VÚB a Dunaj.sk - červená vašim nákupom

Redakcia Inet.sk  /  27. 10. 2004, 00:00

Predstavte si, že si chete kúpiť pár knižiek cez internet a zaplatiť za ne chcete cez internetovú službu Vašej banky, veď nákup cez internet je rýchly a jednoduchý! Ale pozor, môže sa Vám stať, že sa to celé skomplikuje, ako sa to stalo napríklad aj mne.

Začiatkom augusta som sa stal majiteľom Start konta od VÚB, pri ktorom môžete okamžite využívať pre platby cez internet ich službu e-Platby. Preto som sa rozhodol, že si objednám pár knižiek cez internet. Ale s nakupovaním cez internet som nemal skúsenosti a jediný pre mňa známy internetový obchod bol Dunaj.sk, preto moje kroky viedli práve tam.

Pár rokov dozadu som síce čítal o tom, že Dunaj.sk urobil na niektorých ľudí veľmi zlý dojem, ale to ma neodradilo. Neodradil ma ani fakt, že Dunaj.sk sa práve v tej dobe prerábal a jeho služby boli nejakú dobu nedostupné.

Mal som v pláne kúpiť si len dve knižky. Prvá knižka bola Harry Potter a kameň mudrcov a druhá sa volala CSS Kaskádové štýly – Kompletný sprievodca od Petra Staníčka. Ako systém platby som si vybral e-Platby a doručenie ako inak – poštou. Celková suma k úhrade bola 495 SK (z toho 79 SK poštovné). Písal sa 22. august 2004 a knihy sa mali expedovať 6. septembra.

Za knihy som chcel zaplatiť cez e-Platby (ďalej už len EP), ktoré som dovtedy nikdy nepoužil, pričom Internet Banking (ďalej už len IB) som už spokojne využíval vyše týždňa
. Po nabehnutí prihlasovacieho okna som zadal presne tie isté prihlasovacie údaje ako do IB. Lenže EP mi vypísal, že zadávam nesprávny formát prihlasovacích údajov. S tými istými údajmi (použil som ctrl+c a ctrl+v) som sa však bez problémov prihlásil do IB.

Keďže som tušil, že s EP budú problémy, som ešte v ten istý deň napísal na kontaktný e-mail Dunaj.sk (info@dunaj.sk). Kde som sa chcel informovať, že či je možné zmeniť spôsob platby na dobierku. Žiaľ z tejto e-mailovej adresy som sa nedočkal ani po takmer dvoch mesiacoch odpovede. Na druhý deň som zašiel na hlavnú centrálu VÚB v mojom meste.

Na „Informáciách“ a následne u finančnej poradkyne som sa opýtal ako sa mám prihlasiť do EP a ako celý systém vlastne funguje. Žiaľ v celej VÚB sa nenašiel nikto kompetentný, kto by mi odpovedal na moju otázku, preto mi bolo odporučené, aby som zavolal na službu Kontakt, kde by som sa mal dozvedieť viac. 

O  službe Kontakt, ako aj o iných podobných servisných a zákazníckych číslach, kde môže volať „zákazník v núdzi“, mám zle mienenie už
dávno. Radšej som na stránke Start konta (http://www.startkonto.sk/) pohľadal kontaktný e-mail a na e_platby@vub.sk som napísal e-mail, že mi nefunguje prihlasovanie do ich EP. Väčšinou na moje e-maily dostávam odpoveď do 24 hodín, pričom aj ja sa snažím odpovedať, čo najrýchlejšie a najlepšie, keďže e-mail je tak moderná a rýchla komunikácia. Po dvoch dňoch sa ale nič nedialo, a preto
som napísal VÚB opäť, ako aj ďalší e-mail Dunaj.sk, kde som opäť žiadal zmenu spôsobu platby, ale tentoraz na e-mailovú adresu z ktorej mi prišla potvrdenka o objednaní kníh

Pri Dunaj.sk som mal šťastie a prišla mi relatívne rýchla odpoveď. Spôsob platby bol vraj zmenený na dobierku, a tak som sa rozhodol to skontrolovať na http://www.dunaj.sk. Lenže ako spôsoby platby tam stále boli (a stále je) uvedené EP. Na to som opätovne napísal e-mail Dunaj.sk, že som veľmi rád, že to zmenili, ale ich stránka ma stále presviedča, že zaplatiť mám cez EP.

2. septembra mi prišla konečne odpoveď aj z VÚB a to dokonca ešte na môj prvý e-mail. V ňom mi však odporučili len skontrolovať, či sa správne prihlasujem, a že prihlasovacie údaje sú rovnaké ako do IB, čo som samozrejme už dávno vedel. Navyše ma ten pán, ktorý mi odpovedal odbil vetou, že on osobne vyskúšal platbu cez EP, a že jemu sa dalo do nich prihlásiť, čo ma úplne dorazilo. Je jasné, že jemu sa dá do EP prihlásiť, veď keby bola chyba v prihlasovaní do EP, tak dostanú kopu e-mailov, že ich služba nefunguje. Lenže táto chyba sa týkalo čisto môjho účtu. Pomaly som prichádzal na možný dôvod, prečo mi EP nefunguje. Keďže Start konto som zriadil začiatkom augusta a ubehli len tri týždne, napadlo ma, že sa nachádzam v nejakej skúšobnej dobe cez ktorú nemôžem využívať EP. Lenže o žiadnej skúšobnej dobe nie je nikde zmienka.

Otázka však znela, ako dlho tento testovací režim potrvá? Tipoval som, že to bude asi jeden mesiac. Opätovne som sa unúval napísať VÚB, že sa prihlasujem správne, a že mi to aj tak nefunguje a informoval som ich o mojom závere. Odpoveď sa dodnes nedostavila.

Rozhodol som sa počkať, kým ubehne jeden mesiac a 9. septembra sa prihlasujem do EP. tento raz úspešne. V tomto čase už mali byť knihy poslané na moju adresu. Preto som napísal Dunaj.sk,  že prečo ešte nie sú knihy u mňa doma. O deň na to som dostal odpoveď, že sa čaká stále na jednu knihu.

28. septembra, keď už ubehlo od objednávky vyše mesiaca a od posledného mailu 18 dní, som napísal ďalší e-mail Dunaj.sk. Okrem toho, že som sa informoval, kde stoja moje objednané knihy, už som chcel aj objednávku zrušiť, ak knihy ešte stále neboli expedované.

Na ďalší deň prišla odpoveď, že čakajú na knihu Harry Potter, a že či nechcem objednávku rozdeliť. Aj by som objednávku rozdelil, ale dva dôvody boli proti. Prvý a menej podstatný dôvod bol, že náklady by sa mi zvýšili o zbytočných 79 SK na ďalšom poštovnom.

Druhý a hlavný dôvod bol, že taký veľký internetový obchod ako Dunaj.sk je, má problém zohnať knihu za 173 SK (vtedy aktuálna cena na Dunaj.sk), ktorú zoženiete v každom kníhkupectve, v hypermarkete a proste všade, kde o knihy aspoň trochu zavadia. Preto som nemal chuť čakať dobu neurčitú kým sa im podarí zohnať túto „vzácnu knihu“.

Požiadal som ich teda o zrušenie mojej objednávky a zároveň som požiadal o zverejnenie našej e-mailovej komunikácie. Odpoveď tentoraz prišla do 30 minút, pričom text správy bol zvýraznený modrou farbou, kde ma informovali, že moju objednávku stornovali, a že prosia o nezverejnenie e-mailovej komunikácie. Na záver ešte poďakovali za pochopenie.

Aký je teda záver? Chcel som si objednať len dve knižky. Chcel som to zaplatiť cez službu aj kvôli ktorej som si dával Start konto a kvôli ktorej som kupoval knihy cez Dunaj.sk. Žiaľ elektronická komunikácia s VÚB, ako aj oboznámenie jej zamestnancov s ich vlastnými službami, je otrasná a nechápem za čo tam poberajú zodpovední ľudia peniaze.

S Dunaj.sk je síce komunikácia o niečo lepšia, ale až keď nájdete e-mailovú adresu, z ktorej je Vám ochotný odpovedať, ale na druhú stranu je neschopný dodať prakticky bežné knihy. Očakával by som skôr problémy so Staníčkovou knihou ako s Harrym Potterom, ktorý je doslova na každom rohu.

Veľmi som sa sklamal, a ak Dunaj.sk dáva zelenú Vašim nákupom ako to tvrdí ich slogan, tak máme asi rôzne predstavy o farbách a ich význame. A rovno ľutujem tých, čo platia dopredu cez služby ako EP, lebo vtedy sa stornovanie objednávky o dosť komplikuje. Už len dúfam, že s podobnými problémami sa ďalší zákazníci Dunaj.sk a VÚB nestretnú.

Na záver si ešte dovolím zaželať Dunaju a VÚB veľa spokojných zákazníkov, ale pre ich spokojnosť je treba niečo aj niekedy urobiť.

Michal Slančík (xdeimosx@gmail.com)

Neprehliadnite: