Programujeme v jazyku C# - Diel 3

Michal Čižmár  /  01. 12. 2004, 00:00

V tomto dieli si vlastnoručne skompilujeme vývojové prostredie C SharpDevelop, v ktorom budeme programovať v priebehu seriálu. Ako je už mojim zvykom, bude to metódou „krok po kroku“. Takže sa dajme do toho !!!

>> Čo je potrebné stiahnuť z internetu pre tento 3. diel ?
Na začiatok predpokladám, že ste si už stiahli aj zdrojové súbory C SharpDevelop. Ak ste tak ešte neurobili uverejňujem ešte raz link:

http://www.sharpdevelop.net/OpenSource/SD/Download/ ... len SourceCode, okolo 11Mb

Ďalej ešte tento malý súbor: Nant.exe.config (Načo nám je sa dočítate o chvíľu)
www.inet.sk/download/user/Nant.config.zip

Keď som SharpDevelop sťahoval ja, tak išlo o verziu 1.0.2 build 1709. Tento program sa stále veľmi aktívne vyvíja, takže ak budete mať možnosť, stiahnite si najnovšiu verziu. Písanie zdrojového textu, editor a dopĺňanie mien rozpísaných príkazov majú veľmi dobre zvládnuté. Pár chýb sa dá nájsť vo vizuálnom programovaní (tvorba formulárov, klikačiek ..), kde sa mi občas stalo, že celé prostredie spadlo. Veľkým plusom je, že je úplne zadarmo.

>> Ako skompilovať zdrojové súbory SharpdDeveloperu ?

1. Rozbaľte si súbor SharpDevelop_1.0.2.1709_Source.zip

2. Vytvoril sa vám adresár SharpDevelop

3. Choďte do adresára \SharpDevelop\src\Tools\nant\bin\

4. Teraz prepíšte existujúci súbor Nant.exe.config súborom, ktorý ste si už stiahli.
Ako som už spomínal v predchádzajúcom dieli, SharpDevelop je skompilovaný pod .Net Framework ver 1.1 . Pretože ja som vám odporučil stiahnuť verziu .NET Framework version 2Beta (hlavne kvôli znateľným vylepšeniam, ktoré sú v ňom) nepodarí sa nám SharpDevelop len tak nainštalovať. Takto to obídeme jednoduchou úpravou konfiguračného súboru (Nant.exe.config)

5. Vráťte sa do adresára \SharpDevelop\src\

6. Teraz spustite dávkový súbor build.bat, tým odštartujete samotnú kompiláciu.

7. Chvíľu sa to bude kompilovať. Budete vidieť rozsiahly výpis toho, aká časť sa práve kompiluje. Nakoniec uvidíte niečo takéto :

BUILD SUCCEEDED

Total time: 46.3 seconds. (tu budete mať určite menší čas:-)

Okno sa automaticky zavrie a všetko je už pripravené na spustenie SharpDevelop-eru.

8. Môžete vymazať adresár \SharpDevelop\src\
Ušetríte si tak asi 30MB na disku a ak nechcete skúmať zdrojáky SharpDeveloperu, tak ich aj tak nebudete potrebovať.

>> Prvé spustenie programu SharpDevelop.

Choďte do adresára \SharpDevelop\bin\ a spustite SharpDevelop.exe
Chvíľu sa to spúšťa a nakoniec sa vám objaví prvý formulár CODE COMPLETION. Ak ste už programovali v nejakom dobrom programovacom prostredí určite ste zvyknutý na automatické dopĺňanie kódu (vlastne ide skôr o ponúknutie možností aké príkazy máte možnosť v danom kontexte použiť). SharpDevelop má tuto funkciu naozaj veľmi dobre spracovanú. Nenesie si zo sebou databázu príkazov na dopĺňanie, ale pri prvom spustení si ju vytvorí vytiahnutím dát z aktuálne nainštalovanej verzie .NET Framework-u. Pekné nie ? :-)

Takže nechajte zaškrtnutú možnosť: Create new code completion database a kliknite 2 krát Next a potom na Start database creation. Chvíľu to bude robiť . V starších verziách bolo možné zvoliť aký typ databázy chcete vytvoriť. Či FULL, alebo len čiastočnú, ktorá trochu spomaľovala dopĺňanie príkazov. Myslím si, že typ databázy, ktorú vytvára aktuálna verzia SharpDeveloperu je niečo medzi tým. (Usudzujem podľa času, za ktorý sa vytvorí)

Nakoniec kliknite Finish a SharpDevelop sa reštartuje. Teraz je už všetko pripravené.

>> Ešte môžeme urobiť jedno malé nastavenie.

Aby sme všetky programy, zdrojáky a projekty neukladali do „My Documents“ (moje dokumenty), urobte ešte toto nastavenie :

1. Kliknite Tools (Horný panel), Options
2. V stromovej štruktúre SharpDevelop options vyberte Projects a and Combines.
3. Nastavte si vlastné Default combine location, napr tam, kde ste si vytvorili prvý program „Ahoj svet“.
4. OK

>> Kam mám už konečne napísať ten program?

Aby ste mohli písať program, musíte najskôr vytvoriť projekt.
1. Kliknite na New Combine
2. V Categories nechajte vysvietenú voľbu C# a v Templates-> Console Application.
3. Do kolónky Name napíšte napr. AhojSvetProjekt
4. Nakoniec : Create

>> Čo sa to otvoril za program?

SharpDevelop vytvorí štruktúru programu a do funkcie Main() vloží automaticky príkaz na výpis textu "Hello World" do konzoly.
Kliknutím na zelenú šípku na hornom paneli, tým sa skompiluje a spustí program.

>> Chcem si naprogramovať niečo vlastné !!


Vymažte riadok Console.WriteLine( ...
Napíšte niečo takéto (nekopírujte zo stránky, urobte to vlastnoručne) :

for(int i = 0; i < 5; i++)
{
Console.WriteLine("Ahoj svet {0}.krát!",i+1);
}
Console.WriteLine(" Stlacte lubovolnu klavesu");
Console.ReadKey();

Všimli ste si, že sa po napísaní Console. neponúkli žiadne príkazy? Aj ja :-) . Skúšal som aj iné príkazy a tam to fungovalo, takže nad touto chybou (je to asi spôsobené tým, že SharpCreator teraz beží na verzii Frameworku s ktorou nerátal) privrite jedno oko :-)

Spustite program zelenou šipkou. Všimli ste si, že SharpDevelop pridáva automaticky pozastavenie programu na jeho konci, ale keď budete program spúšťať samostatne(.exe súbor máte v adresári \AhojSvetProjekt\bin\Debug\ ), tak sa vám tam zíde aj príkaz ReadKey(), ktorý čaká na stlačenie klávesy, pričom ju nevypíše na obrazovku. Niečo ako getch() v jazyku C.

Celý tento projekt si môžete stihnúť tu: 

www.inet.sk/download/user/AhojSvetProjekt.zip  


Ak máte nejaké otázky alebo nápady tak napíšte do diskusie ale na môj e-mail: micitn@orangemail.sk 
        

Michal Čižmár
SEE YOU!
 
 
Predchádzajúce diely:
Programujeme v jazyku C# - Diel 2
Programujeme v jazyku C# - Diel 1
Porovnanie C# vs. C++

Neprehliadnite: