Výpadky DSL internetu sú spôsobené chybným zariadením Slovak Telecomu

Tlačový servis  /  23. 11. 2004, 00:00

Slovanet nedávno informoval o niekoľkých výpadkoch DSL služieb, ktoré boli zavinené dodávateľom služby ISP Gate, spoločnosťou Slovak Telecom. Prerušenia prevádzky vysokorýchlostného DSL internetu spôsobuje zariadenie s nedostačujúcim výkonom, ktorým ST zabezpečuje prepojenie užívateľov služieb DSL so sieťou Slovanetu. Problémy stále pretrvávajú a ST predkladá neakceptovateľné riešenia.

Bratislava, 23. november 2004 – Slovanet v priebehu minulého týždňa informoval verejnosť o výpadkoch DSL služieb, ktoré boli zavinené dodávateľom služby ISP Gate, spoločnosťou Slovak Telecom (ST). Služba ISP Gate prepája užívateľov DSL služieb so sieťami internetových poskytovateľov. Telecom má však problémy poskytovať službu ISP Gate v kapacite, ktorú Slovanet požaduje. Technické zariadenie ST v rámci ISP Gate je v súčasnosti preťažené a nezvláda nároky prudko rastúceho počtu klientov Slovanetu. Ostatní poskytovatelia internetových služieb zatiaľ nemajú podobné problémy z dôvodu, že počet ich klientov nie je taký veľký ako počet klientov Slovanetu.

Podľa slov Petra Máčaja, výkonného riaditeľa Slovanetu: „Slovak Telecom už dlhší čas používa pre vlastné účely technológiu ISP Gate s vyšším celkovým výkonom, ako poskytuje Slovanetu, čo považujeme za zvýhodňovanie ST oproti iným poskytovateľom. Nerozumieme, prečo ST nepoužije rovnaký spôsob prepojenia ISP Gate aj pre Slovanet, ktorý za túto službu navyše platí vysoký mesačný poplatok. Slovak Telecom týmto postojom k problému znevýhodňuje Slovanet, svojho najväčšieho konkurenta a poškodzuje jeho dobré meno na trhu.

Výpadky DSL služieb, ktoré nastali v priebehu posledných dvoch týždňov, Slovanet okamžite začal riešiť s technikmi ST. Riešenia, ktoré ST doteraz predložil, boli však nepostačujúce a neriešili ani základné problémy. Podľa informácie Slovak Telecomu, plne vyhovujúce riešenie pripravujú až v horizonte budúceho roka. Slovanet nemôže akceptovať takýto postoj, pretože sa snaží pre svojich klientov zabezpečiť kvalitné služby. Slovanet týmto vyzýva Slovak Telecom, aby odstránil vzniknuté problémy a zaistil plynulý chod svojich služieb, od ktorých závisí prístup na internet tisícov firiem a domácností.

Technická špecifikácia problému:

Slovanet v súčasnosti využíva prepojenie ISP Gate so zmluvne stanovenou rýchlosťou 100 Mbit/s. Technicky je prepojenie realizované smerovačom (tzv. TER), ktorý je vo vlastníctve ST a je umiestnený v priestoroch ST. Smerovač má síce fyzické rozhranie 100 Mbit/s, ale z dôvodu réžie na manažment, komunikáciu s overovacími servermi a servermi pre účtovanie neumožňuje ani teoreticky dosiahnuť rýchlosť, za ktorú si Slovanet platí. Predovšetkým však dochádza k hraničnej záťaži procesora tohto smerovača, ktorý nezvláda stúpajúci počet užívateľov ADSL produktov Slovanetu a nimi generovanej záťaže. Maximálna reálna prístupová rýchlosť tak dosahuje len cca 80% rýchlosti platenej služby. Slovanet teda platí za službu, ktorú mu ST pri danom technickom zariadení nie je schopné poskytnúť.

Riešením problému by bola optimalizácia softvéru použitého zariadenia. Smerovač v súčasnosti pracuje bez pomoci tzv. paralelného koprocesora, ktorý je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Koprocesor by svojou činnosťou mohol znížiť záťaž hlavného procesora, ale z dôvodu existujúcej softvérovej chyby by pri jeho zapnutí nebolo možné účtovať užívateľov. Ďalším riešením by bola výmena zariadenia za iné, ktoré bude umožňovať rýchlosť, akú si Slovanet platí. ST sa snaží prinútiť Slovanet, aby si takéto zariadenie zakúpil sám, napriek tomu, že za jeho prenájom Slovanet platí v rámci služby ISP Gate vysoké mesačné poplatky.

Súvisiace zdroje informácií:
Špecifikácia služby ISP Gate http://www.st.sk/Default.aspx?catId=205&section=business - obrázok na webovej stránke ST znázorňuje technické riešenie služby ISP Gate a umiestnenie smerovača TER, ktorý je vo vlastníctve Slovak Telecomu.

zdroj: tlačová správa Slovanetu

Neprehliadnite: