Na internete je možné vidieť veľa web stránok navrhnutých veľkými spoločnosťami, ktoré obsahujú preklepy, chyby v navigácií alebo nefunkčné odkazy. A veľa malých spoločností, ktoré sa spoliehajú iba na odporúčania klientov na získanie práce sú oveľa pozornejšie na detaily a zaručia, že vaša stránka bude tak dobrá, aká len môže byť. A iba to prinesie do budúcnosti profit pre túto stránku.

Záver

V štyroch častiach seriálu o odporúčaniach pri tvorbe web stránok sme si predstavili kladné a záporné elementy, ktoré by mohli pozitívne, resp. negatívne ovplyvniť úspech internetovej prezentácie. Iba dodržiavanie týchto odporúčaní môže zabezpečiť web stránkam prevahu nad konkurenciou v stále tvrdšom prostredí internetu.

Jozef Ring - webRing.sk
Autor je project managerom štúdia webRing, ktoré sa zaoberá tvorbou a propagáciou web stránok.

Neprehliadnite: