Internet? Áno, ale za nízku cenu.

Janka Mlynárčiková  /  12. 09. 2005, 00:00

Občania Slovenska považujú prevádzku internetu v súčasnosti za finančne nákladnú, čo má zrejme aj vplyv na to, že práve kvôli cene až 36 percentám populácie internet nechýba a zaobídu sa bez neho. To, čo občan chce, je najvyššia rýchlosť pripojenia za prijateľnú cenu.

Partnerstvá pre prosperitu (PPP) a IT asociácia Slovenska (ITAS) aj tento rok uskutočnili výskum verejnej mienky Občania Slovenska a elektronické služby verejnej správy. Partnerom v tomto projekte bola aj Sekcia informatizácie spoločnosti MDPT SR. Okrem tradičného reprezentatívneho omnibusového výskumu na občanoch prostredníctvom Agentúry MVK bol zrealizovaný aj reprezentatívny výskum v podnikovom segmente a výskum na pravidlených on-line používateľoch internetu prostredníctvom spoločnosti TNS SK.


Cena a rýchlosť

Predmetom on-line výskumu využívania elektronických služieb verejnej správny internetovou populáciou, ktorý uskutočnila agentúra TNS SK,  bolo používanie eGovernment služieb aktívnymi užívateľmi internetu. Táto časť výskumu, ktorá bola realizovaná na vzorke 1034 respondentov,  pokrývala aj takú oblasť akou je napr. spôsob pripojenia na internet v domácnostiach. Pri výbere spôsobu pripojenia na internet sa v najviac využíva:

  • DSL pripojenie, 
  • mikrovlnné pripojenie
  • klasické dial-up pripojenie.

Využitie týchto pripojení v domácnostiach uviedlo pri každej z týchto možností okolo 20 percent respondentov. Kritétrium, ktoré je pri výbere internetového pripojenia pre užívateľov najdôležitejšie je čo najvyššia rýchlosť pripojenia za čo najnižšiu cenu. Možné perspektívne využitie vysokorýchlostného internetu v domácnostiach do budúcnosti vyjadrilo 23 percent respondentov, podmienkou je však nízka cena.

Pokiaľ ide o využívanie elektronických služieb verejnej správy internetovou populáciou možno skonštatovať, že záujem je veľký. Za posledných šesť mesiacov v záležitostiach súvisiacich s poskytovaním služieb verejných organizácií a inštitúcií využilo túto možnosť takmer 65 percent respondentov. Za hlavné výhody boli uvádzané najmä možnosti vybavenia záležitostí z domu alebo pracoviska s možnosťou vybavenia vecí rýchlejšie a vo vhodnom čase. Pozornosť internetovej populácie zaznamenal aj portál www.obcan.sk. Znalosť o tom, že Vláda SR spravuje tento informačný portál malo 68 percent užívateľov.


V podnikoch prevažuje tradícia

Druhou súčasťou výskumu realizovanom agentúrou TNS SK bol podnikový segment a ním využívané elektronické služby verejnej správy. Výskum bol realizovaný telefonicky na vzorke 304 podnikov v rámci šiestich odvetví ekonomickej činnosti a bol rozčlenený na tri časti – doterajší stav informačno-komunikačnej vybavenosti podnikov, samotné využívanie informačných technológií a využívanie elektoronických služieb verejnej správy. V súčasnosti sú takmer všetky dotazované podniky vybavené počítačmi, 5 percent podnikov počítač nevyužíva. Podobná situácia je aj pokiaľ ide o pripojenie počítačov na internet, kde len jeden z desiatich podnikov nemá pripojenie na internet. Pre podnikový segment, pokiaľ ide o pripojenie, prevažuje DSL pripojenie, ďalej dial-up pripojenie a mikrovlné pripojenie. Hlavným kritériom výberu pripojenia je najmä:

  • prenosová rýchlosť,
  • mesačný poplatok
  • spoľahlivosť pripojenia.

Narozdiel od uvedených poznatkov vrámci technickej vybavenosti však značne zaostáva vzdelávanie zamestnancov a starostlivosť podnikov v oblasti zvyšovania internetových zručností. Viac ako polovica podnikov neposkytla za posledných 12 mesiacov IT školenie žiadnemu zo svojich zamestnancov. Z podnikov, ktoré sú pripojené na internet, majú dve tretiny vlastnú webovú stránku.

Z e-služieb poskytovaných verejnou správou dominujú služby týkajúce sa sociálnych dávok pre zamestnancov, priznania dane z príjmu a priznania dane z pridanej hodnoty. Aj keď na jednej strane vládne s e-službami spokojnosť, pri vybavovaní prípadných záležitostí by realizáciu tohto procesu uskutočnilo len prostredníctvom internetu iba 14 percent podnikov, stále totižto viac podnikov uprednostňuje tradičné spôsoby komunikácie.


V domácnosti stále absentuje počítač

Uvedený výskum TNS SK, realizovaný na aktívnych internetových používateľoch a podnikovom segmente bol súčasťou výskumu “Elektronické služby verejnej správy na Slovensku” financovaného MDPT SR, a voľne nadväzoval na výskumy realizované už tri roky cez Agentúru MVK na občanoch a domácnostiach. V tomto roku išlo už o tretí celoslovenský výskum MVK na vzorke 1101 respondentov, ktorý ponúka možnosť zhodnotenia trojročného vývoja.

Kým v roku 2003 vlastnilo počítač okolo 34 percent domácností, v roku 2005 to bolo 48 percent. Z tohto zistenia možno skonštatovať, že trend na trhu s PC vrámi segmetnu domácností len pomaly napreduje. Najviac sú počítače využívané doma a v práci. Tento rok počulo o internete, ale nevyužilo ho 33 perecent respondentov, čo predstavuje pokles oproti roku 2003 o takmer 7 percent. V rámci spôsobu pripojenia vyše polovica využíva

  • telefonickú prípojku,
  • ISD
  • a mikrovlné pripojenie.

Z opýtaných, ktorí doteraz nemajú prístup na internet, až 47 percent v súčasnosti neuvažuje o jeho zavedení. Za hlavnú príčinu respondenti uvádzajú nedostatok peňazí na prevádzku internetu, nedostatok peňazí na vybavenie, ako aj dôvod doterajšieho zaobídenia sa bez internetu.

Pokiaľ ide o e-služby verejnej správy internet na vybavovanie úradných vecí doteraz nevyužila takmer polovica respondentov z čoho vyplýva, že vyše 40 percent občanov nevedelo posúdiť úroveň týchto služieb. Najviac preferovaným z ponúkaných e-služieb bolo vybavovanie dokladov, ponuka pracovných miest, objednávanie k lekárovi a miestne poplatky.

Výsledky výskumov, ktoré sú zverejnené na adrese www.p3.sk v sekcii eGovernment/Public Opinion, ponúkajú pri niektorých otázkach aj zistenia v podrobnejšej forme pokiaľ ide o porovnanie za roky 2003 až 2005 alebo zohľadnenie regionálneho hľadiska.


Jana Mlynárčiková, Partnerstvá pre prosperitu

Neprehliadnite: