eTeL:Zvýšenie penetrácie internetu vyžaduje systémové riešenie

Tlačový servis  /  25. 01. 2005, 14:21

eTel Slovensko, vedúci alternatívny poskytovateľ telekomunikačných služieb na Slovensku, oceňuje snahu MDPaT riešiť problém nízkej penetrácie internetu na Slovensku, poukazuje však na skutočnosti brániace masovému rozvoju internetu.

Odbor informatizácie spoločnosti MDPaT zverejnil informácie o pripravovanom projekte Internet pre všetkých. Podľa slov splnomocnenca vlády pre informatizáciu spoločnosti, cieľom projektu je zvýšiť počet užívateľov internetu poskytovaného na báze DSL v tomto roku o 40 tisíc a to formou poskytnutia jednorázového štátneho príspevku 6.000 Sk na pripojenie spolu s počítačom, pri viazanosti 3 roky u ktoréhokoľvek poskytovateľa internetu.

Slovensko sa radí medzi krajiny s najnižšou penetráciou širokopásmového internetu v rámci krajín EÚ. Penetrácia širokopásmového internetu k 1.januáru 2005 dosiahla na Slovensku 0,7%, horšie ako Slovenská republika je na tom Cyprus a Malta.

eTel oceňuje snahu ministerstva zvýšiť penetráciu užívateľov širokopásmového internetu. Okrem nízkej úrovne vybavenia domácností PC, je ďalšou bariérou rozvoja internetových služieb absencia podmienok pre pôsobenie reálnej konkurencie voči spoločnosti Slovak Telecom v tejto oblasti, čo má priamy vplyv na vysokú cenu týchto služieb.

K výraznému zníženiu cien za širokopásmový internet mohlo prispieť jeho oddelenie od súčasného užívania hlasových služieb ST, ktoré nariadil Telekomunikačný úrad SR. „Žiaľ, Najvyšší súd prekvapujúco odložil vykonateľnosť tohto rozhodnutia regulátora, čím de facto zbavil tisícky existujúcich ako aj budúcich užívateľov možnosti lacnejšieho prístupu na Internet“, uvádza Branislav Máčaj, právny zástupca eTel Slovensko.

Najvyšší súd rovnako postupoval aj pri rozhodnutí TÚ SR vo veci prepojenia sietí s inými poskytovateľmi, ktoré by tiež prinieslo zníženie cien telekomunikačných služieb, vrátane internetu. eTel upozorňuje na skutočnosť, že štát ako akcionár spoločnosti Slovak Telecom má možnosť ovplyvňovať obchodnú politiku tejto spoločnosti a to nielen v oblasti poskytovania širokopásmového prístupu do siete internet. „Dotačná politika štátu v smere zvýšenia penetrácie užívateľov širokopásmového prístupu do siete internet musí isť ruka v ruke s jeho zvýšenou aktivitou v oblasti vytvárania podmienok pre efektívnu súťaž v oblasti elektronických komunikácii a to nielen verbálne, ale aj razantným zavádzaním inštitútov nového zákona o elektronických komunikáciách do života“, uvádza Juraj Taptič, generálny riaditeľ eTel Slovensko.

Rovnako štát, ako akcionár ST, by mal aktívnejšie presadzovať v tejto spoločnosti svoje strategické záujmy. V opačnom prípade sa dobrá snaha a v neposlednom rade peniaze daňových poplatníkov, ktoré štát plánuje vynaložiť na zvýšenie počtu užívateľov internetu v rámci projektu Internet pre všetkých, minú účinkom.

Neprehliadnite: